Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallo musiclovers!

Är det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig med en sak?

Jag köpte idag en 12 kanals Behringermixer (UB1622FX-PRO) med inbyggd effektprocessor.

Hur gör jag för att lägga tex en reverbeffekt direkt på det jag spelar, så att jag hör guran/sången med effekt i lurana?

När jag spelat in i cubase så läggs effekten på, men undertiden jag spelar in är ljudet snustorrt (utan effekt)

Tilläggas skall att det var 12 år sedan jag pillade med sådanthär, därav inkompetensen....-sorry!

Är det ngn som vet hur jag gör?..-supertacksam för all hjälp!

Tack!

LazyLady

Annons
Postat

Eh, -kanske redan läst den?

Visserligen känner jag till Murphys lag: when you've tried everything, read the manual...........................

-men, det är ingen nyhet att de flest manualer num,era är översatt av ngn galning på andra sidan jordklotet som översätter ord för ord med sin gamla ordbok från lågstadiet.

Helt ärligt så hittar jag inget i manualen, eller så är jag så j-vla dum att jag inte fattar.

Men jag har lärt mig en sak...-fårstår man inte så frågar man, så jag försöker en gång till. Är det ngn som vet?

//LL

Postat

Finns det en "mix-b" eller liknande? Då kan du ju göra en separat lyssning och skicka torr signal till datorn. Men jag tror inte det där bordet har det tyvärr.

Postat

Jag börjar mer och mer inse att det är nog mig det är fel på.

I min värld så borde jag koppla in en mick och en gura, koppla in lurarna, ratta till den effekt jag vill ha och kunna spela med den. Alltså höra den undertiden jag spelar in i mixern.

PÅ varje kanal är där ju en AUX-FX ratt för att ställa "effekt mängden", men hur skall jag kunna ställa nivån när jag inte hör effekten förrän jag spelar upp inspelningen från datorn.

Kanske förklarade jag lite blekt tidigare.

//LL

Postat (redigerat)

Men kör med software monitoring då?

alltså att du lägger ett reverb på en bus och där väljer hur mycket effekt du vill höra i lurarna. Eller fan nu blev jag ju osäker på om man förstör signalen då? måste testas ...

EDIT: alltså en bus i din sequenser 🙂

EDIT 2: Testade precis och det fungerade utmärkt

Redigerat av lavrell
Postat (redigerat)

Menar du att du vill spela in ett spår med effekt in i cubase , fast du vill höra dig själv spela/sjunga helt utan effekt i lurarna ?

Eller menar du tvärtom - spela in ett torrt spår i Cubase , samtidigt som du hör effekt i lurarna ?

EDIT: Kom på det

Kolla i vilket fall igen på vridpotten CTRL ROOM & PHONES (CTRL = kontroll)

Du ska kunna skicka en blöt signal till lurarna och spela in i cubase torrt med denna. Exakt handgrepp har undgått mitt minne, men det ska absolut stå i Manualen

Redigerat av Kill All Autotuner
Postat

Ha,ha,ha...-det är inte helt lätt det här!

Ok, vi gör så här!

Glöm cubase helt och hållet......-jag sliter ut alla kablar mellan dator och mixer 🙂 .

Jag sitter nu här med min lilla mixer som har inbyggda effekter vilket är toppen, för då slipper jag kladda med en massa lösa effektpedaler/moduler och annat brök.

Jag kopplar in en gura och mina hörlurar. Nu vill jag lägga reverb på gitarren!

Jag vill alltså sitta här och spela in i min mixer med ett eko på guran.

Jag har 99 olika effekter att välja på, men inget händer när jag vrider på alla balla rattar och spakar.

Varför får jag inget reverb på guran?

Måste jag patcha eller ngt?

//LL

Postat (redigerat)

ok , jag sitter med bilden på behringer mixern framför mig. Har du kopplat in guran på kanal ett Line-ingången ?....och behöver du dra på gain (ratt för "GAIN" finns precis under där du pluggat in gitarrsladden) ordentligt för att höra gitarrljud? och ........brusar det inte då också ? Anledningen varför jag frågar det är att gurans mikrofon är för svag för att plugga in den direkt in i någon kanals Line in . Dels så får du en massa onödigt brus när du måste dra på gain, och dels så kommer det att låta otroligt platt och livlöst. Lösningen stavas antingen med en pedal , förförstärkare , helst något som simulerar att du spelar genom en gitarrförstärkare. Någonting som förstärker signalen alltså. Vi snackar här från en 500 lapp till 1500:- extra.

Välj en effekt med vridratten och tryck till den för att aktivera den. Sedan måste du vrida upp FX AUX vridreglaget (den ovanför PAN vredet), kanske du har gjort allt detta redan ?

Redigerat av Kill All Autotuner
Postat (redigerat)

Prova tryck in knappen "main mix" som är till vänster om

volymkontrollen till controlroom/phones. 🙂

edit: felstavning

Redigerat av Jari
Postat

Jag är otroligt tacksam för att ni lägger tid på detta problem så här en lördagskväll.

