Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är rookie så in i helvete på det här med inspelning, mixning och mastring men har i alla fall ett första projekt för att lära mig en del.

Jag har fått ihop en mix som jag tycker låter okej men lite spretig och lite väl "direkt" och då tänkte jag ju så klart att ett reverb på masterkanalen kunde vara på sin plats för att limma ihop det hela lite och för att ge det lite mera rum,

Problemet jag har är att jag inte får reverbet att låta bra utan att ge hela ljudbilden ett jobbigt sssssshhhhhhh-ljud, som jobbiga cymbaler ungefär, på samma gång.

Är det en dålig idé att använda reverb på masterkanalen för att åstadkomma det jag är ute efter?

Är det vettigare att lägga reverb på varje buss/kanal för sig för att komma dit man vill med rumskänslan och göra något annat för att limma ihop det hela?

Jag försökte ladda upp en låt men fick ett felmedelande att något gick åt Säffle och att jag skulle kontakta en Admin (jag jobbar på det!) så det får vänta en stund, men det kommer!

Annons
Postat

Lägg hellre ett reverb på en separat buss - eller flera reverb på varsin buss om du vill ha olika i mixen - och skicka kanaler medelst send

till detta reverb. Dels för att du sparar CPU-kraft, men mest för att du inte villl ha reverb på allt. I synnerhet inte på bas och kagge. Oftast i af.

Postat (redigerat)

Gör en effektkanal och lägg reverb på diverse instrument istället. Kommer låta apa om du lägger reverb på mastern.

John hann före 🙂

Redigerat av cRs
Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Och EQ:a reverbet eller en de-esser efter tycke och smak och beroende på vilket instrument det handlar om.

Redigerat av Die Hard
Postat

Fan vad smart, tänk att jag inte tänkt på det!

Är det något mer än kagge och bas man bör tänka på att hålla tort?

Håller ni oftast masterkanalen torr och lägger EQ och ev. kompressorer på separata effektkanaler också?

Postat

Jag har kanaler. Vissa av dessa skickar jag till bussar för att plocka in reverb, delay eller annat.

Detta genom "send". Själva utgången på alla kanaler, inklusive bussar, skickar jag till masterkanalen

vilken i sin tur får EQ, kompressor(-er), limiter osv. Tämligen simpelt.

EQ och kompressorer är vanligtvis till för att processa materialet på en kanal/track direkt.

Postat

Visst kan man har lite reverb på mastern om man vill, men oftast så grötar det mest till det hela, så det är bättre att undvika, tycker jag. Vissa reverb grötar till det mer än andra när man lägger för många olika typer av ljud genom dem så det är, som andra redan har skrivit, bättre att lägga sådant på kanalerna, via Send-bussar.

Om det handlar om exempelvis sång, så lägger jag alltid de-esser före reverbet, på bussen - så slipper man skrikiga reverbsvansar som orsakas av s-ljuden...

Postat

Ett annat alternativ till att lägga de-esser på reverbbusen är att helt enkelt EQ:a reverbet med ett lowpass filter. Istället för att bara ducka för eventuella s-ljud, så tar man udden av det hela tiden, vilket kan vara en bra idé beroende på vilken sorts låt det är man mixar. Jag håller dock med om att reverb på masterbussen inte är en bra idé. Man bör vara försiktig med all form av masterbussprocessing när man redan har en färdig mix, då det ofta påverkar sound och nivåer ganska drastiskt. Bättre att lämna det till mastringsteknikern 🙂

Postat

Reverb på mastern funkar om det handlar om ganska korta rum-inställningar och man skär ganska mycket bas och lite diskant ur reverbet. Men det är mest för att sätta hela mixen i ett rum till slut. Men jag föredrar också att lägga på separata kanaler. Sen tycker jag inte att du ska tänke "det här ska vara tort, resten ska ha reverb". Det är olika från gång till gång.

Jag har vid tillfälle lagt reverb på bas.

Postat

Är det vettigare att lägga reverb på varje buss/kanal för sig för att komma dit man vill med rumskänslan och göra något annat för att limma ihop det hela?

det vettiga är att lägga reverbet på en egen buss och via send skicka valfri mängd dit från antingen separata kanaler eller från andra bussar

  • Gilla 1
Postat

Jag skulle råda dig att vara j-vligt försiktig med reverb rent allmänt och börja undersöka det som kallas delay.

tänkte du på masterbussen då eller?

Postat

tänkte du på masterbussen då eller?

Hahaha! Nej, inte i första hand kanske... Men då trådskaparen verkar lite ny på det här med effekter och var de ska läggas så ville jag bara slå ett slag för delay istället för reverb rent generellt. Att lägga alldeles för mycket reverb är ju ett av de vanligaste nybörjarmisstagen.

