pxm Postat 29 oktober 2011 Dela Postat 29 oktober 2011 (redigerat) Hej Jag köpte ett album för en månad sedan där en av mina favoritgitarrister spelar blues.Han har det som hobby har jag läst.Sedan dess har jag för sökt att variera och maskera den vanliga 12:an.. Man jag börjar med att presentera den vanliga 12:an ifall någon mot all förmodan inte kan den..Vi tar den i Am för enkelhetens skull- en blues spelas traditionellt i Bbm annars ju...Och så brukar jag alltid låta basen gå efter den vanliga tolvan även om jag varierar ackorden för man enklare skall kunna följa med i tovlan och fortfarande höra/ana att det är en vanlig blues liksom. Am-Am-Am-Am-Dm-Dm-Am-Am-Em-Dm-Am-Em... Jag brukar maskera och variera den ungefär (blir olika vaje gång och i olika tonart, dur eller moll,men typ greppen är desamma) så här typ CMaj9-CMaj9-Am9-(CMaj9-Bm7-5-Em13-Am9)-Bm7-9-Dm6add9-(F7-F#7)-(F7-F#7)-G13-Bm7-5-(CMaj9-Am9)-(G13-Em13) Som ni ser så använder jag paralelltonarterna ganska mycket och en vanlig II-V-I i tonarten..Det ovanliga är nog tritonus halvkadensen (F7-F#7) som substution för II-V-I:an.Blues är roligt och intressant och går att variera i all oändlighet men jag har inte kommit längre än så här. Ibland gör jag en Todd Damorons Turnaround istället för II-V-I också.Men sedan har jag kört fast och kommer inte längre.Därför tar jag tacksamt emot tips, förslag och inspiration och undrar över era / ditt vis att variera/maskera/spela 12:an på. Förklara den gärna också ifall det är svårt att hänga med i svängarna.. Mvh 🙂 (OT:här har jag samlat några av mina låtar som går efter 12:an i en folder om någon skulle vara intresserad http://www.4shared.c...-bar_Blues.html .Det är typ mest ett bibliotek med olika blues riff ser jag det som.. Redigerat 29 oktober 2011 av pxm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2011 Dela Postat 29 oktober 2011 Vanligast att man spelar i Bb moll? Inte här på jorden väl? Elmore James mfl visste knappast vad moll var. Inte ens den ganska "moderne" Johnny Copeland verkar fatta vad moll är, fast Stevie Ray troligen säger tonarten i örat på honom när de sätter igång. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 29 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 29 oktober 2011 (redigerat) Klart att det fungerar i dur också..Ofta spelar man så..Spelar mest i dur eller mixo själv..Men det traditionella är Bbm.. Mvh Redigerat 29 oktober 2011 av pxm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 29 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 29 oktober 2011 (redigerat) Här är en folder med inte fullt så jazzig och maskerad blues utan det mesta är mer åt (nja-bluesen är ju fortfarande pxm-iserad såklart..men..)det traditionella hållet... http://www.4shared.c...ues_volume.html Spelar litet mer på plankan än på burken också... Mvh Redigerat 29 oktober 2011 av pxm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 29 oktober 2011 Dela Postat 29 oktober 2011 Klart att det fungerar i dur också..Ofta spelar man så..Spelar mest i dur eller mixo själv..Men det traditionella är Bbm.. Mvh Var ifrån får du att Bbm är det traditionella i blues? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 29 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 29 oktober 2011 (redigerat) Jag har läst det på flera ställen och fått lära mig så på musiken i grundskolan.. Det finns flera exempel, vid en snabb googling hittade jag den här: http://www.cowboylyr...blues-7561.html Jag återkommer i ämnet... Mvh 🙂 Redigerat 29 oktober 2011 av pxm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 29 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 29 oktober 2011 (redigerat) äh-jag hittade en massa blues när jag googlade på Bb-minor blues....testa det-jag orkar inte plöjja igenom det...annars kan kanske någon på forumet förklara varför jag hört/lärt mig det så ?????? Det var väl egentligen detsamma ändå-jag efterlyser ju fler exempel på maskeringar och variationer i huvudsak !!!!! mvh 🙂 Redigerat 30 oktober 2011 av pxm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Jo, en "B-flat" är ju ganska standard. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Jag brukar inte tänka så mycket när jag bluesar. Oftast lägger jag en egen grund, så naket det går. Tycker det är enklare att vara mikrotonal när man håller sig till enklare färgningar. Det funkar också bättre för mig när jag sedan bluesar loss ovanpå alltihop. Men det är såklart helt olika. För mig är bluesen ett verktyg jag tar fram när jag inte vill tänka så mycket på vad jag gör, och fungerar som ett fordon för renaste hjärta-finger-sträng liksom. Avskalat. Således varierar jag den väldigt lite. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Jag tänker inte heller i skalor om jag spelar blues. Jag vill nog använda alla tonerna på greppbrädan plus töjningar där emellan. Att använda såna här skalor är mer jazz än blues för mig. De gamla bluesgubbarna visste nog inte vad en enda ton eller ackord hette. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 De gamla bluesgubbarna visste nog inte vad en enda ton eller ackord hette. Det vet knappt jag. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 De gamla bluesgubbarna visste nog inte vad en enda ton eller ackord hette. Jo, det tror jag att många av dem visste. Eller rättare sagt, flera av dem kanske inte visste att ackordet i fråga hette just A7, men de visste exakt hur det skulle användas och vad man kunde spela i relation till det. De lirade knappast på slump. Däremot hade de ett sinne för tension och groove som på många sätt nästan saknar motstycke idag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 30 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 30 oktober 2011 (redigerat) Jag tror att de är slipade och väl medvetna om vad de gör.......Sedan om de inte kan sätta ord/namn på allt så är det en annan sak.. 🙂 (ingen som har någon spännande variation eller maskering att dela ???det borde finnas många varianter på kadensen,turnarounden i slutet av tolvan 5:an-4:an-1:an och tillbaka till kvinten igen ????) Redigerat 30 oktober 2011 av pxm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 30 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 30 oktober 2011 Okey- G13-Bm7-5-Cmaj9-Am9 kanske ??? då har man ju fortfarande hlekadensen kvar,(Sudominanten gör ett byte till 2:an vilken fyller samma funktion,) men man får tänka på att tonikan i helkadensen spelas på gruntonens kvint i en blues tolva-det verkar häftigt till turnarounden i slutet av 12:an när jag klinkar det på gitarr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Verkar det häftigt så är det häftigt! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Okey- G13-Bm7-5-Cmaj9-Am9 kanske ??? då har man ju fortfarande hlekadensen kvar,(Sudominanten gör ett byte till 2:an vilken fyller samma funktion,) men man får tänka på att tonikan i helkadensen spelas på gruntonens kvint i en blues tolva-det verkar häftigt till turnarounden i slutet av 12:an när jag klinkar det på gitarr. ? Hm, med risk för att vara oartig. Är den här tråden på allvar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Det låter som att du är mer i Jazzens värld, pxm? Inget fel i det. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 30 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 30 oktober 2011 Spelar in den just nu med en kort melodi i AABA schema-typ en 30 sekunder... Lägger ut den nu så ni får höra ide´n.och om det låter jazz eller blues eller jazzblues ??? Tror att den blir jättekul att lägga blowin´s på... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 30 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 30 oktober 2011 (redigerat) Den ligger ute nu !!!!! Här: //forum.studio.se/index.php/files/file/11392-litlle-aaba-melody-in-a-12-bar-blues-in-am/ Blues ,va??? Edit: Litet slarvigt hör jag när jag lyssnar på det men jag tror det går att göra en shysst jazzblues av iden...Eller ????? Redigerat 30 oktober 2011 av pxm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Den ligger ute nu !!!!! Här: http://forum.studio....ar-blues-in-am/ Blues ,va??? Edit: Litet slarvigt hör jag när jag lyssnar på det men jag tror det går att göra en shysst jazzblues av iden...Eller ????? Det skulle ta åtta minuter att ladda ner, det pallar inte jag. Var är den gamla direktspelaren? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 ? Hm, med risk för att vara oartig. Är den här tråden på allvar? Jag fattade ungefär lika mycket. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Det vore kul att höra vilka inlfuenser du har, pxm! Jag har inte hört något liknande förr... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 30 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 30 oktober 2011 8 min för en en kort , under minuten mp3:a. åh-jag längtar också tills vi får spelaren tillbaka nästa vecka.... killwhitskill sa(i en annan tråd) att den skulle komma då. Pat Metheny gillar jag mycket och Kurt Rosenwienkel och så Scott Henderson så klart.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 30 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 30 oktober 2011 (redigerat) och så våran svenska super gitarrist Ulf Wakenius -helt i världsklass och mer...Al DiMeola ,Paco DeLucia och John McLaughlin.. Var det en godkänd blues tolva på av kompgitarren ??? Redigerat 30 oktober 2011 av pxm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 8 min för en en kort , under minuten mp3:a. åh-jag längtar också tills vi får spelaren tillbaka nästa vecka.... killwhitskill sa(i en annan tråd) att den skulle komma då. Pat Metheny gillar jag mycket och Kurt Rosenwienkel och så Scott Henderson så klart.. okej då fattar jag 🙂 jag har några videos med Pat Metheny. Grym gitarrist. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 http://www.youtube.com/watch?v=Q74RcvbgtMY 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 http://www.youtube.com/watch?v=amEp34owKn0 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Har inte vågat lyssna in mig på Pat ännu. Snöade in på McLaughlin och Holdsworth i somras och för att inte huvudet ska explodera före jul så spar jag Metheny till efter nyår... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PeglegJonka Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Blues handlar om känsla och performance! Inte om medvetet krångliga ackord - då är man inne på jazz. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 30 oktober 2011 Trådstartare Dela Postat 30 oktober 2011 Vilka bra videos.. B t w har jag programmerat bas och tagigt färdiga ez -drummer trummer så att jag kunde spela solot till 12:an nu.Det var lika skojj som jag trodde det skulle bli att improvisera över den..Kommer med en ny länk i den här tråden om en minut.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.