Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Behöver en usb-hårddisk för

1 föra över alla bouncade wav-filer när jag går från pc till mac inom kort

2 ha för framtida lagring/backup

Mest prisvärd verkar ju denna vara:

Frågan är, kan det bli ngt problem att använda både för PC och Mac? Nåt annat jag inte tänker på...?

Verbatim HDD 3,5" 1,5TB 999:-

Extern USB 2.0 HD

Verbatims externa hårddiskar ger prisvärd kapacitet för extern lagring och backup. Hög hastighet och tillförlitlighet gör att diskarna passar både hem- och proffsanvändaren. Med ett internt SATA-interface och externt USB 2.0 ges mycket hög överföringshastighet till datorn. Hårddisken levereras med Nero BACKITUP 4 Essentials som erbjuder enkel synkronisering och backup. Kan även göra en komplett kopia (image) av din hårddisk så du slipper installera om Windows om olyckan skulle vara framme. Levereras med nätdel.

Annons
Postat (redigerat)

Har en sådan här! Tycker den är skit ,den låter och knappen man sätter på den med strular .

444577.jpg

Redigerat av kardo
Postat

Jag har en Western Digital Elements (tror jag produktserien heter) 2TB, och den kostar 600-700kr tror jag. Jag får för mig att den är optimerad för PC men tror att den funkar till Mac också, men vill inte lova någonting. Den är snabb och lättanvändlig tycker jag, absolut prisvärd.

Mvh Fabian

Postat

För backup är det inte särskilt viktigt med av/på-knapp. En backupdisk har man ju ändå inte inkopplad permanent, eftersom det ju inte är så mycket till backup om blixten slår ner eller datorn blir stulen...

Själv skulle jag hellre köpa en vanlig intern disk och en extern låda att stoppa in disken i. Då slipper man den extra avgiften som skulle tillkomma på externa diskar och så vet man dessutom precis vilken disk som sitter i - någon man inte alltid kan vara så säker på om man köper en färdigbyggd extern disk...

Postat

En hårddisk som är formaterad till Fat 32 kan man läsa och skriva till med både mac och pc men du kan inte ha filer större än 4 Gb på disken. Om du formaterar den till NTSF kan du läsa filer från en mac men för att skriva till den måste du installera en drivrutin. Googla ntsf for mac så hittar du olika alternativ.

Här är två:

http://www.macupdate.com/app/mac/24481/ntfs-3g

http://www.tuxera.com/

Jag råkade en gång stoppa in en mac formaterad disk i en PC med Windows XP och det resulterade i att datorn raderade allt på disken.

Postat

Jag har en Western Digital Elements (tror jag produktserien heter) 2TB, och den kostar 600-700kr tror jag. Jag får för mig att den är optimerad för PC men tror att den funkar till Mac också, men vill inte lova någonting. Den är snabb och lättanvändlig tycker jag, absolut prisvärd.

Mvh Fabian

Jag använder WD diskar till min mac utan problem. Jag har ännu inte haft problem med någon av mina 3 WD diskar och iaf en har använts dagligen i ca 3 år.

Postat

Vad bra, då verkar två saker vara lösta med WD-diskar. De verkar fungera till Mac och vill man ha avstängningsknapp så kan man köpa en sån på exempelvis Clas Ohlson! 🙂

Godnatt

//Fabian

Postat

Hej!

Som nämnts tidigare behöver du inte bry dig om disken, bara om hur den är formaterad. FAT32 kan mycket riktigt läsas och skrivas på av alla OS varför det oftast är standardformateringen på USB-minnen.

NTFS kan läsas av Macen men man kan inte skriva utan att ha installerat extra mjukvara som klarar det.

Men ska du inte ha den i en Windowsmaskin efter du flyttat dina filer till Macen så rekommenderar jag att du formaterar den till NTFS, kopierar över filerna till Macen och sedan formaterar om den i HFS+ som är Macens format. Då kan du nämligen köra disken som en Time Machine backup vilket rekommenderas varmt.

Läs mer om Time Machine här:

http://support.apple.com/kb/ht1427?viewlocale=sv_SE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.