Frekvensspektrumanalysator Postat 1 november 2011 Dela Postat 1 november 2011 (redigerat) Hur ställer du dig till följande: Ett band har spelat in hos dig, och du har slitit arslet av dig med att klippa och klistra basistens/gitarristens tagningar, men märker ganska snart att det är katastrofalt kasst. Samtidigt vet du att det skulle ta dig max en timme att lägga en ny bas/gitarr när ingen ser... 😉 Redigerat 1 november 2011 av Frekvensspektrumanalysator Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 1 november 2011 Dela Postat 1 november 2011 Intressant, relevant och i mitt fall verklighetsbaserade minnen, jag har varit ut för detta på olika sätt men låtit skiten vara som det är, det är ju deras band liksom och när jag mixat så har ju pinsamt dåliga framföranden kommit i dagens ljus, det blir en avvägning skall man lägga en totalt otight baskagge lägre i mixen för att rädda resten??? ja i mitt fall gjorde jag det men med resultatet att bandledaren dvs trummisen som inte kunde lira trummor blev apsne men jag sket väl i det...bandet splittrades kort därefter då dom insåg despotens inkompetens, innan hade sociala maktstrukturer och mekanismer hållit ihop bandet... En annan gång fick jag ett gäng filer som ett band ville jag skulle mixa till en bättre nivå, det var bara för uselt inspelat men det hade dom förvarna mig om och pröjsade för att få en "clean" mix, h´jag rensade och mixade på bästa sätt enl. förutsättningarn som fanns, det var otight, kakafoni osv osv men så ville dom ha det som sagt, efter att cd'n levererats fick dom något sorts traumatiskt uppvaknande och insåg att dom inte kunde fortsätta, jag kallar det för hjälp till självhjälp/sanering!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LarsoyH Postat 1 november 2011 Dela Postat 1 november 2011 (redigerat) Been there, done that eller hur säger man 😉 Jag brukar låta det vara, har någon gång yttrat mig till musikern i fråga om att det inte låter så bra. Men brukar då bara få utstå en svärm av glåpord för musikern vet ju alltid bättre än teknikern 😏 Angående din frågeställning så har jag tänkt tanken att lägga om instrument men insett att det nästan blir mer jobb att lära sig allt och spela in än att försöka rädda det på bästa sett. Oftast brukar den sämsta tagningen låta guld genom musikerns öron ju ☺️ Redigerat 1 november 2011 av LarsoyH Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 2 november 2011 Dela Postat 2 november 2011 Är du exekutiv producent!? Do what you want!!! Ditt jobb är att skapa ett orginal! Är du inspelningstekniker? Ta betalt för timmarna. Ditt jobb är att fästa orginalet på tape! Piiiz! 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik dP Postat 2 november 2011 Dela Postat 2 november 2011 (redigerat) Att bli inspelad är väl alltid ett uppvaknande. Sedan jag börjat med det har jag, från att tidigare bara trott jag var tondöv, även insett att jag är taktdöv. Takten/timingen är tom viktigare än tonen tycker jag (kanske för att jag är tondöv). Jag spelar nästan alltid med metronom numera, även om jag bara spelar akustiskt på sängkanten. Jag tycker att du ska lägga en bas/gitarr själv och sedan fråga vilken dom föredrar - givetvis utan att berätta i förväg vilken tagning som är din. Sedan låter du majoriteten i bandet få rösta. Om tex basisten spelar otajt så kommer trummisen och sångaren rösta ner basisten. Du kommer därmed få din tagning med tidbesparingen du önskar. Bandet har fått säga sitt. Basisten kommer bli sne, men kommer även att inse att man måste öva för att platsa. Om dom ändå föredrar basistens tagning så behöver du inte heller göra mer då dom röstat på denna. Redigerat 2 november 2011 av Erik dP Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 2 november 2011 Dela Postat 2 november 2011 Jag skulle aldrig lagt om några instrument utan att prata med bandet om det först, om jag satt i din sits. ( Däremot har jag en gång varit med om att plocka väck en bandmedlems insats från en skivinspelning utan att berätta det för honom. Hans gitarrpålägg förstörde hela inspelningen o det fanns inga möjligheter att hinna med att få honom att lägga om det, istället dubbade vi min kompgura o försköt den en aning. Inte så snyggt gjort men det funkade o han fattade aldrig den rockaden innan han var ute ur bandet... 😛) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 2 november 2011 Dela Postat 2 november 2011 Skönt att höra att det faktiskt är fler som "fulat" till det 😉 Har ett exempel med en ackgura som lät kaos och katastrof; rassel, gnissel, fotstamp och allmänt otight spelat. Överhuvudtaget allt som kunde låta dåligt hördes. Detta trots att jag sa till vederbörande att man inte kan rädda en dålig gitarrist. Killen gick hem och jag lyssnade "Fy faaan, vad sämst). Resten av grejerna lät bra men den där förbannade guran pajade hela grejen. Gjorde en slaskmix och lät killen lyssna. Han tyckte att det lät risigt men menade att "det är acken som driver allting och det är asviktigt att du inte tar bort den!". Efter en inre konflikt som pågick i >30 sekunder satte jag helt sonika om guran, mixade "ner" den med samma EQing som på den gamla (spetsade till den och lade på lite extra rum). Lät killen lyssna och han hörde inte någon skillnad. Det här är några år sedan men jag har aldrig sagt någonting till honom. Ibland hörs vi och han pratar fortfarande om "den där guran som du räddade i mixen" 😛 Sensmoral: det man inte ser eller hör far man inte illa av. Vänligen, CHAE Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik dP Postat 2 november 2011 Dela Postat 2 november 2011 Sensmoral: det man inte ser eller hör far man inte illa av. Är det möjligtvis hos dig stolpskotten i Idol spelat in sin röst och sedan tror de kan sjunga (när du i själva verket bytt ut sången)? 