Jump to content
Annons

Ljuddämpning mikrofon?


Ulf

Recommended Posts

Hej, vilken av dessa båda lösningar (se bild) tror ni är mest effektiv? I ryggen har jag en ljuddämpande vägg i vinkel framför en betongvägg. Framför mig har jag mixerbord, iMac skärm och efter ungefär 1.5 meter ett fönster. Studion är placerad i ett sovrum så jag vill undvika åverkan på väggarna med akustikmaterial om möjligt. Har en Gefell 930 mikrofon.

Kan detta vara en lösning?

xp_2lr.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kom nyss på att min Thomann micscreen sabbade sångludet rejält, i stället för att ta bort reflexer från väggen tillförde den egna reflexer, fasfel sämre diskant o bashöjning. Men den är ju större och mer täckande, som en halvcirkel.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att ha nån dämpning allt för nära micken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vara väldigt försiktig med att ha nån dämpning allt för nära micken...

ja det blir dovt ljud om man står nära porösabsorbering.

det blir inte bättre om man står för mära diffusorer häller, det blir nån slags chorus liknanande väsande, lite som att sjunga väldigt svagt och samtidigt blåsa ut mycket luft.

det är bättre med fistående paneler.

sånna här: http://www.gikacoustics.com/gik_screen_panel.html

vet inte om det säljs GIK i sverige men det är ganska lätt att bygga själv, träramar och isolering som man klär med tyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en akustikbehandlad vägg bakom ryggen, så kommer den att göra den största nyttan oavsett vad du väljer att placera bakom micken. Auralex-dämparna på bilderna brukar bara säljas i kit där båda ingår, tillsammans med några andra typer av dämpare (stativfötterna som också ingår är skitbra! 🙂), så det är bara att testa... 😉

De kommer inte att påverka ljudet en bråkdel av det hemska som Nilsson råkade ut för, utan deras påverkan kommer att vara väldigt liten - och egentligen främst som avskärmning mot andra ljudkällor och inte som hjälp för sångljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era inlägg 🙂 Precis som Claes skrev är det Auralex-dämpare på bilden och det är också dessa jag har införskaffat. Får väl helt enkelt prova mig fram. Har nästan upplevt att dämpningen var som mest effektiv under mikrofonen än bakom. Kanske måste jag komplettera med några extra akustikplattor på väggen bakom mig istället eftersom skärmväggen enbart täcker ungefär 60% i höjd av väggen. Det verkar ju vara det viktigaste stället 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att spela in manlig sång i den, både med och utan dämpningen. Sen sätter du dig och med eq rattar fram det snyggaste ljudet, först på den odämpade inspelningen. Sen tar du den dämpade. Om du då märker att du får snyggare ljud med en eq-dipp vid 800 - 1000 hz, och att du får boosta lite mer topp än du fick på den odämpade inspelningen så verkar det lite lurt.

Kan man skjuta dämpningen bakåt på mickbommen försvinner nog ev bas o midhöjning.

Jag har funderat på att om man hade en micscreen som var formad som en snöplog med spetsen vänd mot baksidan av micken, lite tvärtom hur de vanliga skärmarna ser ut, då skulle ljuden från sångaren träffa skärmen och sen studsa ut åt sidorna, bort från micken. Min Thomannskärm gör tvärtom. Den funkar lite som en bilstrålkastares reflektor, (fast tvärtom) den samlar ihop allt ljud från en ganska stor yta, sen vinklar den in allt ljud koncentrerat till baksidan av micken. Inte bra.

Det går att vika bak min skärms vingar ganska mycket så att de uppifrån sett, i stället för den normala halvcirkelformen ser ut enkelt ritad fiskmås. Då blir vinklarna inte så att ljudet studsar mot mickbaksidan skulle jag tro, mycket mindre i alla fall. Men det har jag inte testat, jag hör inga ekon alls från väggarna här i min gamla träkåk så jag behöver nog ingen skärm alls till sången.

Det tog mig flera år att fatta det här tyvärr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...