Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Bra spelat men ljudet blev ju inte så spännande, nä. Gött lir med wha-wha'n också!

Hann du på råfilerna? Vi postade typ samtidigt...

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat (redigerat)

Det där blev ju typ ingenting va? Jag kan då inte få den djävulens spelaren att fungera... Förbannade satans jävla datorer.

Försöker med Soundcloud...

Postat (redigerat)

Nu kanske det funkar, Soundcloud är pålitligt, speedy skit är skit

Ljuden kommer så här:

1. Alla 8 spår

2. Enbart rumsmick CM3

3. Kagge EV ND868

4. Kagge + rum

5.Virvel E906

6. Virvel + rum

7. OH TLM102 ovanför och NT2-A vid golvpukan, tyvär cardioidkopplad, borde varit omni

8. Kagge + virvel

9. Kagge, virvel + OH

Lite osäker på hur jag tröck på sen, men alltihop är på restan av låten.

Det här är en annan längre version av Red Hause vi spelade den två ggr, detta var det första vi gjorde, elva på kvällen...... Nivåerna blev typ som de blev, för mycket bas tex, den är enbart lajn

http://soundcloud.co...-hajus-take-one

Postat (redigerat)

Det här bekräftar för mig min åsikt att du borde stereomika rummet (M/S is the shit!!!) och använda sjukt mycket mer i mixen för en skönt småslamrig men varm livekänsla! Det blir bara inte samma sak med mono. Jag föreslår en M/S-uppmikning minst 3-4 meter ifrån ute på golvet. Jag brukar sätta ung i höjd med överkanten på baskaggen. Fördelen med MS är att det inte blir några fasfel i baskagge etc.

Redigerat av MrBluesman
Postat

Det här bekräftar för mig min åsikt att du borde stereomika rummet (M/S is the shit!!!) och använda sjukt mycket mer i mixen för en skönt småslamrig men varm livekänsla! Det blir bara inte samma sak med mono. Jag föreslår en M/S-uppmikning minst 3-4 meter ifrån ute på golvet. Jag brukar sätta ung i höjd med överkanten på baskaggen. Fördelen med MS är att det inte blir några fasfel i baskagge etc.

Jag har bara en mick jag kan 8-koppla, och den måste jag ha på golvpuks-oh

Jag håller på att ladda upp även trumfiler hemifrån. De låter typ 20 ggr så bra...

Postat

Nu har jag trumfiler även från hemstudion

Klickar ni här är det de två översta filerna

http://soundcloud.com/you/tracks

Trummorna hemma är inspelade med bara fyra mickar

Fyramickars Glyn Johns style---

Först alla fyra (plus ett litet jidder) med lite reverb på virv + oh

Kagge torr EVnD868

Virvel torr E906

Kagge + virvel

OH NT"-A + TLM102

Kagge + OH sen även virveln, tar på reverb igen....

Vid 2:00 kopplar jag på Finalizern med lite multibandskomprimering

Vid 2:20 trycker jag på en finess i den samma, halv effekt på "DIGITAL RADIENCE GENERATOR". Det hörs mest på virveln. Knäpper av och på den en gång, justerar ner virveln lite

Nog tycker jag trumljudet hemifrån är bättre... Jag är inte ute eftre att det ska låta som riktigt urgamla Cream eller nåt, jag vill ha så exakt återgivning det går. Men vad är bäst? Eller minst dåligt? M/S stereo har jag lite svårt för, jag tycker det blir tillräckligt brett med Glyn Johns.

Postat

Nu har jag trumfiler även från hemstudion

Klickar ni här är det de två översta filerna

http://soundcloud.com/you/tracks

Trummorna hemma är inspelade med bara fyra mickar

Fyramickars Glyn Johns style---

Först alla fyra (plus ett litet jidder) med lite reverb på virv + oh

Kagge torr EVnD868

Virvel torr E906

Kagge + virvel

OH NT"-A + TLM102

Kagge + OH sen även virveln, tar på reverb igen....

Vid 2:00 kopplar jag på Finalizern med lite multibandskomprimering

Vid 2:20 trycker jag på en finess i den samma, halv effekt på "DIGITAL RADIENCE GENERATOR". Det hörs mest på virveln. Knäpper av och på den en gång, justerar ner virveln lite

Nog tycker jag trumljudet hemifrån är bättre... Jag är inte ute efter att det ska låta som riktigt urgamla Cream eller nåt med enormt flyghangars-eko, jag vill ha så exakt återgivning det går. Men vad är bäst? Eller minst dåligt? M/S stereo har jag lite svårt för, jag tycker det blir tillräckligt brett med Glyn Johns.

Bump!

Om man bortser från spelglädjen när vi spelar tillsammans på Folkan och tänker enbart på trummorna, tycker ni ändå att det låter bättre från Folkan? Jag har ett snyggt outboards-reverb jag kan koppla in till trummorna oxå.

Vi kan säkert uppbåda samma spelglädje även hemma hos mig nu när vi har en grym basist. Allt skulle bli så mycket enklare då oxå, mer ork kvar till att spela. Men tycker ni att Folkanljudet är bättre så får vi väl jobba på det ändå. Virveln hemifrån är en plåt-Sonor vi inte riktigt gillar, det är för lite sejarljud i den, på Folkan har vi min 60-tals tunna trä-Premier. Vi har tänkt använda en tredje, en trä-Ludwig som är trasig men ska nödlagas om vi inte får det nya stämskruvsfästet nån gång.

Postat

Jag har lyssnat lite snabbt på båda separata. Och jag hör, som jag varit inne på tidigare, betydligt mer av rummet på heminspelningen än den gjord i folkets hus.

