Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja!

(tycker fortfarande att man ska kunna få posta under låtkritik-delen utan att behöva ladda upp sin låt där)

Håller på med min kommande skiva. Hittade denna låt som var en av de första jag gjorde till denna skiva men sen la åt sidan. Känns som att den är både för tråkig och svår för att folk ska kunna ta den till sig.

Skulle vara intressant att veta om andra stödjer denna uppfattning?

Har länge skurit svinhårt nästan allt under 200Hz på sång för att jag tycker att det har stört mina mixar. Nu har jag helt plötsligt fått för mig att det kan vara skönt med att behålla (den egentligen rätt onaturliga) botten i sången så länge den inte gör så att andra instrument inte hörs som de ska.

Skulle vilja höra med er andra vad ni tycker angående detta?

Edit: Här har jag alltså långt mycket mer botten än vad jag brukar ha.

Tacksam för era tankar

/Chris

Låten då:

Inte att missta med den i min signatur då spelarna ser likadana ut och man inte kan namnge låtarna i dem.

Redigerat av lonewind
Annons
Postat

Personligen tycker jag att låten är grym! Riktigt skön pipa på sångaren dessutom. Sången behöver väl inte mer botten? Inte vad jag hör iallafall. Grymt sound allt som allt 🙂

Postat

Personligen tycker jag att låten är grym! Riktigt skön pipa på sångaren dessutom. Sången behöver väl inte mer botten? Inte vad jag hör iallafall. Grymt sound allt som allt 🙂

Jaha, det var allt en glad överraskning. Kanske ska överväga att behålla låten ändå då.

Jag skrev nog lite otydligt angående botten på sången.

Här har jag frångått mitt generella sångljud och behållit botten. Så frågan är väl snarare, är det för mycket?

Tusen tack för att du tog dig tid att lyssna och kommentera.

Postat

men du har väl inte särskilt mycket under 200 hz? nästan inget alls borde det väl vara.

Hur menar du, så jag inte missförstår? Att min sång rent naturligt inte har mycket under tvåhundra eller att den låter skuren under tvåhundra i denna mixen?

Postat (redigerat)

jag tror itne din sång naturrligt har särskilt mycket under 200, men jag kan ha fel. du sjunger ju ganska ljust, skulle tippa på att din grundton vilar någonstans kring 200

så under 200 ska du inte vara rädd för att skära, där har du nog inte myccket intressant. tycker du att du har för mycket bas i rösten kanske du helt enkelt sjunger för nära micken?

Redigerat av Zakyath
Postat

jag tror itne din sång naturrligt har särskilt mycket under 200, men jag kan ha fel. du sjunger ju ganska ljust, skulle tippa på att din grundton vilar någonstans kring 200

så under 200 ska du inte vara rädd för att skära, där har du nog inte myccket intressant. tycker du att du har för mycket bas i rösten kanske du helt enkelt sjunger för nära micken?

Då är jag med på hur du tänker. Du har alldeles rätt. Min sång har nästan inget under 200. Däremot så sjunger jag nära micken för att jag vill ha proximity-effekt och då kan man få med lite extra bummel därunder. Det kan vara lite snyggt på vissa ställen att inte skära för mycket i det, har jag iaf fått för mig. Så är fallet med denna låt som har lite mer botten i verserna än vad min röst egentligen erbjuder.

Postat

Har länge skurit svinhårt nästan allt under 200Hz på sång för att jag tycker att det har stört mina mixar. Nu har jag helt plötsligt fått för mig att det kan vara skönt med att behålla (den egentligen rätt onaturliga) botten i sången så länge den inte gör så att andra instrument inte hörs som de ska.

Nu vet jag ju inte hur du gör men ...

Ibland kan ett low shelf filter låta lite naturligare än ett low cut filter, då ett low shelf filter inte är lika dramatiskt.

Kan vara värt ett försök om du vill behålla lite botten på sången.

Postat (redigerat)

Härlig låt asså 🙂 !

Tack!

Det var kul att höra.

Ska överväga att inte slänga bort den. 🙂

Redigerat av lonewind
Postat

Nu vet jag ju inte hur du gör men ...

Ibland kan ett low shelf filter låta lite naturligare än ett low cut filter, då ett low shelf filter inte är lika dramatiskt.

Kan vara värt ett försök om du vill behålla lite botten på sången.

Jag håller med. Low shelf låter generellt mycket naturligare och är det jag brukar använda. Förstås beror ju det på instrument och vad man vill ha ut av det men som här på sång så är det low shelf som gäller.

Postat

Grym låt! Det vore ett misstag att skrota den.

Tack! Fan vad roligt att höra att den funkar. Då har jag en till låt till skivan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.