Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, hoppas någon gammal synthräv känner till patchen, om det ens nu är en patch. Jag är ute efter leadljudet som spelar melodin i början.

Jag jobbar på en skiva och vill att allt ska låta som musiken gjorde på bilsemestrar när jag var barn, det här är en av låtarna jag minns särskilt bra.

Här är låten

Eric Gadd – Do You Believe In Me - Radio Edit

Tacksam. 🙂

Annons
Postat

Nej jag tror inte det är det. Det här låter mer Roland D50 fast jag är ganska säker på att det inte är det. Kan det vara någon Akai?

Postat

Ja som Joachime tippar tänker jag med antingen DX7 eller KorgM1 eller som du tror kanske en AKAI sampler who knows...det är väl bara att leta fram ett ljud som liknar detta, inget ljud jag skulle använda dock låter för standardiserat/trist för min smak, tidens tand...

drloop (oregistrerad)
Postat

JX10 skulle kunna göra det soundet.

Det är ju inte original version utan nåt annat. Original är mycket ballare. Hittar dock inte originalet på spottan.

Så här gick originalet... mycket funkigare.

http://www.youtube.com/watch?v=ARIUjF2R6fY

Om jag hinner kan jag göra ett försök i Reason.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag kan, om jag hinner, fixa en patch åt dig i reason.

Postat

Jag tyckte att det lät för mycket midi........ hehe 😄

Nä, skämt åsido. Har inget förslag på synth, men jag tyckte oxå att det lät väldigt simpelt. Typ som standardljudet Polyphonic eller nåt sånt på min hemmakeyboard.

Fast det kan ju vara kablarnas fel att det låter midi..... nä, nu börjar pilsnerna verka, eller värka, eller hur det nu var....?!?!? Skål på Er Go vänner och Bröder o Systrar....

/Hasse

Postat

DrLoop, skulle ju vara jättesnällt. Jag kan ju försöka själv också men jag antar att ditt resultat skulle bli bättre.

Och Ja, det låter enkelt och plastigt men jag är ganska inne på soundet som rådde under det sena 80 och tidiga 90. Och då är det ju perfekt. 🙂

Postat

Kolla in den här artikeln om SAW, jag misstänker att det finns mycket matnyttigt där. Känns som att Gadd och Klas Wikberg (liksom de flesta!) tog lite notes från dessa grabbar;

http://web.archive.org/web/20070105135301/stockaitkenwaterman.com/interv/saw06.htm

Live gjordes ljuden på de senare turnéerna på en Motif ES (med en massa samplingar säkert), Nord Lead och Electro om jag inte minns fel. Motiven tycker jag är väldigt bra på 80-90-talssoundet.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.