CHAE Postat 31 oktober 2011 Postat 31 oktober 2011 (redigerat) Först och främst; om tråden är helt felplacerad får hemsk gärna mod flytta den. Okej, vi har alla våra favoritpluggar; Waves, IK, UA, Softube etc. Vi gillar dem för vad de gör, för att de emulerar originalet på ett skönt och trovärdigt sätt. Kort sagt; de gör det vi vill att de ska göra. En del ger mer punch i virveln, en annan fixar den där sköna plåten medan en tredje saftar på rejält under parallellkompression. Ja, ni förstår säkert vad jag menar. Någonting som jag dock funderat över är hur man "tillverkar" man dessa pluggar? GUI:t kan jag haja men resten... 😳 Såg ett (reklam)Tub-klipp för ett bra tag sedan (hittar det inte nu) där ett företag stolt visade upp sin senaste plugg (vad det nu var). Fritt citerat ur minnet: "[...]vi har försökt att emulera originalet så gott vi kan. Vi har gått igenom blockscheman och unika [någonting med röregenskaper] och här har ni resultatet av hundratals arbetstimmar". Ta-daaa! Man såg på filmen hur ett par killar satt framför en dator, originalhårdvaran i fråga och sedan syntes det några kablar som gick till någon typ av mätinstrument. Grafer, (för mig) ofattbara matematiska (?) uträkningar samt en och annan kaffekopp flimrade förbi och jag förstod absolut ingenting av vad de sysslade med. Vad jag däremot förstod var att de hade jobbat aslänge och var både skittrötta och skitglada över at tde uppnått en "perfekt emulering av X-kompressorn". Har googlat lite i ämnet men inte hittat några bra svar (och de svaren jag hittade var på tok för svåra för att jag skulle förstå dem). Om någon kunde förklara det här för mig (without going NASA) skulle jag bli glad för det är ju onekligen intressant att veta vad man smäller pengarna på när man köper en viss sorts plugg (utöver märket då'rå 😉 ). Ha en fortsatt trevlig kväll! Vänligen, CHAE Redigerat 31 oktober 2011 av CHAE
Die Hard (oregistrerad) Postat 31 oktober 2011 Postat 31 oktober 2011 Man ska nog inte tro allt för mycket på alla bilder med alla apparater som de påstår att de använt för att emulera trovärdigt(?). T ex när det gäller ampsims har man påstått det och sen släpps det gratisversioner som t om kan låta än mer trovärdiga än kommersiella pluggar.
Shimmen Postat 31 oktober 2011 Postat 31 oktober 2011 Jag antar att man matar in ljud (typ sinusvågor) i saker man vill emulera, och försöker att studera och återskapa hur vågen ser ut efteråt. Däremot tycker jag att det är mer intressant hur man kan skapa saker från grunden. Typ EHX som släpper en helt analog effektpedal till gitarren som simulerar en sitar bara sådär http://store.thesegoto11.se/product_info.php?cPath=27_46&products_id=1671
pme (oregistrerad) Postat 31 oktober 2011 Postat 31 oktober 2011 Eh? Det finns inga andra regler än att man måste hålla sig inom naturlagarna och begränsad beräkningskapacitet. Softtube bygger sina modeller genom att att emulera komponent för komponent. Ungefär som spice modellerna för simulering av elektronik konstruktioner. Men för att förstå det så behöver man förstå elektronik konstruktion. Men det är bara en metod. Man kan utgå från ren matematik och signalteori. Tex för att bygga faslinjära EQ's. Men för det så behöver man civing matte. Frågan är lite som att fråga hur gör man musik och man får inte blanda in noter och rytmer som en del i svaret.
Naymari Postat 31 oktober 2011 Postat 31 oktober 2011 sitta och studera analog hårdvara och vara sjukligt bra på programmering. Är väl så man gör emulatorpluggar skulle jag tro.
Claes Holmerup Postat 31 oktober 2011 Postat 31 oktober 2011 Ett annat och enklare alternativ är att spela in impulser vid olika inställningar på originalapparaten, på samma sätt som man gör med impulsreverben. Så har exempelvis Acustica-Audio gjort - och det blir ofta tillräckligt bra med sådan "emulering". Frågan är om det verkligen är lönt att lägga ner så enormt mycket jobb på att efterlikna en existerande burk...? Om jag hade kunnat programmera, så hade jag nog tyckt att det var mer intressant att skapa något efter eget tycke och smak istället, som inte kommer att stötas och blötas i ständiga överdrivet nitiska jämförelser med originalet, istället för att bedömas hur det verkligen låter... 2
MartinÖjes Postat 31 oktober 2011 Postat 31 oktober 2011 (redigerat) Rent programmeringsmässigt så bygger man funktioner som tar den digitala ljudsignalen från DAW:en (en ström av mätvärden, dvs samplingarna av ljudet) som indata, manipulerar data enligt pluggens specifika algoritm och sedan returnerar en justerad ström av siffror. Det finns ju pluggar som använder ganska enkla algoritmer för att processa ljudet för att uppnå enkla effekter. Emulering av hårdvara är aningens mer komplicerat.. Softube emulerar hårdvara genom att räkna på (och mäta sig till) vad varje diskret komponent i hårdvaran gör med ljudsignalen, och inte minst hur de beter sig tillsammans. Jag läste nån artikel om dem och de fick det att framstå som att de kör stenhårt på att implementera teorin, och när de sen testar i praktiken så funkar det; det låter som originalet... (!) Pseudokod för en slags gain- eller volymratt: function process_audio ($indata) { $utdata = $indata * $value_of_gain_knob_from_gui; return $utdata; } Pluggformaten bestämmer hur den specifika implementationen ska göras i praktiken. Jag har själv planer på att testa att koda en plugg sen och Steinberg har publicerat en SDK för VST-formatet (för C++) som man kan ladda ned från deras hemsida. Det finns tredjepartslösningar också om man hellre vill jobba i Java. / Martin Redigerat 31 oktober 2011 av MartinÖjes
