Jump to content
Annons

Recommended Posts

Marcus (oregistrerad)
Postat

Jag har precis flyttat in i ny lägenhet och har såklart tagit med mig min hemstudio. Allting funkade kanon förut, men nu får jag brum så fort jag pluggar in en telekabel i ljudkortet. Jag får fortfarande in signalen från gitarren, men med en massa brum. Om jag kopplar in en mikrofonkabel (XLR) är det inga problem, utan bara med tele. Utljudet är det inget fel på om man bara kör musik från datorn.

Jag använder en bärbar HP och Steinbergs CI2-kort (externt USB-kort) tillsammans med Cubase. Brummet uppstår vare sig jag har Cubase igång eller avstängt. Det blir samma brum i både monitorer och hörlurar, och det är samma brum i båda telejacken på ljudkortet.

Kontakterna i denna lägenhet är ojordade - kan detta vara problemet? Hur kollar man/åtgärdar det?

Kan det vara något annat?

Tacksam för hjälp!

/ Marcus

Annons
Postat (redigerat)

Det handlar förmodligen om jordning, ja. Det är alltid jordat i köket, så prova att tillfälligt dra en förlängningskabel därifrån - men se till att ALLA prylar kopplas dit, så att inte vissa sitter kvar i rummets urtag.

När du har konstaterat att det är där problemet ligger, så kontaktar du en elektriker så att han drar in skyddsjord till urtagen.

En vanlig felkälla som kanske blir mer uppenbar om man kör ojordat, är nätdelar till laptops. Det är inte ovanligt att brummet försvinner vid batteridrift, så för en tillfällig frist medan du väntar på elektrikern, så kan det funka att köra utan nätspänningen till datorn...

EDIT:

OBS! Förlängningskabeln är en TILLFÄLLIG test. Om du kör på det sättet och låter "lösningen" bli permanent, så bryter du mot både el- och brand-säkerhetsregler - och eventuella försäkringar gäller inte!

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Postat

En vanlig felkälla som kanske blir mer uppenbar om man kör ojordat, är nätdelar till laptops.

vet du varför det skulle märkas mer i ojordat uttag?

det är väl själva nätdelen i sig som skapar störningen?

Marcus (oregistrerad)
Postat

Hej! Tusen tack för svaren!

Jag har provat att koppla in laptopen i alla olika rum (jordat även i badrummet här). Brummet är som tydligast när strömkabeln är inkopplat och datorn står nära monitorerna (aktiva monitorer). Brummet försvinner med datorn på batteridrift i köket, med bara CI2:an ansluten (och en gitarr inkopplad) - däremot var det ingen direkt skillnad med nätdelen inkopplad i jordat eller ojordat uttag det brummar både jordat och ojordat. Det brummar dessutom även med nätdelen urkopplad om datorn står nära övrig elektronik (monitorer, keyboards mm).

Har inte haft problem med det här brummandet tidigare, så det känns märkligt att det skulle börja nu med exakt samma prylar som jag hade i förra lägenheten. Har provat med olika telekablar, och det brummar lika mycket vare sig jag har en gitarr eller ett litet mixerbord anslutet i andra änden (samt när jag inte har nånting alls anslutet i andra änden). Samma brumm i båda input-jacken.

Kan det ha blivit fel på nätdelen helt plötsligt? Brummar dock som sagt även utan nätdelen inkopplad om datorn är nära annan elektronik. Kan det vara något elfel på CI2:an som uppstått nu?

Postat

vet du varför det skulle märkas mer i ojordat uttag?

det är väl själva nätdelen i sig som skapar störningen?

Som jag har förstått det så kan sådana switchade nätdelar ibland skicka tillbaks störningar ut på primärsidan också - men vid närmare eftertanke så brukar inte nätdelarna till laptops vara jordade, utan det är dubbelisolerat istället, med platta kontakter utan jordbleck, så det borde inte göra någon skillnad...

Marcus (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har provat lite mer nu:

Kopplade in CI2:an till en annan dator - samma brum uppstår. Mer tydligt med nätdelen inkopplad, mindre tydligt på batteridrift. Även provat byta USB-kabel och såklart USB-portar på datorn. Provat koppla via en USB-hub. Ingen skillnad.

Om jag har en gitarr inkopplad och håller i den med ena handen medan jag lägger andra handen (eller foten osv) på ett element så uppstår ett otroligt starkt brummande.

Köpte balanserade kablar idag och kopplade dessa till monitorerna utan någon märkbar skillnad i brummande.

Däremot när jag kopplade in ett litet mixerbord (Behringer Xenyx802) via hörlursutgången med en balanserad kabel till CI2:ans ingång och sedan gitarren in via mixerbordet med obalanserad telekabel så reducerades brummandet. Det finns fortfarande där, men inte alls lika tydligt. Kanske går att jobba såhär tills vidare. Dock kan jag inte använda CI2:ans HI-Z-funktion.

EDIT: Det fungerade inte med obalanserad telekabel från mixerbordet, eller via mixerbordets main out (tror att den är obalanserad).

Nån som har en idé om vad som kan vara fel, eller får jag helt enkelt finna mig i situationen? Kan det vara något fel på spänningen i elnätet till den här lägenheten, eftersom det inte alls var samma problem tidigare?

Redigerat av Marcus
Marcus (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är mer ett brus än ett brummande just nu, men om jag försöker spela in något annat än gitarr med rent ljud låter det förskräckligt - distad gitarr är alltså inte att tänka på. Känns oerhört trist då det är rock och hårdrock som jag gillar att lira.

Bruset uppstår vare sig en gitarr är inkopplad eller inte - precis som med brummet alltså, fast mindre distinkt. Ligger i bakgrunden konstant.

Edit: Provade igen med batteridriften, och det är samma sorts brus som när jag har mixerbordet inkopplat med balanserad kabel. Alltså inte användbart egentligen, särskillt inte med distad gitarr.

Om någon har tips på annat jag kan prova för att lösa detta är det väldigt välkommet.

Redigerat av Marcus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.