Jump to content
Annons

Hur mycket ska man lägga på separat preamp?

Recommended Posts

Chris_Kadaver (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hur mycket måste man lägga på en separat preamp för att komma upp i samma ljudkvalitet som på externa ljudkort för omkring 3-4000kr? Har ett m-audio delta 2496 ljudkort just nu. Det står mellan att köpa en separat preamp med fantom matning eller ett firewire ljudkort med inbygga preamps. Vad är mest prisvärt att satsa på? Hur låga latenser kan man få med firewire?

Redigerat av Chris_Kadaver
Annons
Postat

m-audio delta 2496 som jag har är ett pci ljudkort med rca in. Sen har jag det kopplat till en vanlig budget mixer som saknar fantom matning. Mixerns preamps är inte mycket att hurra för.

Vad jag har råd med är mindre intressant. Frågan är hur mycket som är värt att lägga om man exempelvis har en Røde NT2-A. Har dock inte köpt mick ännu. Just nu spelar jag in med min sm58 och det låter skit. Vet inte vad som blir största flaskhalsen, så funderar lite vad som är den bästa "avvägningen", och var man bör lägga pengar. Har inte bästa förutsättningarna när det gäller akustik hemma, så att köpa yber dyra grejer känns kanske inte helt motiverat heller.

Postat

Du har SPDIF på ljudkortet och då kan du ju skaffa t ex en Joemeek SixQ eller liknande, så har du kvar de andra ingångarna på ljudkortet till annat.

Om du vill koppla in dig på lineingångarna istället, så kanske en GA Project Pre-73 kan vara något.

För en mer transparent variant kan du exempelvis kolla på Line Audio Design 2MP.

Postat

Just nu spelar jag in med min sm58 och det låter skit.

Du sa att du inte hade bästa förutsättningarna när det gäller akustik hemma?

Tror du att det blir bättre med ljudet med en dyrare mikrofon och preamp?

ibland kan man behöva flytta mikrofonen+annat dvs att lära sig hantera en mic för att få ett bra ljud.

Det är kanske där flaskhalsen börjar .

Postat (redigerat)

Det är sant. Börja med att bygga ett sånghörn, så får du bättre förutsättningar till att börja med. Om du använder en kondensatormick, så kommer du att ta upp mer rumsljud, så då blir akustiken ännu viktigare än med en dynamisk mick med mindre upptagningsområde.

Redigerat av Claes
Postat

En röst till på mikrofon. Så länge det inte handlar om en rent usel preamp så märker du betydligt större skillnad på mikrofonval än valet av preamp. De flesta preamps i budgetklassen håller fullgod kvalitet, inklusive de som är inbyggda i ljudkort.

Det är inget fel på SM58, men det beror helt på vad du ska använda den till - så vad ska den användas till?

Nu var det många år sedan jag körde ett M-Audio Delta, så jag minns inte vilken latency jag brukade komma ner i, men resten av systemets prestanda spelar även roll. Vilka värden kommer du ner i som bäst utan att få problem med uppspelningen?

Det finns ingen anledning att byta till Firewire om du får bra prestanda med ett PCI-kort - snarare tvärtom faktiskt. PCI är så att säga en direkt koppling till datorns CPU, medan både Firewire och USB är en kommunikationsport som delar resurser med allt övrigt som är kopplat via Firewire/USB.

Firewire är dock snabbare än USB - i praktiken - eftersom dataströmmen är oavbruten, medan dataströmmen från USB kan avbrytas när som helst av CPU:n om den tycker att den har viktigare saker för sig, vilket kan leda till dropouts och sämre prestanda. USB audio är lite hipp som happ, har du tur med resten av systemet och drivrutiner så funkar det bra, men det är det minst lämpliga alternativet för ljud.

Så varför säljs det då allt fler USB-ljudkort och allt färre PCI- och Firewireljudkort? Därför att det är billigare, marknaden är mycket större och de flesta användarna märker inte av enstaka dropouts och knix.

Summa summarum, får du bra prestanda med ditt Deltakort ifråga om latency: Köp en bra mikrofon och en billig preamp.

Postat

Summa summarum, får du bra prestanda med ditt Deltakort ifråga om latency: Köp en bra mikrofon och en billig preamp.

