Jump to content
Annons

En till tråd om lastpallar ;)


Recommended Posts

Jag har haft dom där jävla lastpallarna i skallen ända sen förra gången. Mest för att det ligger flera hundra såna och bara skräpar utanför replokalen vid partihallarna...

Eftersom jag är en såndär fattig tekniker tänkte jag höra med expertisen om det här skulle kunna vara nån slags bra och billig lösning på nån slags spaltpanel/basabsorbent. Jag tänkte isåfall bygga om ett par väggar på det här sättet, och det kommer bli en kostnad på några hundralappar. Jag ser inga uppenbara nackdelar (låter det skit så slängs det ut liksom), men vill iallafall höra lite med er här.

Jag tänkte alltså att man fyller pallarna med isolering av, för ändamålet, bästa sort, fäster pallarna på reglar så man får en luftspalt på några centimeter bakom, samt försöker klä in isoleringen på nåt slags McGuyver-aktigt sätt så man slipper hosta fibrer när man ska koncentrera sig på att mixa.

Till sist tänkte jag måla pallarna så att det inte ser ut som ett gammalt lager där nere. Tror faktiskt det kan bli rätt snyggt. Om man fixar nåt schysst mönster på tyget så blir det kanske rätt nice med det som sticker fram mellan plankorna... Och Voila! Ernst is in the house!

HIss eller diss?

post-26561-0-28619700-1320571789_thumb.jpg

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad har du för problem med akustiken är min första fråga?

Visst är din idé en form av spaltpanel men den blir ju inte stämd på något sätt och mest troligt alldeles för breda spalter.

Om du vill hålla nere kostnaden och ha en lite rå design i din studio kan du ju kolla om du kanske kan få gammalt (form)virke från något bygge eller så. Sedan kan du räkna ut med en kalkylator så att du får rätt spalter anpassade för just ditt behov. Att klä lastpallar med tyg på baksidan är inget jag skulle vilja ge mig på om man vill få det någorlunda snyggt. Kolla hur en lastpall är gjord så förstår du säkert hur jag menar.

//Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Med lite extra virke kan det inte vara så svårt att flytta "golvbrädorna" på pallarna så att det blir rätt bredd på spalterna. Låna en sk spikutdragare så får du lös bräderna utan att ha sönder dem.

Jag tror det är en bra och kostnadseffektiv idé. Tyg brukar kunna köpas billigt i form av påslakan, billigare än på löpmeter.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för problem med akustiken är min första fråga?

Visst är din idé en form av spaltpanel men den blir ju inte stämd på något sätt och mest troligt alldeles för breda spalter.

Om du vill hålla nere kostnaden och ha en lite rå design i din studio kan du ju kolla om du kanske kan få gammalt (form)virke från något bygge eller så. Sedan kan du räkna ut med en kalkylator så att du får rätt spalter anpassade för just ditt behov. Att klä lastpallar med tyg på baksidan är inget jag skulle vilja ge mig på om man vill få det någorlunda snyggt. Kolla hur en lastpall är gjord så förstår du säkert hur jag menar.

//Björn

Just nu låter det hyfsat bra, bara det att det är lite krångel med klangtiden för den mörkare delen av basen när gaten åker fram.. man vet liksom inte riktigt vad som är rummet och vad som ligger på tape. tillochmed på lägre volymer. irriterande, och lurarna jag kör med spelar inte dom frekvenserna helt rättvist.

jag vill inte köra igång ett jättebygge och blanda in en massa matte, utan vill bara få styrsel på det som händer mellan typ 50 och 100hz.. kan det här (plus lite hörnfix) få ordning på det så blir jag mer än nöjd. i övrigt låter det jävligt fint här.

det är ren snålhet som gör att jag inte vill lägga 10 lax på färdiga grejor, då det fan pröjsar min hyra flera månader 😉

ska väl rigga upp det och se vad som händer, lägger väl upp lite bilder när vi sätter igång, kanske nåt slags ljudtest också.

Link to comment
Dela på andra sajter

det ska va luft tät låda bakom panelen och pallar, om man nu gört det luft tätt, kommer bara absobera i mellanregister.

om man ska bygga spaltpanel som har effect i låg bas så bör det väldigt djup låda i kombination med tjock och bred panel. jag brukar dock bygga perforerad resonator till lågabasen, men det är noga var man placerar dessa då det bör var energi i en frkens den är stämd till.

det enklaste är nog att bygga bbc's basfälla för området 100-50hz:

1992-10.pdf

"hardboad" är vanlig massonit.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...