thomyorke Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Shuu, har köpt en kondensatormick och tänkte koppla in det i i pa. Är det något specieillt man ska tänka på? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shimmen Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Kabel behövs. Och glöm inte att koppla in pa-systemet. Och dra upp volymen. Det viktigaste är trots all att INTE sjunga in i micken. Då går den sönder utan tvekan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomyorke Postat 30 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 30 oktober 2011 Stort tack för ett mkt givande svar. Anledningen till att jag frågade var att det inte kom något ljud när jag kopplade in som vanligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shimmen Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Stort tack för ett mkt givande svar. Anledningen till att jag frågade var att det inte kom något ljud när jag kopplade in som vanligt. Förlåt.. 🙁 Har du testat Phantom power? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomyorke Postat 30 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 30 oktober 2011 nej, vad är det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shimmen Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 nej, vad är det? Extra ström som krävs för kondensatormickar. Leta efter en knapp som det står phantom power på eller 48V eller liknande Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MartinÖjes Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 (redigerat) För att göra det lite tydligare: En kondensatormikrofon kräver ström för att fungera. Lösningen är att utrustningen (tex PA:ts mixerbord) lägger på en spänning, normalt 48V (men den verkliga spänningen kan vara lägre, men det behöver du inte fundera över), över ett par ledare i din vanliga mikrofonkabel. Ingen extra/speciell kabel behövs alltså. Denna strömförsörjning kallas för fantommatning (phantom power). Eftersom inte alla mikrofoner behöver detta (vanliga dynamiska mikrofoner typ SM58 och liknande behöver inte fantommatning) kan man slå av eller på spänningen på utrustningen. Ibland individuellt per ljudkanal i mixern, ibland för flera kanaler samtidigt. OBS! Koppla först, slå på fantommatningen sen! Har man otur kan man råka kortsluta polerna när man drar ur/sätter i kabeln och då kan strömmen förstöra utrustningen. Skulle utrustningen inte vara utrustad med fantommatning får man sätta något som tillhandahåller detta emellan, tex en fristående mikrofonförstärkare, ett ljudkort med standalonefunktion eller dylikt. / Martin Edit: förtydligande Redigerat 30 oktober 2011 av MartinÖjes 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MRS8 Postat 31 oktober 2011 Dela Postat 31 oktober 2011 eller en sån här: http://www.thomann.de/se/millenium_pp2b.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 31 oktober 2011 Dela Postat 31 oktober 2011 Fantommatning finns väl på alla mixrar. Nästan. Om de inte är från 40-talet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomyorke Postat 31 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 31 oktober 2011 Ja, hittade det. Tack ska ni ha för hjälpen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 31 oktober 2011 Dela Postat 31 oktober 2011 Vad är det för mick, o vad ska du ha den till? Många koningar funkar väldigt dåligt att sjunga nära i, och de kan vara väldigt rundgångskänsliga. Som overheadmick till trummor kan de funka bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomyorke Postat 31 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 31 oktober 2011 sE2200a är det jag har. Ska inte använda den till live egentligen bara till inspelning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 31 oktober 2011 Dela Postat 31 oktober 2011 sE2200a är det jag har. Ska inte använda den till live egentligen bara till inspelning. Aha. Det är ju helt rätt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.