Jump to content
Annons

Röstprocessor!


Mr_Pants (oregistrerad)

Recommended Posts

Mr_Pants (oregistrerad)

Hej, skulle be att få ställa en noob fråga till att börja med: Vad är en Vocoder? Vad är det för skillnad mellan en sådan och en röstprocessor?

Nästa: Tipsa mig gärna på röstprocessorer som ligger i prisklassen 3-4k begagnad. Det jag är ute efter är helt enkelt att modifiera min röst, ehm.. det kanske säger sig självt.

Hoppas någon kan hjälpa, tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mr_Pants (oregistrerad)
Testa Antares Autotuner. Eller det kanske inte är det du är ute efter? Förstod inte frågan riktigt  😳

En röstprocessor kan väl vara i princip vilken effekt som helst?

Antares Autotuner verkar vara mjukvara? Jag skulle behöva en rackmonterad effekt med ehm.. ärligt talat är jag inte helt på det säkra med vad den ska innehålla (förutom det vanliga, de-esser, eq etc). Man kan säga att det är en sån här jag skulle behöva :TC Electronics Voice Prism Plus

fast inte riktigt i den priskategorin. "Voice Prism Plus, by TC/Helicon. It adds inflection, rasp, character, and harmony, and modulation effects to your voice" Ok, jag ska erkänna, jag vill leka Till Lindemann och låta så läskig som han i Mein Teil. Bland annat. 😄 Men jag har inte riktigt så mycket pengar som han så jag måste nöja mig med ett billigare alternativ. 😠 hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Autotune och Vocoder är inte samma sak.

Autotune söker upp grundtonen i ett ljud, antingen sång eller instrument, och modifierar den där utifrån olika regler man satt upp; t.ex. så kan man flytta grundtonen till den närmaste tonen i en skala för att korrigera falsksång.

I en vocoder så har man två ljudkällor (en carrier och en modulator) som man kombinerar för att på så vis skapa t.ex. robotliknande ljud. Det ena ljudet modulerar det andra så att säga. Kraftwerk har använt mkt vocoders för att skapa deras robotröster.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr_Pants (oregistrerad)
I en vocoder så har man två ljudkällor (en carrier och en modulator) som man kombinerar för att på så vis skapa t.ex. robotliknande ljud. Det ena ljudet modulerar det andra så att säga. Kraftwerk har använt mkt vocoders för att skapa deras robotröster.

/Daniel

Alright, tack för att du förklarade Daniel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...