Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har skrivit en låt som jag kom på går i C#-dur, men de enda ackorden som används är F# och D#m. Så här låter den:

1. Fler såna låtar, tack!

2. Är det inte lite problematiskt att analysera en sån låt så? Är det någon mysko kyrkotonart hellre? Grejen är att när man landar på F# eller D#m i den där låten så känns det liksom lite som att den hänger i luften. Om man landar på C# känns det avslutat, om än banalt.

Och sen tänker jag gå avtrådes redan i första inlägget och länka till en låt som slutar på F#, och det känns hemma, men det ackordet har aldrig tidigare i låten spelats. Harmoniskt sjukt snygg låt.

http://www.youtube.com/watch?v=WvbMgoSzI4k

Annons
Postat

jag har också en "playin outside inside the house of (jag tror det var G)" där tonen G eller dess 1:a skala aldrig spelades-inte heller ackordet..Den ska ligga här på forumet men jag hittar inte den när jag söker(och jag har en sån hemskans massa oljud att bläddra igenom-återkommer.)Det kallas bland jazzmusiker för att spela outside(outside the house)

mvh

🙂

Postat (redigerat)

en två-fem -etta där grundackordet t ex är utbytt mot sitt paralelleckord och att skalan men går efter stämmer med grundackordets skala....

Redigerat av pxm
Postat (redigerat)

en två fyra och ett utelämnat grund ackord som Dingbats använder här är väl en form av halvkadens tror jag...(möjligen plagal om man antar att han spelar outside-då är det inte spelade ackordet ett Am.)

Redigerat av pxm
Postat

Vad är det som säger att det är en C# låt bara för att man kan avsluta med det ackordet?

Att alla toner i skalan används.

pxm, bra sagt men jag förstår inte så mycket...

Postat

Och sen tänker jag gå avtrådes redan i första inlägget och länka till en låt som slutar på F#, och det känns hemma, men det ackordet har aldrig tidigare i låten spelats. Harmoniskt sjukt snygg låt.

Med risk för att vara irrelevant, men så gör jag nästan alltid.

Postat (redigerat)

Utlösningen för i slutet.. http://open.spotify....rjjkKCTKERmO9rU

Förstår inte vad den låten har med detta att göra.

Finns ju massa tonikor hela tiden i den.

Grejen är ju bara att den modulerar en massa, Introt går i B, Versen i A, bryggan i B och refrängen i E osv.

Snygg låt och snygga modulationer men skulle inte placera denna låt i det här facket.

Redigerat av Quoman
  • 4 veckor senare...
Postat

Att alla toner i skalan används.

pxm, bra sagt men jag förstår inte så mycket...

Japp, då blir det väl C#, men annars så kan ackorden passa lika bra i F# (I+vi) eller B (V+iii).

Postat (redigerat)

Om du inte vill använda de vanliga ackorden i tex C# så spela alla mellan-dominanter istället. I ditt fall tex Dominantens dominant (D#-dur) eller Subdominantes subdominat (B-dur). Sen hur det kommer att låta beror ju på arragemanget.

Redigerat av Panzerfaust
Postat

Asså det är bara en vanlig kyrkotonart. Antingen F# Lydisk eller D# Dorisk, beroende på vilket ackord som är grundackordet. Inget konstigt så.

Snygg låt för övrigt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.