MrPhil (oregistrerad) Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 - Nej, 80.8 miljarder är ju inte mycket o hänga i julgran - med en sån dålig omsättning kan man lika görna lägga ned! Den som har lite företagsekonomisk insikt vet att det inte är omsättningssiffrona som är intressanta att titta på om man ska avgöra om det går bra eller inte. Det är snarare resultat före bokslutsdispositioner, eller avkastning på insatt kapital.
perdefinition Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 ...Förresten, tidningen Studio ligger på The Pirate Bay. Hahah ägd. Skulle bara skratta lite och ge dig beröm för din nya avatar!
robertus Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 Angående listan som hela tråden började med Jag har kollat igenom listan på artister och jag ställer mig bara frågan till en sak! Vem vill över huvudtaget köpa günthers skiva ändå? även om den kostade 1 kr? en artist som drar ut på konsert med endast 2 låtar!!!! Det är ju helt sjukt egetnligen! Först kör han sina 2 låtar i värsta playback, sedan frågar han publiken om de vill höra mer? Jaaaaa, skriker folk då! -Okej, då kör jag dem en gång till!!! Allvarligt talat, tror skivbolagen att vi ska betala 180 spänn för hans skiva? Ja det tror dom
Peder Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 Hej! Peder du blandar ihop intäkter och vinst. Finns nog ingen författare som får 50% av intäkterna från bokförsäljningen. Men ett fåtal får 50% av vinsten liksom vissa artister/grupper 50% av vinsten kan vara allt mellan 5-20% av alla intäkter. Ja och nej! Du har delvis rätt! Men bokförlagens vinst per, av kund spenderad, krona i bokhandeln är i snitt mycket högre än skivbolagens dito då dessas har (haft?) så måånga anställda som inte gör någonting, så 50% av vinsten efter att alla låtsas anställda kompisar fått fet lön samt skivbolagsbossen själv fått sitt miljon kr´s-pensionsavtal är ju då s.a.s. hmmmindre värd! (Peder överdrev för att dels styrka sin poäng dels för att kolla om ngn visste det var fel - bra jobbat 🙁!) MVH-Peder
Peder Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 (redigerat) Hej! - Nej, 80.8 miljarder är ju inte mycket o hänga i julgran - med en sån dålig omsättning kan man lika görna lägga ned! Den som har lite företagsekonomisk insikt vet att det inte är omsättningssiffrona som är intressanta att titta på om man ska avgöra om det går bra eller inte. Det är snarare resultat före bokslutsdispositioner, eller avkastning på insatt kapital. - Självfallet är det så! Dock, att ens bransch har omsättning är fortfarande själva grundförutsättningen till allt - därefter kan då din skicklighet avgöra huruvida det blir nån vinst eller ej! Men med väldigt låg omsättning (m.a.o. ifall ingen köper musik-media) så spelar eventuell skicklighet inte längre någon roll, överhuvudtaget då det i sånt fall blir helt omöjligt att bedriva framgånsrik affärsverksamhet i en sådan bransch, men allt detta ovan är elementära självklarheter som alla vet om (genetiskt inprogrammerat (via arvsmassan?)) MVH-Peder Redigerat 3 maj 2005 av Peder
Mr_Jagger (oregistrerad) Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 Kan inte låta bli att skriva. Musikbranschen är idag egentligen helt sjuk! Tänk på följande: I ett helt halvår pumpar skivbolagen in pengar för att marknadsföra idol och Darin, Daniel och c:o som sedan går och vinner. Maaaaassa pengar, resurser tid och kraft för att maximera deras exponering i TV, radio, tidningar, bussar, debattprogram och allt vad det nu kan vara. Fram till finalen har de pumpat upp ett sånt jäkla tryck så alla fjortisar i hela Sverige håller på att spricka. Dagen efter finalen finns dessa två stackars gossars skivor i alla affärer i hela Sverige. Nu ska hela Sverieg köpa deras skiva!! Problemet är bara att INGEN ännu har hört deras låtar!! Är detta inte det mest konkreta exemplet på att skivbolagen skapar och lyfter fram PRODUKTER! Darin och Daniel utnytjjas ju och blir bara två snygga förpackningar till en skiva som folk luras att köpa. Visst ett gäng fjortisar springer iväg och köper deras skiva, men vem bryr sig om deras musik egentligen? Ingen!! Tyycker synd om dem, och lite pengar får de också...
Lindeberg Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 Mr Jagger - så har det varit i över 50 år! Kolla Motown och andra "fabriker", man jobbade på exakt samma sätt som idag.
Dacke Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 Janne Forsell om svensk pop: "Ta och vira orglarna runt halsen på dem, och, skicka dem till arbetslägren i Norrland, och, skicka dem till Gotska sandön med alla sina jädra spinkgitarrer, och så kan de stå där och....spika fast dem i....sänk dem!" 😄
Peder Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 Hej! Idol är ändå ett bra exempel, om jag har Darin & Co i mitt stall så visst jag tjänar ju pengar men branschen som helhet tappar rejält med status och faktiskt även trovärdighet på att ha program som idol, i.a.f. Svenska varianten där musiken berövas all magi och verkligen framstår som bara ännu en produkt ibland många andra på MegaLivs som ex ketchup, tvål eller i pallen intill ... Idol CD´n! MVH-Peder
Brynolf Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 (Har suttit och slöläst hela denna tråd mellan C-vitamininjektionerna på mitt skörbjuggssjuka marsvin...) Jag tar inte sida i den moraliska debatten, utan ville bara framföra ett spontant möjligt framtidsscenario; musikdistributionen letar sig alltmer ut på internet, skivbutikerna klappar igen, och skivbolagens inflytande minskar rejält eftersom du nästan lika gärna kan lägga upp dina låtar på en egen site än på deras. Priserna på mp3orna, eller vad det nu blir, pressas pga en extremt fri marknad, samt pga konkurrens från pirater. Om en mp3a säljs för två spänn, varifrån ska artister och upphovsmän få sin "lön"? Produktplacering, så klart! Tänk er Brittans "Oops I did it again", där dialogen i "sticket" ersatts med "köp Electrolux' dammsugare". Funkar det för Metro, kan det ju funka för musiker, eller hur? Och jojo, självklart kan man väl sköta det smidigare än exemplet med ms Spears ovan. Det ÄR väl i stort sett åt det hållet vi är på väg, även om resultatet (dvs min slutkläm) till sist kan bli ett annat. Dyra konserter i Virtual reality, till exempel. Fast dem kan man väl också piratkopiera antar jag... Nå, nog svamlat. Fram med pipetten igen.
