Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallo musiclovers!

Är det nĂ„gon vĂ€nlig sjĂ€l som skulle kunna hjĂ€lpa mig med en sak?

Jag köpte idag en 12 kanals Behringermixer (UB1622FX-PRO) med inbyggd effektprocessor.

Hur gör jag för att lÀgga tex en reverbeffekt direkt pÄ det jag spelar, sÄ att jag hör guran/sÄngen med effekt i lurana?

NÀr jag spelat in i cubase sÄ lÀggs effekten pÄ, men undertiden jag spelar in Àr ljudet snustorrt (utan effekt)

TillÀggas skall att det var 12 Är sedan jag pillade med sÄdanthÀr, dÀrav inkompetensen....-sorry!

Är det ngn som vet hur jag gör?..-supertacksam för all hjĂ€lp!

Tack!

LazyLady

Annons
Postat

Eh, -kanske redan lÀst den?

Visserligen kÀnner jag till Murphys lag: when you've tried everything, read the manual...........................

-men, det Àr ingen nyhet att de flest manualer num,era Àr översatt av ngn galning pÄ andra sidan jordklotet som översÀtter ord för ord med sin gamla ordbok frÄn lÄgstadiet.

Helt Àrligt sÄ hittar jag inget i manualen, eller sÄ Àr jag sÄ j-vla dum att jag inte fattar.

Men jag har lĂ€rt mig en sak...-fĂ„rstĂ„r man inte sĂ„ frĂ„gar man, sĂ„ jag försöker en gĂ„ng till. Är det ngn som vet?

//LL

Postat

Finns det en "mix-b" eller liknande? DÄ kan du ju göra en separat lyssning och skicka torr signal till datorn. Men jag tror inte det dÀr bordet har det tyvÀrr.

Postat

Jag börjar mer och mer inse att det Àr nog mig det Àr fel pÄ.

I min vÀrld sÄ borde jag koppla in en mick och en gura, koppla in lurarna, ratta till den effekt jag vill ha och kunna spela med den. AlltsÄ höra den undertiden jag spelar in i mixern.

PÅ varje kanal Ă€r dĂ€r ju en AUX-FX ratt för att stĂ€lla "effekt mĂ€ngden", men hur skall jag kunna stĂ€lla nivĂ„n nĂ€r jag inte hör effekten förrĂ€n jag spelar upp inspelningen frĂ„n datorn.

Kanske förklarade jag lite blekt tidigare.

//LL

Postat (redigerat)

Men kör med software monitoring dÄ?

alltsÄ att du lÀgger ett reverb pÄ en bus och dÀr vÀljer hur mycket effekt du vill höra i lurarna. Eller fan nu blev jag ju osÀker pÄ om man förstör signalen dÄ? mÄste testas ...

EDIT: alltsĂ„ en bus i din sequenser 🙂

EDIT 2: Testade precis och det fungerade utmÀrkt

Redigerat av lavrell
Postat (redigerat)

Menar du att du vill spela in ett spÄr med effekt in i cubase , fast du vill höra dig sjÀlv spela/sjunga helt utan effekt i lurarna ?

Eller menar du tvÀrtom - spela in ett torrt spÄr i Cubase , samtidigt som du hör effekt i lurarna ?

EDIT: Kom pÄ det

Kolla i vilket fall igen pÄ vridpotten CTRL ROOM & PHONES (CTRL = kontroll)

Du ska kunna skicka en blöt signal till lurarna och spela in i cubase torrt med denna. Exakt handgrepp har undgÄtt mitt minne, men det ska absolut stÄ i Manualen

Redigerat av Kill All Autotuner
Postat

Ha,ha,ha...-det Àr inte helt lÀtt det hÀr!

Ok, vi gör sÄ hÀr!

Glöm cubase helt och hĂ„llet......-jag sliter ut alla kablar mellan dator och mixer 🙂 .