Du behöver jobba mer med rumsuppmickningen i Folkets Hus för att få till något motsvarande.

Det kan ju också vara så att du föredrar ett mindre rum på trummorna än det folkets hus kan erbjuda. Då ser jag ingen poäng i att stånga vidare. Spela i så fall in hemma.

Postat (redigerat)

Jag har lyssnat lite snabbt på båda separata. Och jag hör, som jag varit inne på tidigare, betydligt mer av rummet på heminspelningen än den gjord i folkets hus.

Du behöver jobba mer med rumsuppmickningen i Folkets Hus för att få till något motsvarande.

Det kan ju också vara så att du föredrar ett mindre rum på trummorna än det folkets hus kan erbjuda. Då ser jag ingen poäng i att stånga vidare. Spela i så fall in hemma.

Det måste vara säreget dämpat på Folkan, för att vara sju meter i takhöjd, och golv på 20 ggr 12 meter. Kanske ekona från tak o väggar aldrig hinner tillbaka.

Svårt val. Men det blir ju enklare hemma. Samtidigt är det roligare på Folkans enorma ytor jämfört med hur trångt jag har hemma....

Väldans tack för lyssning o funderingar...

Det här med en tydlig ride är superviktigt om vi ska spela in så det blir bara en gitarr, bas o trummor. Då måste ride o hihat vara ställföreträdande kompgitarrer.

Postat

Jag gillar heminspelningen bättre. Mindre rum, men tydligare rum. Det behövs annan mikning av lokalen ifall det ska spelas in på Folkan.

Postat (redigerat)

Jag gillar heminspelningen bättre. Mindre rum, men tydligare rum. Det behövs annan mikning av lokalen ifall det ska spelas in på Folkan.

Då tycker vi lika... Jag var på Folkan idag och lyssnade på akustiken genom handklappsmetoden änny en gång. På scenen där vi stod och spelade in är efterklangen nästan helt obefintlig fast det är 5,5 meters takhöjd. Ute på dansgolvet är det lite mer, sen hittade jag ett ställe under läktaren som går ut en bit över dansgolvet mitt emot scenen, där hittade jag ett hyfsat rumsreverb, under läktaren sitter det inga akustikplattor som i stora taket. Så där skulle vi kanske kunna få ett bättre ljud. Men nu framöver ökar aktivitererna på Folkan så vi kan inte vara ostört så många dar i sträck.

Jag börjar få lite otäcka vibbar att det aldrig blir nån cd om vi absolut måste göra det där.

Hemmaakustiken plus "drum box" eller "drum room" som jag har i mitt TC outboardreverb kanske blir lika bra. (Har inte använt det på det jag lagt ut nu)Då skulle stressfaktorn sjunka nästan till noll också, att lämna inspelningsgrejer och instrument lång tid i en lokal dit många har tillträde känns inte bra alls... Och at tro att man ska kunna sättra tio, tolv låtar maxbra på tre fyra kvällar, det är ju överoptimistiskt. Då blir det ju lika som förr när vi gått in i studio och gjort en hel LP/ CD på en helg. Det är nog bättre att ha en hel månad på sig och göra det hemma....

För att inte överge idén helt kan vi ju senare göra en konsert där på Folkan med publik som gapar o skriker och göra en live-cd av det.

drloop (oregistrerad)
Postat

Detta är tamejfan härligt att läsa G-Nilsson!

Du har energi och gör klart saker.

Kör på!

Postat (redigerat)

Detta är tamejfan härligt att läsa G-Nilsson!

Du har energi och gör klart saker.

Kör på!

Jag försöker köra på i alla fall. Min lilla erfarenhet är att mickarna hör mer av rum och ev för lång efterklang i stora salar än vad man upplever själv när man står och spelar, men på Folkan blev det typ tvärtom, som i en garderob full med kläder.

Lika hemma, där verkar det också tvärtom det normala i små rum, det låter helt enkelt bra där. Det enda felet där satt i micscreenen.

Det normala borde vara att det låter skit i ett litet obehandlat rum och mkt bättre i ett akustikbehandlat Folkets Hus, men va fan...

Nu kan inte trummisen ta hit trummorna eftersom han måste repa med sitt gamla punk´band resten av veckan, inför en fest. Skit. Tror jag tjyvlånar de gamla Tama Superstar 24" kagge trummorna som gammeltrummisen har lämnat här...

Postat

Det här är replokalen vi håller till i, det är ett tredje alternativ för inspelning. Filmat med en Lumixkamera som står på en Behringer sånglåda, inga andra mickar till inspelning. Ni som seglat förr kanske ändå kan säga nåt vad ni tror om akustiken där? Vi kan ha dörrn öppen ut till en större sal och ha en avståndsmick därute lika som Gizmosis gjorde på en truminspelning. Låten är min egen, vi försöker hitta ett arr på den här, det är en av låtarna vi kommer att ha med på cdn, bara det blir nåt av nån gång.

Postat (redigerat)

Du är en jävel på gitarr Nilsson, kul att höra!

Tack... Det är när jag spelar så där direkt med grabbarna som jag får till det ibland, ju mindre jag tänker på vad jag gör. Som pålägg med lurar på skallen får jag sällan fram nåt som är av egen karaktär.

Du fick ingen uppfattning om rumsakustiken där går att använda? Vi har spelat in nån gång där, men inte gillat soundet. Men det var bland de första försöken vi gjorde.

Här ställde jag kameran på den andra Behringertoppen.

Postat

Känns som det borde gå alldeles utmärkt att spela in där.

Ser ju ut att vara rätt högt i tak också.

Nu kan du säkert mer om uppmickning, så ni får säkert till ett sound som ni gillar. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.