Jag har läst era svar och kan tyvärr meddela att jag provat alla ovanstående saker tidigare utan resultat, varpå jag begav mig ut på forumet.

Jag fattar helt enkelt inte vad det är som skall till, enligt mig borde det vara superenkelt, men tydligen skall man vara kärnfysiker el. ngt för att sätta sig bakom rattarna på en vanlig mixer...............................

.........-ha, ha, ha, fan va trött jag börjar bli på det här. Har fram till dags datum bara skrikit och spottat på min dator, men nu verkar det som om all utrustning som bara andas musik, kommer att ryka ut genom fönstret.....-nja, kanske inte gurorna!!

Nä, nu blir det soffan och en öl tror jag!

Ha en toppenkväll!!

// Lazy Lady

Postat (redigerat)

Galen Idé:

Koppla in guran och lurarna.

Vrid på alla vridreglar till hälften.

Dra upp alla skjutreglar till hälften.

Tryck in alla knappar som finns.

Därefter börjrar du eliminera:

Ta den kanal som guran ligger på sist.

😆

Edit: Kör själv med extern effektburk.

Men jag kan tänka mig att du måste

vrida på AUX sends och STEREO AUX

Returns, samt vrida på effekt rattarna

på den kanalen instr ligger på

Redigerat av Twilight_Zound
Postat

hmmmm.... 😆

Själv har jag UB1222FX Pro.Använder den som monitor mixer. 😆

Där går main mixen ut till hörlurarna ink. effekter.

Du får alltså effekterna med när du kör in i datorn.

Vilken utgång på mixerbordet avänder du då? sub eller main mix?

Postat

Yes!!!.....-Framsteg!!...-tack för det!

Jag kör SUB Out. När jag kopplar lurarna till main out så hör jag signalen med effekter (då vet jag att skiten fungerar iaf) men bara i ena luren och dessutom mkt lågt.

Hmmmm?

//LL

Postat (redigerat)

Kolla vilka knappar är nedtryckta vid volym "slidern" på kanalen.

Du kan ju välja vilken buss ljudet ska ut på. Sub, main eller båda två.

Du kör ut till datorn aningen via sub eller main.

Du kan tydligen välja om du ska ha sub eller main till phones utgången.

Edit: Jag tror att du kan välja vilken buss du vill köra effekterna.

Rätta mej om jag har fel. 😆

Redigerat av Jari
Postat

Tack för hjälpen!

Nu återstår bara att få till en bra insignal. Just nu får jag en väldigt låg signal och blir därför tvungen att maxa alla reglar, vilket verkar konstigt :rolleyes: .

Jag rattar vidare så får vi se!

Ha en bra dag!

//LL

steehl (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Tack för hjälpen!

Nu återstår bara att få till en bra insignal. Just nu får jag en väldigt låg signal och blir därför tvungen att maxa alla reglar, vilket verkar konstigt  🙁 .

Jag rattar vidare så får vi se!

Ha en bra dag!

//LL

*EDIT*

Råkade just se att vi inte hade samma mixer, jag har 1024FX-PRO

http://www.behringer.com//UB1204FX/UB-1204-FX_top.jpg <---bild

Så knapparna vi volymregeln saknas, undra på att jag inte hittade dom. Nåväl, går detta att lösa iaf?

*/EDIT*

Gah! Blev så lycklig när jag hittade denna tråden, jag har nämligen exakt samma problem.. Har lusläst manualen och inte blivit mycket klokare. Men vad hände med lösningen? Hur löste du problemet? Jag fattar inte det där sista med att skicka signalen till main mix eller sub:en? Vad har jag gjort fel?

Jag har:

1. Kopplat in gitarren i kanal 2 (har sång på 1:an)

2. Vridit upp gain och volymregeln (Får signal)

3. Kopplat in hörlurarna i PHONES-uttaget

4. Valt effekt

5. Vridit upp aux på kanalen

Jag får bara torrt ljud i hörlurarna.. Får däremot effekter när jag spelar in i cubase, samt när jag kopplar in lurarna i 4-3 uttgången (dock bara i ena luren då såklart).

Hur löste du problemet? Jag känner mig dum i huvudet.

En fråga till, är det meningen att man ska koppla så här?

Main output XLR-> Tele (mitt ljudkort har teleingång) Från mixer till dator

Sedan från ljudkortets output till "aux return"!?

Och sedan från controll room out till monitorerna?

http://www.behringer.com//UB1204FX/UB-1204-FX_rv.jpg <-- bild på baksidan. Main output och 4-3 output

Är helt lost.. Nu har jag bara kopplat Tele -> Tele mellan 4-3 output och mitt ljudkort, lyckas ju spela in å så, men antar att det finns bättre sätt att koppla.

/ Jocke

Redigerat av steehl

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.