Jump to content
Annons

Problem med avstånd - monitorer


Panzerfaust

Recommended Posts

Jag är ny här på forumet och stälelr min första fråga till er experter =)

Som rubriken lyder har jag lite problem med att få en optimal monnitorplacering.

Det jag bor relativt trångt så har jag inte plats för jättestora (djupa) skrivbord. Har ett väldigt fint skrivbord som är 120x60.

Just nu har jag dom placerade på stativ så det blir väldigt brett CC mellan monitorerna. Ca 160 cm blir det väl. Det är riktigt irriternade när jag mixar då minsta lilla panorering upplevs som jättestor. Man blir feg och lägger det mesta i mixen i mitten för att kompensera. Det blir ju ltie konstigt.

Vad ska jag göra? Vad är bäst? Ska jag försöka ställa dom på bordet istället och palla upp i öronhöjd? Den liksida triangel är jättesvårt att få till då jag har så lite plats. Kan man kompromissa på nåt sätt?

Tacksam för svar!

mvh/Gustaf

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om 160 är för mycket så minska avståndet. hur nära kan du sitta ? har 120 i ett litet rum, blir lagom med mitt skrivbord 120x55

Men då har du dom på bordet och inte på stativ?

JAg kan egentligen ha dom på bordet men de tar sån plats. Det är 8":are

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök absolut hålla regeln med liksidid triangel eftersom det brukar fungera bäst då.

Jag hade testat att placera på bordet istället - men se som sagt till att de kommer i öronhöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök absolut hålla regeln med liksidid triangel eftersom det brukar fungera bäst då.

Jag hade testat att placera på bordet istället - men se som sagt till att de kommer i öronhöjd.

Ja det är det jag vill men kommer inte kunna det. Har ett vanligt skrivbord och skulle behöva palla upp en bra bit för att elementen ska komma i öronhöjd.

Men en annan fråga. Vad är värst - Likbent triangel med smal lyssning (kortare avstånd mellan monitorerna men längre till öronen) eller tvärtom - Bred lyssning längre avstånd mellan monitorerna men kortare avstånd till örat) ?

Link to comment
Dela på andra sajter

varför drar du inte bara tillbaka bordet från väggen lite grann å ställer stativen bakom?

så kan du ju välja den bredd du vill ha

annars om du upplever det som för brett å inte kan flytta in dom så vrid dom inåt så du inte sitter innanför din triangelspets

Link to comment
Dela på andra sajter

varför drar du inte bara tillbaka bordet från väggen lite grann å ställer stativen bakom?

så kan du ju välja den bredd du vill ha

annars om du upplever det som för brett å inte kan flytta in dom så vrid dom inåt så du inte sitter innanför din triangelspets

Mmm men det är lite taskigt med plats bakom stolen också =) Där står sängen.

Det är klart jag vinklar högtalarna inåt emot öronen men stereobilden blir alltför påträngande. Det blir som ett hål i mitten av ljudbilden. Det leder till att jag inte vågar panoera så mycket och lägger det mesta i mitten för att kompensera.

Men ska testa att dra ut bordet en bit från väggen. Det jobbiga då blri väl att monitorerna nästan kommer stå dikt vägg vilket inte heller är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska inte vara rädd för att pröva med att ställa högtalarna direkt mot väggen.

Kolla på Pensados Place #21 där är Bob Hodas med och säger bl a att ibland ger det bättre resultat att ställa högtalarna direkt mot väggen.

Ett annat tips är att om du har problem med sweetspotten så räta ut högtalarna så att den hamnar långt bakom dig och se ifall det blir bättre så.

Annars får man sitta still i sweetspotten...

Det är bara att flytta, flytta och flytta igen tills man kommer fram till en bra högtalarplacering.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har möjlighet att ha typ 1½-2m bakom monitorerna, så kan det faktiskt vara bättre att sätta dem helt intill väggen (med absorbenter bakom). Detta för att du får mindre problem med SBIR (Speaker Boundary Interference Response). Med placering närmare väggen, så flyttar du helt enkelt upp SBIR-problemen på så höga frekvenser att det inte behövs särskilt tjocka absorbenter för att ta hand om dem. 🙂

Visst får du en bashöjning på 6dB med en vägg nära, men det kan man ofta kompensera med de enkla eq-inställningarna som brukar finnas på de flesta monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det för mått på rummet?

det är bra att ha litet bord och stativ istället för en stor plan döyta som bara ger onödiga reflektioner. ett bord som är 600mm djupt bör stå en bit från väggen, säkert minst 600mm beroende på hur stort rummet är.

det finns vissa mått baserat på rummets storlek som är bättre än andra vad gäller placering av lyssningsposition och vart högtalarna står.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det för mått på rummet?

det är bra att ha litet bord och stativ istället för en stor plan döyta som bara ger onödiga reflektioner. ett bord som är 600mm djupt bör stå en bit från väggen, säkert minst 600mm beroende på hur stort rummet är.

det finns vissa mått baserat på rummets storlek som är bättre än andra vad gäller placering av lyssningsposition och vart högtalarna står.

Redigerat av Panzerfaust
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...