Sen å andra sidan så finns det ingen som blir glad av för mycket delay heller för den delen... ☺️

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Hahaha! Nej, inte i första hand kanske... Men då trådskaparen verkar lite ny på det här med effekter och var de ska läggas så ville jag bara slå ett slag för delay istället för reverb rent generellt. Att lägga alldeles för mycket reverb är ju ett av de vanligaste nybörjarmisstagen.

Sen å andra sidan så finns det ingen som blir glad av för mycket delay heller för den delen... ☺️

Det är nybörjarmisstag alla gör och får gå igenom.

Postat

det vettiga är att lägga reverbet på en egen buss och via send skicka valfri mängd dit från antingen separata kanaler eller från andra bussar

+1
Postat

Tack för alla tips!

Jag ska ge mig på det här med effektkanaler (har bara prövat det för sidechainkompressor på trummor innan) och se var jag hamnar!

Pressrec: Intressant tips med delay istället för reverb.

Utan att hunnit prova så känns det som att det kanske blir mindre "smetigt" ljud med delay istället för reverb. Vore ju trevligt om så blir fallet!

Postat

Känner du att mixen inte sitter ihop riktigt så tycker jag du ska testa att limma med en kompressor i masteringen.

Du lägger på en stereokompressor och kör ungefär 15 ms attack 100 ms release 1.5 ratio och sätter treshold så du låter den jobba med att plocka runt 1-2 dB. Det är nått jag brukar göra för att limma ihop ibland. Release, ratio och attack får du ställa in själv utifrån dom där värdena men jag rekommenderar att du håller dig runt den ration eller mindre. Testa det 😉

Tänk på att det finns inga rätt eller fel, om du känner att du vill ha allt i samma rum och det funkar med reverb på mastern så är det rätt 😉. Var inte rädd för att testa testa och testa om du precis börjat mixa. När jag började mixa så testade jag alla möjliga metoder grejer och endel grejer gör jag än idag. Reverb på mastern är något som jag skulle kunna tänka mig testa i vissa fall och det är något jag har kört med nån gång.

Angående ssssssshhhh ljudet. Är det ett plate reverb du lagt på ? Tänk på att kontrollera hur mycket reverb du vill ha genom att styra med "Wet/mix" ratten om reverbet ligger på en kanal eller mastern. Om du skickar en kanal till en aux där du har ett reverb så ska du alltid köra 100% "Wet/mix" för att inte få fasfel. Då styr du istället hur mycket reverb du vill blanda på med aux senden eller aux regeln.

Postat

Det är nybörjarmisstag alla gör och får gå igenom.

Ehh... Ja, det var väl det jag skrev eller? Det kan ju knappast skada att någon påpekar att detta är ett nybörjarmisstag så att man kan vara lite försiktig när man just håller på med reverb. Hade gärna sett att någon påpekat det till mig då jag började.

Postat

tänkte du på masterbussen då eller?

Man kan lägga ett mycket kort delay på 30-40 ms (Haas delay tror jag man kallar det).

Lägg det på en AUX buss så att du kan vända polariteten (om man så behagar) samt justera volymen på effekten, lägg även till en Eq.

Det är i princip så Algorithmix K-stereo funkar.

Postat

man ska aldrig lägga effekter på mastern.. enda gång man använder effekter på mastern är när man gör en slutmixning/mastering av wav filen.. att ha effekter på mastern under produktionen kan förstöra hela låten i så fall... så använd ingen på mastern.. lägg det i så fall i egen fx kanal..

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Lägger aldrig någon effekt på mastern. Ser ingen anledning att göra det.

Postat (redigerat)

Som regel brukar man inte lägga reverb på masterkanalen, men det slitna uttrycket "låter det bra, så är det bra" håller än. Gör det som funkar för dig. Det viktiga är inte hur du uppnår ett visst sound, utan istället att det faktiskt låter bra.

Hur som helst, vill du undvika att det låter illa på mastern (när du använder ett reverb alltså) är det viktigt att du använder ett reverb där du kan ställa in vilka frekvenser det ska jobba på. Skär sen bort allt botten upp emot 200-250hz och all topp ner mot 2000-3000hz. Blanda sedan in försiktigt efter smak.

Spana gärna in masterreverbet i Ozone4, mycket lättarbetat och utformat för just detta ändamål.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Här haglar Noob kommentarerna av bara den.

Givetvis kan man lägga effekter på mastern som t.ex kompressor, eq etc. Reverb har jag inte testat och kommer heller aldrig testa det. Låter skumt i mina öron att lägga på det.

Men lite lätt kompression typ SSL masterbus kompressor etc är ju gjorda för just det endamålet.

Sen äger man en finare eq typ Pultec etc kan man använda den på mastern.

Grejen är väll den att man inte skall försöka rädda sin dåliga mix med 10inserts på mastern utan använda inserts på mastern som 1 av många steg i sin mix-teknik.

  • Gilla 3

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.