lonewind Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 (redigerat) Först, ber om ursäkt att jag postar i allmänt men i låtkritikdelen så måste man ladda upp låten där. Det vill jag inte. Dessutom vill jag inte ha låtkritik (låten är gammal som gatan och kommer inte ändra något i den som sådan). Vill bara göra en väl inspelad och mixad version av den. Ska tilläggas det ska på en riktig akustisk bas. Just nu ligger den en jäkligt sladdrig midi-bas (får aldrig dem att sitta vettig i en mix med riktiga instrument). Så är det något som sticker ut för mycket? Behöver jag separera några instrument bättre? Något annat jag borde tänka på? Your browser does not support the HTML5 audio tag Obs! Att det är filen ovan som gäller och inte den likadana spelaren i signaturen. Edit 20111031: Här är den nya mixen: Your browser does not support the HTML5 audio tag Redigerat 31 oktober 2011 av lonewind Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DionHarris Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Hej, den eller de akustiska gitarrerna är för feta. Det är säkert bara en gitarr men den är i alla fall för fet, tar för mycket plats. Den genererar mycket bas också. Ta ner den till att börja med så får höra hur det låter...och känns. Hur låter det i mp3 format? Det brukar vara det stora problemet för mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Skön låt. 🙂 Tycker allt verkar bra separerat och håller inte riktigt med att gitarrerna är för "feta". Har visserligen bara lyssnat med mina datorhögtalare, men tycker det låter bra. Bra mixar låter ju bra överallt. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shimmen Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Lägg första prioritet på rösten och skär gitarren efter den. Och inte tvärt om. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lonewind Postat 30 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 30 oktober 2011 Hej, den eller de akustiska gitarrerna är för feta. Det är säkert bara en gitarr men den är i alla fall för fet, tar för mycket plats. Den genererar mycket bas också. Ta ner den till att börja med så får höra hur det låter...och känns. Hur låter det i mp3 format? Det brukar vara det stora problemet för mig. Hej! Tusen tack för din feedback. Ska kika på om att ratta ned gitarrerna eller botten på dem kan lätta upp lite. Hur det låter i mp3-format? Vet inte riktigt hur du menar, detta är en mp3a... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lonewind Postat 30 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 30 oktober 2011 Bra mixar låter ju bra överallt. 😉 Jepp! Tack för feedback. Bra att veta att den funkar i annat än lurar och monitorer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lonewind Postat 30 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 30 oktober 2011 Lägg första prioritet på rösten och skär gitarren efter den. Och inte tvärt om. Detta är en väldigt bra tanke. Har tänkt göra så flera gånger men glömmer alltid bort det någonstans på vägen. Skulle vara intressant att prova. Ratta ett sångljud som man gillar och sen låta resten av instrumenten samsas om den "plats" som blir över. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
qwasdafyr Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Håller med om att gitarren tar väldigt mycket plats, testa att sänka den lite. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lonewind Postat 30 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 30 oktober 2011 Håller med om att gitarren tar väldigt mycket plats, testa att sänka den lite. Ja, så är det kanske. Fast det är en gitarrlåt så den ska ju inte ligga i bakgrunden heller. Blir lättare när jag får på en riktig bas också så jag har en vettig grund att stå på. Dessutom märkte jag nu att sången är bumlig på en del ställen. Typiskt fel man gör när man sitter och mixar i lurar. Ska rätta till det mesta imorgon, tyvärr inte basen dock. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lonewind Postat 31 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 31 oktober 2011 Ok! Har fixat till en del och tycker det låter bättre. Vad tycker ni? Your browser does not support the HTML5 audio tag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.