🙂 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 2 november 2011 Dela Postat 2 november 2011 Är det möjligtvis hos dig stolpskotten i Idol spelat in sin röst och sedan tror de kan sjunga (när du i själva verket bytt ut sången)? 🙂 😆 Or have I... 😱😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 2 november 2011 Dela Postat 2 november 2011 (redigerat) Hur ställer du dig till följande: Ett band har spelat in hos dig, och du har slitit arslet av dig med att klippa och klistra basistens/gitarristens tagningar, men märker ganska snart att det är katastrofalt kasst. Samtidigt vet du att det skulle ta dig max en timme att lägga en ny bas/gitarr när ingen ser... Intressant! Personligen tycker jag att oavsett man är exekutiv producent eller inte så informerar man sin uppdragsgivare om ens handlingar. Det är mycket möjligt att jag som basist blir skitbesviken om du (bara för att du eventuellt har "makten") får för dig att dumpa mina tagningar; men om du nu måste göra det så är det inte mer än rätt att du meddelar bandet om dina syften. Om du INTE är exekutiv producent, och du lägger "ny bas/gitarr när ingen ser", då ställer jag mig följande fråga: Vem fan tror du att du är? Redigerat 2 november 2011 av Valle 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindeberg Postat 2 november 2011 Dela Postat 2 november 2011 Håller med Valle. Om du är Trevor Horn så peta på, annars låt bli. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 2 november 2011 Trådstartare Dela Postat 2 november 2011 Anledningen till att den här frågan dök upp är enkel. Jag driver en jävligt färskstartad studio, har inte haft direkt ett gäng superprojekt där nere än, och då tänker jag att man fan inte har råd att släppa ifrån sig vad skit som helst, om man vill få in dom grymma katterna.. Även i den här branschen gäller ju att man inte är bättre än sitt senaste gig, oavsett vad man gjort tidigare.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindeberg Postat 2 november 2011 Dela Postat 2 november 2011 Att veta vilken roll man har kan vara ett större pluspoäng än en bättre slutprodukt, om vi snackar hobbynivå och strax ovanför. Tror jag iallafall. Musiker kan vara riktigt lättkränkta lipsillar. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 2 november 2011 Dela Postat 2 november 2011 vilka är dom grymma katterna och varför skulle dom komma till dig? bättre att inrikta sig på ett segment/klientel som man behärskar eller överhuvudtaget ens kan tänkas att få in, sedan om det skulle gå så bra som du vill hoppas på så handlar det enbart om kontakter och timing + att du har en supernice/adekvat portfolio som matchar dessa katter...knepigt?!? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 2 november 2011 Trådstartare Dela Postat 2 november 2011 jo, visst är det så att rom inte byggdes på en dag, och det kommer dröja lite innan jag kan ratta typ Crowbar eller High On Fire, men ge mig några år till bakom mixerbordet så 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BigChief (oregistrerad) Postat 2 november 2011 Dela Postat 2 november 2011 Håller med Cruncher här. Ha de olika rollerna i åtanke. Vad ska en låtskrivare få kritik för, kaggeljudet? Vad ska en tekniker få kritik för, dåliga rim i texten? Som producent och ansvarig för (enligt egen åsikt) en snygg produkt, kan man (och bör) lägga om instrumentet ifråga. Men vad gäller studions rykte kanske du snabbt ska greppa efter andra uppdrag för att marknadsföra dig med.. Du kanske inte måste ha det här projektet automatiskt spelande direkt man går in på hemsidan... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 2 november 2011 Trådstartare Dela Postat 2 november 2011 Du kanske inte måste ha det här projektet automatiskt spelande direkt man går in på hemsidan... Vi har ju ingen musik på hemsidan ^^ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 2 november 2011 Dela Postat 2 november 2011 (redigerat) Samtidigt vet du att det skulle ta dig max en timme att lägga en ny bas/gitarr när ingen ser... 😉 och jag antar att din fråga är: skulle du lägga om den själv i smyg? nope däremot skulle jag innan jag hamnat i läget kräva mer övning tills det sitter övervägande bra edit: slog mig nu att jag däremot la en kompgitarr vid inspelningstillfället för en grupp där ena gitarristen tappat gnistan å inte visste vad han skulle spela det var bara jag å han i studion då å det är bara vi som vet om det 😉 men det var mer som sagt pga idetorka än kunnande Redigerat 2 november 2011 av Demonproducenten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.