Tack för tipset. Det var lite i de banorna jag tänkte. Med "billig preamp" snackar du om en preamt i 500-1000 kronors klassen då? Är de bättre/lika bra som de inbyggda i externa ljudkort?

Varför jag funderade på att eventuellt slå till på ett firewire ljudkort är för att jag eventuellt kommer gå över till iMac. Sitter på en pc just nu. Men om man får en hyffsad preamp för lite pengar så kan jag ta det sålänge. Dock hade det känts omotiverat att lägga 2000-3000 på en preamp om man senare går över till iMac och tvingas köra firewire ljudkort. Menmen, en bra mick får det bli då. Har lekt runt med sm58an men tycker generellt att mickar med högre input på lite avstånd ändå ger er mer naturligt ljudåtergivning. Exempelvis låter min röst bättre via min kompis digitalportas inbyggda mick bättre. Eller om jag näst intill maxar gainen och sjunger på avstånd med sm58an. Dock blir det massa brus etc. Tillochmed så att webbcam micken gör att rösten låter bättre, men det blir ju sjukt låg bitrate och dålig kvalitet 😄

Har ingen möjlighet att testa mickar så tanken är väl att kanske "chansköpa" en Röde NT2-A. Vill inte lägga allt för mycket på mick som jag inte har möjlighet att testa innan.

Postat (redigerat)

m-audio delta 2496 som jag har är ett pci ljudkort med rca in. Sen har jag det kopplat till en vanlig budget mixer som saknar fantom matning. Mixerns preamps är inte mycket att hurra för.

Vad jag har råd med är mindre intressant. Frågan är hur mycket som är värt att lägga om man exempelvis har en Røde NT2-A. Har dock inte köpt mick ännu. Just nu spelar jag in med min sm58 och det låter skit. Vet inte vad som blir största flaskhalsen, så funderar lite vad som är den bästa "avvägningen", och var man bör lägga pengar. Har inte bästa förutsättningarna när det gäller akustik hemma, så att köpa yber dyra grejer känns kanske inte helt motiverat heller.

Om du har en röde nt2-a skulle jag hellre lägga pengarna på en bra de-esser 🙂 Det är en fin mick, men enligt mig lite väl toppad, i alla fall till min röst. Såvida du inte spelar in i ett riktigt välbehandlat rum. Preamp känns mindre viktigt för dig i nuläget, lägg hellre pengarna på en bra mick. Kolla gärna även in Shure 7b (fungerar bra i mindre behandlade rum) eller http://www.oktavamod.com/

Mvh

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

Tack för tipset. Det var lite i de banorna jag tänkte. Med "billig preamp" snackar du om en preamt i 500-1000 kronors klassen då? Är de bättre/lika bra som de inbyggda i externa ljudkort?

Varför jag funderade på att eventuellt slå till på ett firewire ljudkort är för att jag eventuellt kommer gå över till iMac. Sitter på en pc just nu. Men om man får en hyffsad preamp för lite pengar så kan jag ta det sålänge. Dock hade det känts omotiverat att lägga 2000-3000 på en preamp om man senare går över till iMac och tvingas köra firewire ljudkort. Menmen, en bra mick får det bli då. Har lekt runt med sm58an men tycker generellt att mickar med högre input på lite avstånd ändå ger er mer naturligt ljudåtergivning. Exempelvis låter min röst bättre via min kompis digitalportas inbyggda mick bättre. Eller om jag näst intill maxar gainen och sjunger på avstånd med sm58an. Dock blir det massa brus etc. Tillochmed så att webbcam micken gör att rösten låter bättre, men det blir ju sjukt låg bitrate och dålig kvalitet 😄

Har ingen möjlighet att testa mickar så tanken är väl att kanske "chansköpa" en Röde NT2-A. Vill inte lägga allt för mycket på mick som jag inte har möjlighet att testa innan.

Ibland kan man låna hem några mikar och testa, skadar inte att fråga. Personligen tycker jag det är svårt att ge råd när det gäller mikar, i alla fall när det gäller sång, eftersom det är så olika beroende på vilken typ av röst man har och vilket sound man vill ha. Röde gör fina mikrofoner, men de är som nämnts ofta ganska essiga, dvs alla ess-ljud kommer fram tydligt. Det är dock enkelt åtgärdat med en de-esser eller redigering av sångtagningen.