Jag sitter nu hÀr med min lilla mixer som har inbyggda effekter vilket Àr toppen, för dÄ slipper jag kladda med en massa lösa effektpedaler/moduler och annat brök.

Jag kopplar in en gura och mina hörlurar. Nu vill jag lÀgga reverb pÄ gitarren!

Jag vill alltsÄ sitta hÀr och spela in i min mixer med ett eko pÄ guran.

Jag har 99 olika effekter att vÀlja pÄ, men inget hÀnder nÀr jag vrider pÄ alla balla rattar och spakar.

Varför fÄr jag inget reverb pÄ guran?

MĂ„ste jag patcha eller ngt?

//LL

Postat (redigerat)

ok , jag sitter med bilden pÄ behringer mixern framför mig. Har du kopplat in guran pÄ kanal ett Line-ingÄngen ?....och behöver du dra pÄ gain (ratt för "GAIN" finns precis under dÀr du pluggat in gitarrsladden) ordentligt för att höra gitarrljud? och ........brusar det inte dÄ ocksÄ ? Anledningen varför jag frÄgar det Àr att gurans mikrofon Àr för svag för att plugga in den direkt in i nÄgon kanals Line in . Dels sÄ fÄr du en massa onödigt brus nÀr du mÄste dra pÄ gain, och dels sÄ kommer det att lÄta otroligt platt och livlöst. Lösningen stavas antingen med en pedal , förförstÀrkare , helst nÄgot som simulerar att du spelar genom en gitarrförstÀrkare. NÄgonting som förstÀrker signalen alltsÄ. Vi snackar hÀr frÄn en 500 lapp till 1500:- extra.

VÀlj en effekt med vridratten och tryck till den för att aktivera den. Sedan mÄste du vrida upp FX AUX vridreglaget (den ovanför PAN vredet), kanske du har gjort allt detta redan ?

Redigerat av Kill All Autotuner
Postat (redigerat)

Prova tryck in knappen "main mix" som Àr till vÀnster om

volymkontrollen till controlroom/phones. 🙂

edit: felstavning

Redigerat av Jari
Postat

Jag Àr otroligt tacksam för att ni lÀgger tid pÄ detta problem sÄ hÀr en lördagskvÀll.

Jag har lÀst era svar och kan tyvÀrr meddela att jag provat alla ovanstÄende saker tidigare utan resultat, varpÄ jag begav mig ut pÄ forumet.

Jag fattar helt enkelt inte vad det Àr som skall till, enligt mig borde det vara superenkelt, men tydligen skall man vara kÀrnfysiker el. ngt för att sÀtta sig bakom rattarna pÄ en vanlig mixer...............................

.........-ha, ha, ha, fan va trött jag börjar bli pÄ det hÀr. Har fram till dags datum bara skrikit och spottat pÄ min dator, men nu verkar det som om all utrustning som bara andas musik, kommer att ryka ut genom fönstret.....-nja, kanske inte gurorna!!

NÀ, nu blir det soffan och en öl tror jag!

Ha en toppenkvÀll!!

// Lazy Lady

Postat (redigerat)

Galen Idé:

Koppla in guran och lurarna.

Vrid pÄ alla vridreglar till hÀlften.

Dra upp alla skjutreglar till hÀlften.

Tryck in alla knappar som finns.

DÀrefter börjrar du eliminera:

Ta den kanal som guran ligger pÄ sist.

😆

Edit: Kör sjÀlv med extern effektburk.

Men jag kan tÀnka mig att du mÄste

vrida pÄ AUX sends och STEREO AUX

Returns, samt vrida pÄ effekt rattarna

pÄ den kanalen instr ligger pÄ

Redigerat av Twilight_Zound
Postat

hmmmm.... 😆

SjĂ€lv har jag UB1222FX Pro.AnvĂ€nder den som monitor mixer. 😆

DÀr gÄr main mixen ut till hörlurarna ink. effekter.