hegobald Postat 31 oktober 2011 Postat 31 oktober 2011 http://sv.wikipedia.org/wiki/Plugg eller menar du http://mensbloggen.se/wp-content/uploads/2009/10/tamonger1.jpg ? =)
CHAE Postat 1 november 2011 Trådstartare Postat 1 november 2011 Rent programmeringsmässigt så bygger man funktioner som tar den digitala ljudsignalen från DAW:en (en ström av mätvärden, dvs samplingarna av ljudet) som indata, manipulerar data enligt pluggens specifika algoritm och sedan returnerar en justerad ström av siffror. Det finns ju pluggar som använder ganska enkla algoritmer för att processa ljudet för att uppnå enkla effekter. Emulering av hårdvara är aningens mer komplicerat.. Softube emulerar hårdvara genom att räkna på (och mäta sig till) vad varje diskret komponent i hårdvaran gör med ljudsignalen, och inte minst hur de beter sig tillsammans. Jag läste nån artikel om dem och de fick det att framstå som att de kör stenhårt på att implementera teorin, och när de sen testar i praktiken så funkar det; det låter som originalet... (!) Pseudokod för en slags gain- eller volymratt: function process_audio ($indata) { $utdata = $indata * $value_of_gain_knob_from_gui; return $utdata; } Pluggformaten bestämmer hur den specifika implementationen ska göras i praktiken. Jag har själv planer på att testa att koda en plugg sen och Steinberg har publicerat en SDK för VST-formatet (för C++) som man kan ladda ned från deras hemsida. Det finns tredjepartslösningar också om man hellre vill jobba i Java. / Martin Ett annat och enklare alternativ är att spela in impulser vid olika inställningar på originalapparaten, på samma sätt som man gör med impulsreverben. Så har exempelvis Acustica-Audio gjort - och det blir ofta tillräckligt bra med sådan "emulering". Frågan är om det verkligen är lönt att lägga ner så enormt mycket jobb på att efterlikna en existerande burk...? Om jag hade kunnat programmera, så hade jag nog tyckt att det var mer intressant att skapa något efter eget tycke och smak istället, som inte kommer att stötas och blötas i ständiga överdrivet nitiska jämförelser med originalet, istället för att bedömas hur det verkligen låter... Både Claes och MartinÖjes svar var mycket givande i sig 🙂 Börjar haja det här ännu mer nu. Framförallt för att det inte är lika abstrakt längre. @Claes (kursiverade ditt sista stycke om du ursäktar): Jo, jag kan hålla med dig i att en alldeles egen mjukvarukompressor/limiter/EQ/whatever skulle vara ganska häftigt men kan det inte finnas en anledning till att exempelvis Tube Tech pryttlar emuleras av Softube? Tänkbart svar; folk vill äga de här grejerna men har inte råd/plats/någon annan anledning att köpa in sig på hårdvaran. Då blir mjukvaran s a s räddningen. http://www.soundonso...ing-plugins.htm Åke Aaah, tack där Åke! Som sagt; nu när man förstår lite bättre så är det ju enklare att fortsätta söka info. Tack för att ni tog er tid! Vänligen, CHAE
mattiasd Postat 7 november 2011 Postat 7 november 2011 Ett annat och enklare alternativ är att spela in impulser vid olika inställningar på originalapparaten, på samma sätt som man gör med impulsreverben. Så har exempelvis Acustica-Audio gjort - och det blir ofta tillräckligt bra med sådan "emulering". Denna metod kräver dock att det man vill beskriva är linjärt och tidsinvariant.... Åtm det senare är inte fallet med en kompressor...
hegobald Postat 8 november 2011 Postat 8 november 2011 Inte direkt effektpluggar som emulerar reverb och filter.. Men med http://www.synthedit.com/ får du ett ganska enkelt verktyg som du kan bygga egna VSTi-er med. Då får du en inblick i plugg-skapandet. 🙂
CHAE Postat 8 november 2011 Trådstartare Postat 8 november 2011 Inte direkt effektpluggar som emulerar reverb och filter.. Men med http://www.synthedit.com/ får du ett ganska enkelt verktyg som du kan bygga egna VSTi-er med. Då får du en inblick i plugg-skapandet. 🙂 Ååååh tack så mycket, hegobald! Det ser, vid första anblicken, onekligen både intressant och spännande ut. Varför inte prova, liksom 🙂 Vänligen, CHAE
SadamJR Postat 8 november 2011 Postat 8 november 2011 Ååååh tack så mycket, hegobald! Det ser, vid första anblicken, onekligen både intressant och spännande ut. Varför inte prova, liksom 🙂 Vänligen, CHAE Skulle vara intresserad av en låtskrivarplugg. Helst en som skriver glada och positiva texter. Hör av dig när du är klar.
CHAE Postat 8 november 2011 Trådstartare Postat 8 november 2011 Skulle vara intresserad av en låtskrivarplugg. Helst en som skriver glada och positiva texter. Hör av dig när du är klar. I'm all over it
spaceman Postat 8 november 2011 Postat 8 november 2011 (redigerat) Allt handlar om ettor och nollor i en tid präglad av digital skymning. Redigerat 8 november 2011 av spaceman
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.