Jump to content
Annons

Musikteori?

Bäckwinner

Recommended Posts

Hej,

Mitt mål är helt enkelt att gå från att bara ha lyssnat på musik, till att göra musik. Elektronisk musik, gitarr och piano (läs synt, keyboard osv) det jag siktat in mig på.

Jag har hållit på ett tag nu men känner att jag inte fattar grunderna över huvudtaget. (eftersom jag helt enkelt inte vet vad grunderna är kanske) Hur mycket musikteori bör man kunna för att göra musik? För elektronisk musik (house tex)? Vad som är en tonart? Vad är ett ackord EGENTLIGEN? Vad är en skala? Hur hänger det ihop? Hur många ackord finns det? Vad mer bör man kunna? Hur börjar andra? Vad är det för skillnad på en keyboard, synt, elpiano, digitalpiano osv?

Musiken grunder alltså. Som är musikteori?

Så, därför är jag nu ute efter lite böcker som kan reda ut det här och undrar om ni som kan det här kan hjälpa mig styra in mig på rätt spår?

Vad tror ni om det här:

Lär dig att spela gitarr : handbok för dig som vill börja spela akustisk gitarr eller elgitarr

www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174011146

Stora musikguiden (rev uppl) - Musikteori för alla

www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186825046

Cubase 5 : handboken

www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=916360955X

Börja spela piano : allt du behöver för att lära dig grunderna

www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1445428296

Tack på förhand!

EDIT: Eller den här kanske är bättre än "Börja spela piano":

Keyboard från början : pop, rock och blues

www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185575933

Redigerat av Bäckwinner
Dela på andra sajter

Annons

En bok för att lära sig spela piano funkar alltid. Brukar vara en bra blandning av instrumenttrakterande, samtidigt som det tas upp musikteori i sakta mak. T.ex: http://www.amazon.co...c/dp/0882848186

Annars finns det ju renodlade böcker. Förslagsvis Musikteori för alla som är tämligen rättfram som du också nämnde: http://www.adlibris....isbn=9185575151

Bör också sägas att teori är just det - teori. I praktiken behöver man inte kunna någon teori för att göra musik, så länge det låter bra.

BB King vet väl inte ens vad ett G är? Däremot är det alltid bra att kunna det, för det berikar skapandet och vad man "kan och inte kan" göra.

Redigerat av JohnRick
  • Gilla 1
Dela på andra sajter

`Grundteori för Gitarr`av Mikael Lindkvist..Runt 150 pixisar på 4sound..

Suveränt bra, rak och lättfattlig.

Mvh

🙂 .

Dela på andra sajter

• 1 år senare...

Annars finns det ju renodlade böcker. Förslagsvis Musikteori för alla som är tämligen rättfram som du också nämnde: http://www.adlibris....isbn=9185575151

Lånar tråden.

Jag har aldrig lärt mig grunderna i musikteori. Är självlärd när det kommer till gitarr, ock kan några få pianoackord.

Har alltid använt mig av "undra vad som händer om jag gör så här" tekniker och med mixade resultat så klart.

Men jag har egentligen inte den blekaste aning om vad det är jag gör, och det vill jag ändra på.

Så jag tänkte höra vad du har för erfaren het av boken, och vad du tyckte?

Är det lämpligt som total dummie att ge sig på den?

Läste en tråd på gitarrforum (tror det var där) och då var det någon som starkt rekommenderade den.

Dela på andra sajter

Så jag tänkte höra vad du har för erfaren het av boken, och vad du tyckte?

Är det lämpligt som total dummie att ge sig på den?

Läste en tråd på gitarrforum (tror det var där) och då var det någon som starkt rekommenderade den.

Här skrev jag alltså för ett år sedan? Jo - jag har kvar boken. Helt genomgången är den inte, men om du ska välja en bok på svenska som tar upp det mesta i musikteoriväg som man nånsin lär behöva så tycker jag att du ska skaffa den. Den börjar från början, så det ska inte vara några konstigheter för en musikteoretisk rookie att ge sig på den med iver.

Redigerat av JohnRick
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.