Du fÄr alltsÄ effekterna med nÀr du kör in i datorn.

Vilken utgÄng pÄ mixerbordet avÀnder du dÄ? sub eller main mix?

Postat

Yes!!!.....-Framsteg!!...-tack för det!

Jag kör SUB Out. NÀr jag kopplar lurarna till main out sÄ hör jag signalen med effekter (dÄ vet jag att skiten fungerar iaf) men bara i ena luren och dessutom mkt lÄgt.

Hmmmm?

//LL

Postat (redigerat)

Kolla vilka knappar Àr nedtryckta vid volym "slidern" pÄ kanalen.

Du kan ju vÀlja vilken buss ljudet ska ut pÄ. Sub, main eller bÄda tvÄ.

Du kör ut till datorn aningen via sub eller main.

Du kan tydligen vÀlja om du ska ha sub eller main till phones utgÄngen.

Edit: Jag tror att du kan vÀlja vilken buss du vill köra effekterna.

RĂ€tta mej om jag har fel. 😆

Redigerat av Jari
Postat

Tack för hjÀlpen!

Nu ÄterstÄr bara att fÄ till en bra insignal. Just nu fÄr jag en vÀldigt lÄg signal och blir dÀrför tvungen att maxa alla reglar, vilket verkar konstigt :rolleyes: .

Jag rattar vidare sÄ fÄr vi se!

Ha en bra dag!

//LL

steehl (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Tack för hjÀlpen!

Nu Ă„terstĂ„r bara att fĂ„ till en bra insignal. Just nu fĂ„r jag en vĂ€ldigt lĂ„g signal och blir dĂ€rför tvungen att maxa alla reglar, vilket verkar konstigt  🙁 .

Jag rattar vidare sÄ fÄr vi se!

Ha en bra dag!

//LL

*EDIT*

RĂ„kade just se att vi inte hade samma mixer, jag har 1024FX-PRO

http://www.behringer.com//UB1204FX/UB-1204-FX_top.jpg <---bild

SÄ knapparna vi volymregeln saknas, undra pÄ att jag inte hittade dom. NÄvÀl, gÄr detta att lösa iaf?

*/EDIT*

Gah! Blev sÄ lycklig nÀr jag hittade denna trÄden, jag har nÀmligen exakt samma problem.. Har luslÀst manualen och inte blivit mycket klokare. Men vad hÀnde med lösningen? Hur löste du problemet? Jag fattar inte det dÀr sista med att skicka signalen till main mix eller sub:en? Vad har jag gjort fel?

Jag har:

1. Kopplat in gitarren i kanal 2 (har sÄng pÄ 1:an)

2. Vridit upp gain och volymregeln (FĂ„r signal)

3. Kopplat in hörlurarna i PHONES-uttaget

4. Valt effekt

5. Vridit upp aux pÄ kanalen

Jag fÄr bara torrt ljud i hörlurarna.. FÄr dÀremot effekter nÀr jag spelar in i cubase, samt nÀr jag kopplar in lurarna i 4-3 uttgÄngen (dock bara i ena luren dÄ sÄklart).

Hur löste du problemet? Jag kÀnner mig dum i huvudet.

En frÄga till, Àr det meningen att man ska koppla sÄ hÀr?

Main output XLR-> Tele (mitt ljudkort har teleingÄng) FrÄn mixer till dator

Sedan frÄn ljudkortets output till "aux return"!?

Och sedan frÄn controll room out till monitorerna?

http://www.behringer.com//UB1204FX/UB-1204-FX_rv.jpg <-- bild pÄ baksidan. Main output och 4-3 output

Är helt lost.. Nu har jag bara kopplat Tele -> Tele mellan 4-3 output och mitt ljudkort, lyckas ju spela in Ă„ sĂ„, men antar att det finns bĂ€ttre sĂ€tt att koppla.

/ Jocke

Redigerat av steehl

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.