En hel del sång i historien är inspelad med en vanligt SM58, så jag hade inte slängt den ännu. Vidare så kan det hända att du i slutändan ändå föredrar SM58:an eller någon annan dynamisk mik eftersom du skriver att du har dålig akustik. SM58:an plockar inte upp den här akustiken ens i närheten av lika mycket som en kondensatormik, som jag har för mig redan nämts i tråden, och då kan det bli att du får bygga om hela rummet för att kunna spela in med en "bättre" mik som Röde NT2 (som är en kondensatormik). Den kommer att plocka upp allt runtomkring i rummet, akustiken, datorfläktar, skrikande ungar nere på lekplatsen mittemot... SM58:an däremot tar mest bara det som är närmast kapseln.

Själv har jag använt en Beta58 en hel del till sång i situationer där akustiken är dålig. Den påminner om SM57:an i karaktär men har mycket bättre topp, ja alltså diskant.

Koppla in SM58:an först i en preamp så får du mer klarhet i hur den faktiskt låter. En kondensatormik, snudd på vilken som helst, kommer att ge dig ett tydligare ljud, men som sagt också plocka upp stora delar av rummet, vilket kommer att ge ett kast sångljud överlag på bekostnad av tydlighet. Problemet med kondensatormikar/sång/dålig akustik är att du i praktiken spelar in reverb i mono (dvs den efterklang som rummet ger): Reverb i mono låter riktigt kajko när det ska ligga långt fram i mixen såsom sången oftast ska. Har man dålig akustik så kan det ibland till och med vara idé att spela in sången i stereo med två kondensatormikar, bara därför att ett reverb i stereo låter mycket mer naturligt. Öronen gillar helt enkelt inte monoreverb.

Nu kan det hända att jag får halva forumet på mig... 😛 men skillnaden generellt mellan en preamp i 500-1000 kronorsklassen och dyrare varianter är på det stora hela snudd på försumbar. Visst får du generellt sett bättre värme, detaljrikedom, klarhet och tryck med en mer påkostad preamp, men skillnaderna är inte såpass stora att du kommer att störas av det förrän du kommer upp på väldigt seriösa nivåer, och framförallt jobbar med mixar av ganska få inspelade instrument och sångtagningar, där varje enskild källas ljudkvalitet verkligen märks i slutproduktionen.

En ljudkälla som är inspelad med hög kvalitet rakt igenom hela kedjan tål också att bearbetas i större utsträckning, t ex en boostad frekvens kan låta fulare om originalmaterialet inte håller god kvalitet.

Om jag hade varit dig så hade jag letat upp lite tester av billiga preamps på diverse studiositer, t ex http://www.soundonsound.com/ och valt ut något som verkade lämpligt därifrån. Sedan testat den lite med SM58:an och kolla om du fortfarande inte är nöjd kollat in några andra mikar. Du behöver inte slå på stort med en kondensatormik för att få den ljudskillnad du hörde mellan NT2:an och SM58:an, eftersom den främsta skillnaden du hör är antagligen den mellan en dynamisk mik och en kondensator. Minns inte vad NT2:an kostar, men det finns annars helt okej kondingar för runt tusenlappen. Kolla lite tester där också.

Vad det gäller skillnaden mellan preamps inbyggda i budgetljudkort och separata budgetpreamps, så brukar det vara lite hugget som stucket, annat än när du kollar på de allra billigaste varianterna, där kan man ibland stöta på märkbart sämre återgivning. Med undantag förstås.

Redigerat av Bodhi
  • Gilla 1
Postat

Mick: http://www.thomann.d...projects_b1.htm

Preamp: http://www.thomann.d...art_tube_mp.htm

Sånghörn:

post-14852-0-15447900-1321262399.jpg

Detta var den första uppgraderingen jag gjorde när jag tröttnade på sugigt ljud och jävlar vilken skillnad det gjorde 😄

De här prylarna kommer du dessutom ha glädje av länge även om du uppgraderar till mac och externt ljudkort! Du kan ta å skippa mickskärmen (den bakom micken) i första skedet och komplettera med den om du tycker att den behövs, det råder delade meningar om dess kvalitet här på forumet...

Peace/Fred

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.