Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej! har fått i uppdrag av en etablerad artist att mixa och editera en liveskiva. har lyssnat in på grovmaterialet och tycker det låter riktigt bra. antagligen såpass bra att det räcker med att skicka det på mastring.

har aldrig editerat eller gjort en live-skiva så jag undrar vad man ska ha koll på? det värsta som kan hända är att jag får inspelade konserten färdigklippt! alltså låt för låt. jag har bett om att få grovmaterialet och får förhoppningsvis detta. men om inte så får jag göra det bästa med det färdigklippta materialet.

har lyssnat på en hel del liveskivor nu. allt från metallica S&M till nirvana unplugged osv.. funderar lite på hur man ska gå tillväga med klipp, låtstart, mellansnack och inklapp osv. med inklapp menar jag helt enkelt att det är 5-7min klapp och gorm till att man fortsätter med extranummer. ska man skita i sånt? bara klippa och ta nästa låt? sen finns det dom låtar där det börjas direkt efter en annan låt. är det snyggast att fada upp och ner inför varje låt?

är lite osäker på hur kliniskt man ska tänka när man editerar en hel spelning. man vill ju gärna behålla lite av stämningen. sättningen är bara piano, orgel, sång och ackgit.

Annons
Postat

Jag har gjort en hel del sådan editering, dock för radio. Men i helhet ska du klippa så det låter och känns naturligt, om det går. Sen är det bara och fuska hejvilt för att få det att funka. Långörer med publik blir rätt tråkigt efter 30sek - 1 min så det är bara att ta bort. Annars kan du ju mixa som det är och klippa vid mastering.

Postat

ah okej, jag har granskat allt material jag fått och börjat med att klippa bort massa snack. har redan kommit överens med mr master om hur vi ska lägga upp hans bit. han vill bara ha det som en lååååångt stereospår. så jag editerar helt enkelt allt.

finns det en vits med att klippa bort applåder helt efter en låt tex eller liksom sammanfoga låtar? det är just publikjublet jag har mest svårt för. dels för att artisten har velat klippa bort massa mellansnack och att låtar ibland börjar mitt i applåder.

tänker mig att det antagligen är mest naturligt att tex låt 1 - applåder - låt 2 börjar direkt. så minskar jag helt enkelt tiden på applåderna mellan dem så får mr master bara ställa en timeline för när låt 2 börjar.

om vi nu istället går lite bakofram här då.. i andra fall där låtarna börjar med ren tystnad och låten dessförinnan slutar med brakapplåder. är fade out något som avråds? vet att det är smaksak men det känns lite wierd och klippa mycket i applåder så det känns kort.

enkelt jobb förvisso, men det här var faktiskt svårare än jag trodde...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.