Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Total BS, alltihop. Det gör ingen skillnad om du mastrar en printad .wav eller på stereobussen i projektet. Om man ändå ska mastra själv så kan man lika gärna göra det i samma projekt som man mixar, om man inte behöver frigöra lite processorkraft för någon hungrig plugg dvs. Prova gärna att rendera en mix med masterkedja och en utan. Importera filen utan något på mastern och rendera med samma masterkedja. Skillnad?

Något som också är BS är att mixen ska peaka här eller där... Slår det inte över nollan så sitter du säkert.

Självklart helt korrekt. Anledningen till att jag förespråkar att man skippar att hålla på med mastering direkt på nedmix är att det alltid är nån jävla trummis som tycker att något satans chinaslag är för lågt någonstans. Tycker de är rätt skönt att få mixen helt färdig innan jag i de fall jag mastrar själv börjar med masterering.

Skickas låtarna till en separat masteringsföretag så säger det såklart sig självt att det inte ska ligga något på masterbussen.

Annons
Postat

Om du har en mix som peakar strax under 0dBFS och du lägger på t.ex. Eq så kan du få "overs"

som gör att en 24 bitars plugg som ligger efter i kedjan kan klippa och dista.

vid vilken dB-nivå börjar det dista?

Postat

En 24 bitars plugg borde fixa allt under 0dBFS, men många klipper/distar innan.

Exakt dB värde vet jag inte, det verkar skilja lite mellan olika pluggar.

drloop (oregistrerad)
Postat

24 bitarspluggar, vilka är de?

Har aldrig varit med om fenomenet, vilka pluggar är 24 bitars?

drloop (oregistrerad)
Postat

Vilka av deras pluggar skulle det gälla?

Postat

Nu kör inte jag med några Waves pluggar, men jag tror alla är 24 bitar.

Jag råkade ut för en gratis plugg för ett tag sedan som ställde till det lite,

en fasvändargrunka som klippte innan 0dBFS.

Postat

men många klipper/distar innan.

Jag råkade ut för en gratis plugg för ett tag sedan

du kanske inte ska se den som representativ för pluggar i allmänhet

Postat

du kanske inte ska se den som representativ för pluggar i allmänhet

Nej, men om man lägger peakarna några dB under 0dBFS så är man på den säkra sidan.

Postat

Nu kör inte jag med några Waves pluggar, men jag tror alla är 24 bitar.

Vilka fler pluggar tror du är 24 bitar?

Finns det några pluggar du vet är 24 bitar?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

24 bitars problemet låter lite som när en känd gentleman på Gearslutz ansåg att man bör använda dither på alla kanaler där man har en plugg aktiverad.

Gissa om det behövs? 🙂

Redigerat av drloop
Postat

24 bitars problemet låter lite som när en känd gentleman på Gearslutz ansåg att man bör använda dither på alla kanaler där man har en plugg aktiverad.

Gissa om det behövs? 🙂

Jag vet att Waves har dither inbyggt i sina pluggar så det sker automatiskt när det gäller Waves.

Postat

Jag vet att Waves har dither inbyggt i sina pluggar så det sker automatiskt när det gäller Waves.

Så du vet att Waves har dither på utgången men tror ändå att den interna upplösningen är 24 bitar?

Postat

Min tro är stark.

Helt okej. Men innan man går ut med att en av de större pluggutvecklarna nöjer sig med 24 bitars intern upplösning kan det vara bra med någon typ av belägg.

Postat

Så du vet att Waves har dither på utgången men tror ändå att den interna upplösningen är 24 bitar?

Men ge dig nån gång... Säg hur du vet eller tror att det fungerar istället för att hålla på och ifrågasätta varje inlägg.

Postat

Men ge dig nån gång... Säg hur du vet eller tror att det fungerar istället för att hålla på och ifrågasätta varje inlägg.

Anledningen till att jag ifrågasätter är att påståendet verkar osannolikt. Och anledningen till att jag ställer följdfrågor är att Henbeck glider på svaren.

Anledningen att jag skrev "tror" var därför att jag inte hade någon koll på deras senaste pluggar.

Nu vet jag.http://www.waves.com...nt.aspx?id=5250

Vad var svaret? Hur skiljer det sig från deras äldre pluggar?

Postat

Vad var svaret? Hur skiljer det sig från deras äldre pluggar?

Dom kör även sina nyare pluggar i 24 bitar så på den fronten skiljer sig ingenting.

Postat

Anledningen till att jag ifrågasätter är att påståendet verkar osannolikt. Och anledningen till att jag ställer följdfrågor är att Henbeck glider på svaren.

Ah, sorry, jag fattade inte att det var en rättegång.

Postat

tvärtom

den som påstår nåt ska belägga det

det är en forumregel

Postat

1. Författaren ansvarar för sitt inlägg.

Alla åsikter i inlägg representerar författarens' date=' inte forumets eller dess administratörers. [b']Vid uttalanden om teknik, produkter, tjänster eller företag förväntas författaren helt och fullt stå för detta och även kunna ge belägg för sina uttalanden.[/b]

Postat

det är det inte

att man förväntar sig att nån faktiskt kan belägga vad man påstår om något tekniskt eller företag innebär inte att det är en rättegång

en rättegång behandlar huruvida någon brutit mot lagar regler eller avtal

väx upp nu - annars är det snart dags att nån nämner den mustaschprydde mannen eller hans parti som nästa steg

Postat

Dom kör även sina nyare pluggar i 24 bitar så på den fronten skiljer sig ingenting.

Jag hittar inget i din länk som styrker ditt påstående. Däremot en antydan om att pluggen fungerar vid 96 kHz, 24 bitar. Bläddrar man lite längre på sidan hittar man däremot följande.

In TDM, single precision is 24 bit and double precision is 48 bit. In Native, single precision is 32 bit and double precision is 64 bit.

http://www.wavesupport.net/content.aspx?id=2212

• Gilla 1
Postat

det är det inte

att man förväntar sig att nån faktiskt kan belägga vad man påstår om något tekniskt eller företag innebär inte att det är en rättegång

en rättegång behandlar huruvida någon brutit mot lagar regler eller avtal

väx upp nu - annars är det snart dags att nån nämner den mustaschprydde mannen eller hans parti som nästa steg

Ja du, efter att ha tagit del av alla dina rabiata inlägg på forumet en tid så tror jag vid det här laget att det inte ens är lönt att beröra ämnet social kompetens. Välkommen till min ignorelista.

Postat

@Joachime

Dom Waves pluggar som vet/tror klippte var Q-clone och Api 2500 (VST), men dom kanske har fixat det nu. Det går att kolla ganska enkelt med ett noll test. Har du möjlighet att kolla vore det intressant.

Postat

Dom Waves pluggar som vet/tror klippte var Q-clone och Api 2500 (VST), men dom kanske har fixat det nu. Det går att kolla ganska enkelt med ett noll test. Har du möjlighet att kolla vore det intressant.

Nej tyvärr. Använder varken Q-clone eller API-pluggar.

Handlar det om TDM eller native? Har du länk?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.