Masse Postat 20 februari 2005 Dela Postat 20 februari 2005 (redigerat) Tänkte bygga en ny musikdator: - Moderkort: Intel Bonanza BOXD875PBZLK 875P S478 LAN/SATA/DDR 800MHz - Processor: Intel Pentium 4 - 3,0 GHz 800MHz Prescott - Minne: Samsung 2 x 512 MB - DIMM 184-pin - DDR - Hårddisk: Seagate Barracuda 7200 - 200 GB - SATA-150 - Processorfläkt: Zalman CNPS7700-CU CPU Cooler 120 mm - Chassifläkt: Papst 80x80mm 12dB Mycket tyst - Nätaggregat: 400W Power Supply AO400-12APNF Silent Retail Tänker använda en 120 GB Maxtor till systemdisk (partionerar och använder den till lagring oxå, ej ljudfiler). Behåller mitt grafikkort (Matrox G200 Millenium) och ljudkort (STAudio DSP24 value). Kommer att köra allt i den (studio, internet, bränning etc, men inga spel) och använda Windows XP Pro. Tror att grafikkortet jag har ska räcka för mina behov. Vad tror ni om den här konfiguartionen? Redigerat 21 februari 2005 av Masse Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tordA Postat 20 februari 2005 Dela Postat 20 februari 2005 2st HD en för OS, program en för audio Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Masse Postat 20 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 20 februari 2005 Japp, stämmer! Maxtorn till OS och Seagaten till ljudfilerna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
perdefinition Postat 20 februari 2005 Dela Postat 20 februari 2005 (redigerat) Säker på att du inte ska ha en AMD64 istället? Snabbare, kallare, renare. Redigerat 20 februari 2005 av perdefinition Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
börnen (oregistrerad) Postat 20 februari 2005 Dela Postat 20 februari 2005 Säker på att du inte ska ha en AMD64 istället? Snabbare, kallare, renare. Renare? 😛 Du menar att du har fått din processor rumsren? 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Masse Postat 21 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2005 Har AMD nu och kommer ALDRIG att ta i skiten ens med tång! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 21 februari 2005 Dela Postat 21 februari 2005 (redigerat) Om du vill ha en Intel-processor så försök att hitta en med northwood-kärna. de är betydligt kallare. prescott blir ju löjligt varma. Grafikkortet är ju kallt och bra. Räcker till och blir över för ljudskapande 😉 Redigerat 21 februari 2005 av rainydays Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Masse Postat 21 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2005 Tack för tipset! Problemet är att Northwood börjar bli svårt att få tag på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 21 februari 2005 Dela Postat 21 februari 2005 Yep. Men det finns fortfarande några som säljer. http://www.shg.biz/ köpte jag min ifrån. den är visserligen på 2.8GHz men jag är tveksam till om du märker nån skillnad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Masse Postat 21 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2005 Skillnaden på hastigheten är nog marginell. Dömer du ut Prescotten helt? Finns det inte kylare som får ner värmen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredster Postat 21 februari 2005 Dela Postat 21 februari 2005 Skillnaden på hastigheten är nog marginell. Dömer du ut Prescotten helt? Finns det inte kylare som får ner värmen? Min kollega/kompis har Prescott och som jag har skrivit tidigare tempen i hans dator överstiger väldigt sällan 40 grader. Han använder Zalman Reserator. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Masse Postat 21 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2005 Tack, ska kolla upp den! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Masse Postat 21 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2005 Inte så konstigt att han får ner tempen. Det är ju vattenkylning. Finns det inga processorfläktar som får ner värmen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PzYkBrYt Postat 21 februari 2005 Dela Postat 21 februari 2005 (redigerat) Prescott är bra enligt mitt tycke så länge den inte överstiger runt 3.4-3.6 GHz sen blir de på tok för varma. En 3.0 är inget problem, kör med en Zalman 7700 CU s478 & s775 lr den billigare varianten.. funkar kanon. Edit: bra att den inte finns som mer än 3.2 GHz.. 😄 Redigerat 21 februari 2005 av PzYkBrYt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gol Postat 21 februari 2005 Dela Postat 21 februari 2005 Jag brukar rekommendera Corsair-minnen. Har byggt en del datorer och aldrig haft några problem med Corsair. När det gäller moderkort är ASUS alltid förstavalet för mig. Har iofs aldrig testat Intels, och det tänker jag inte göra heller. Som andra säger, så är A64 ett väldigt bra val, men ta du Pentium om du har problem med värmen hemma. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
baloo (oregistrerad) Postat 21 februari 2005 Dela Postat 21 februari 2005 i regel ska man väl ha en fysisk för os och en fysisk för filer o en fysisk för program med så högt rpm antal på hårdisken med filer... yada yada.. det blir nog skit bra det där.. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
perdefinition Postat 21 februari 2005 Dela Postat 21 februari 2005 Renare? 😉 Du menar att du har fått din processor rumsren? 😛 Nix, jag har en P4a. Det jag menade var att AMD är underdogen, och att Intel är ett 'smutsigt' företag. Iofs är AMD inte så små de heller, men relativt är de väldigt små 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Masse Postat 21 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2005 Jag blir så glad för all hjälp jag fått 😉 Ska skicka en beställning på alla grejorna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gol Postat 21 februari 2005 Dela Postat 21 februari 2005 Vart ska du beställa ifrån? Det är ganska stor skillnad på olika butiker när det gäller frakttider och support. Glöm nu inte att ta ett moderkort med AGP och inte PCI-E, för jag antar att ditt gamla grafikkort har AGP! 😉 Lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Masse Postat 21 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2005 Eftersom jag har ansträngd ekonomi, så måste jag köpa datorn på 24 mån räntefritt. JME är det enda stället som har dom prylarna jag vill ha. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Masse Postat 21 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2005 Angående Zalman fläkten; den billigare är av koppar/aluminum och den dyrare av bara koppar. Koppar leder väl värme bättre än aluminium? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 21 februari 2005 Dela Postat 21 februari 2005 Skillnaden på hastigheten är nog marginell. Dömer du ut Prescotten helt? Finns det inte kylare som får ner värmen? Nejdå, jag dömer inte ut den helt. Men det är ju bara så att prescott blir betydligt varmare och behöver mer kylning, så det är svårare att bygga en tyst dator med prescott. Sen beror det ju på lite vad man har för låda med. I en barebone är ju Northwood eller Celeron(prescott) nästan det enda som går att köra om man vill få en acceptabel kylning men i en miditower eller fulltower finns det ju lite mer möjlighet att driva ut luft med stora fläktar. Det beror ju på hur viktigt det är för dig att datorn är tyst och har bra kylning. 😉 men svalare komponenter är ju alltid bra om man kan hitta. men om det innebär högre kostnader för dig så ska du kanske inte bry dig överdrivet mycket. iaf inte om du tänker hålla dig till större lådor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Masse Postat 21 februari 2005 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2005 (redigerat) Tackar för synpunkterna! Lådan är normalstor så jag tror luftflödet kommer att bli bra. Valet av komponenter gör att den nya datorn blir mer kraftfull och tystare (och mer stabil) än den jag har idag. Då är jag mycket nöjd. Redigerat 21 februari 2005 av Masse Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.