Guitar Nilsson Postat 28 oktober 2011 Postat 28 oktober 2011 Köpte en Tascam TA-1VP för snart ett år sen, den lät fan, grovt surrande även i bypass. Nu har jag fått tillbaka den, man påstår att det inte varit nåt fel. Vilket som så tyckte jag den var lätt att sjunga igenom. Den har Autotune som fått dålig kritik men det har inte jag använt, jag körde med preamp - gate - kompressor - highpass. Låter det skit? Micken är som vanligt en TLM102. (utan micscreen hmpf) http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-helgdagskv-ll-i
hegobald Postat 28 oktober 2011 Postat 28 oktober 2011 Den låter ok men tycker att det saknas register ovanför 7 Khz.. Den låter väldigt tam i mina öron!
drloop (oregistrerad) Postat 28 oktober 2011 Postat 28 oktober 2011 Låter bra. Hur mycket topp man skall ha är en smaksak. Det finns topp i inspelningen så det är inget tekniskt fel.
Guitar Nilsson Postat 28 oktober 2011 Trådstartare Postat 28 oktober 2011 Den låter ok men tycker att det saknas register ovanför 7 Khz.. Den låter väldigt tam i mina öron! Rösten i sig har nog inte mycket av 7 khz...? Och låten går ju i en basig tonart. Jag använde väldigt snålt med eq på sångspåret i mixen. Kanske går det att vässa aning mer. Men när jag gör det tycker jag det låter konstlat, som en billig mick eller en sopig transistor gitarrstärkare. Men jag kan nog vara skapligt nöjd med denna grunka. Några dagars mer skruvande så hittar jag nog lite bättre ljud ändå. Den har två ganska avancerade eqgrejer att joxa med, det vågade jag inte på denna inspelning. Tack för att ni tog er tid att lyssna. 🙂 http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-helgdagskv-ll-i
MrBluesman Postat 28 oktober 2011 Postat 28 oktober 2011 Vadå, är väl gott om täckning runt 7k...??? Däremot lite bummligt runt 200. Så upplever iaf jag det. Prova att sänka ett par dB runt 200 (leta lite efter bummelfrekvensen) så tror jag att det kommer öppna upp ljudet lite och göra det lite luftigare. Inget fel på ljudet i sig tycker jag. 🙂 Sen tycker jag du ska hitta ett bredare stereoreverb på sången som breddar lite och gör soundet lite luftigare. Sången ligger lite tung mitten nu. Kan även funka med ett svagt stereodelay som går ut i mainreverbet. Bara en ide... 🙂
Guitar Nilsson Postat 28 oktober 2011 Trådstartare Postat 28 oktober 2011 Vadå, är väl gott om täckning runt 7k...??? Däremot lite bummligt runt 200. Så upplever iaf jag det. Prova att sänka ett par dB runt 200 (leta lite efter bummelfrekvensen) så tror jag att det kommer öppna upp ljudet lite och göra det lite luftigare. Inget fel på ljudet i sig tycker jag. 🙂 Sen tycker jag du ska hitta ett bredare stereoreverb på sången som breddar lite och gör soundet lite luftigare. Sången ligger lite tung mitten nu. Kan även funka med ett svagt stereodelay som går ut i mainreverbet. Bara en ide... 🙂 Sjöng in en annan låt. Nu spetsade jag lite mer, vid 6,5 khz. Det verkar faktiskt finnas lite sånt i rösten... Utbudet på reverb i min portastudio är rätt begränsat. Jag har en lös TC reverb/delayburk som jag använder ibland, i den finns det lite mer grejs bla stereodelay. http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-always-on-my-1 Den här gången använde jag även autotune. Hörs det? Eller ljuger jag? 🤪
drloop (oregistrerad) Postat 28 oktober 2011 Postat 28 oktober 2011 Det borde finnas 6khz i din röst där ligger s-ljuden... normalt hittar man dessa vid 6-8 khz.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.