Lindeberg Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Idol är ändå ett bra exempel, om jag har Darin & Co i mitt stall så visst jag tjänar ju pengar men branschen som helhet tappar rejält med status och faktiskt även trovärdighet på att ha program som idol, i.a.f. Svenska varianten där musiken berövas all magi och verkligen framstår som bara ännu en produkt ibland många andra på MegaLivs som ex ketchup, tvål eller i pallen intill ... Idol CD´n! Lång mening. 😄 Som sagt, popmusik har varit stapelvara i urminnes tider, men inte har det väl resulterat i sämre musik? Att Berry Gordy ville tjäna stålar och gick fram som en ångvält gör ju inte Holland-Dozier-Holland till sämre låtskrivare? På samma vis tycker jag Idol funkar; utstuderad businessmentalitet, javisst. Men "Money for nothing" är en grym låt, och det är det som borde räknas, inget annat. På sextiotalet spottade folk på Motown och deras hårda marknadsföring, man tyckte Four Tops långa räcka av hits lät exakt likadant, att Supremes musik var själlös och så vidare. För att inte tala om ABBA; avskydda av musiker och musikjournalister under hela sin storhetstid, idag hyllas dom som ett av de största svenska banden någonsin. Ser ni likheterna med dagens debatt? Vem vet, om 20-30 kanske Peder och Dacke hyllar Jörgen Elofssons popkänsla och Max Martins produktioner som nyskapande. Och med all rätt - just Max Martin hör ju till dom som skapat ett eget sound och egna referensramar, precis som H-D-H på 60-talet. Hur många Rough Trade-rockband kan göra anspråk på samma sak?
Glaskatten (oregistrerad) Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Hej!Peder du blandar ihop intäkter och vinst. Finns nog ingen författare som får 50% av intäkterna från bokförsäljningen. Men ett fåtal får 50% av vinsten liksom vissa artister/grupper 50% av vinsten kan vara allt mellan 5-20% av alla intäkter. Ja och nej! Du har delvis rätt! Men bokförlagens vinst per, av kund spenderad, krona i bokhandeln är i snitt mycket högre än skivbolagens dito då dessas har (haft?) så måånga anställda som inte gör någonting, så 50% av vinsten efter att alla låtsas anställda kompisar fått fet lön samt skivbolagsbossen själv fått sitt miljon kr´s-pensionsavtal är ju då s.a.s. hmmmindre värd! (Peder överdrev för att dels styrka sin poäng dels för att kolla om ngn visste det var fel - bra jobbat 😄!) MVH-Peder Peder återigen så blandar du i hop och slänger ut rena felaktigheter. Bokförlag har ofta fler anställda än vad skivbolag har och att böcker ger större vinst än skivor är kanske inte så konstigt när en bok ofta kostar runt 400 kronor trots att den är betydligt billigare att producera än en skiva. Visst lägger en författare ofta ned lång tid på sin bok men det enda de behöver är sin fantasi och en slö dator......
ostkaka Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 HEJ Jobbar som discjockey, vad tycker jag om piratkopiering. Då jag kör mina låtar via det eminenta DJ programmet PCDJ är det ett krav för mig att jag kan lägga imina låtar i mp3 format. Då jag tillhör den skaran som köper mina låtar kan jag bli grymt frustrerad om jag inte kan rippa in den skivan jag köpt på grund av kopieringsskydd. Men PCDJ rippningsprogram är faktist ett av de bästa programmen på att lösa detta problemet. Jag har fått tusen frågor på mina jobb om jag laddar ner låtar eftersom jag har allt i datorn, de tror att eftersom man spelar via datorn så tankar man ner alla sina låtar eftersom de gör det. Att jag inte tankar ner beror på 1. Att jag inte vet vilket upplösning låtarna har varit och är i och att jag bedömmer att den stora massa inte har en aning om vad de pysslar med när de gör om låtarna till MP3 de kan låta rent utsagt för jävligt. Det är liksom inte så kul att mitt i en session höra skillnaden på 128 0ch 256 kb på ett dansgolv för det gör du, kan säga att man får lite blickar då. 2. Jag vill fortsätta kunna köpa bra musik med bra artister, får de sina pengar ju bättre musik kan de förhoppningsvis skapa. 3. Tycker om att kolla i min booklet läsa saker om artisten och samtidigt njuta av musiken. Sen om det finns texter kan man ju sjunga med hemma. 4. Pedant tycker att MP3 rent ljudmässigt suger. 5. Tar jag betalt för att spela musik så får jag faktist betala för mig med. Det är liksom med i gaget tycker jag. 6. Startar man företag kan man ju faktist ta bort momsen på sina cd skivor också, dessutom slipper du sitta vid datorn hela dagen för att hitta en bra MP3a. Mvh Anders
nurfen Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Hur är man DJ med en dator? Har du digitala turntables (har för mej att jag sett det någonstans).
Dacke Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Vem vet, om 20-30 kanske Peder och Dacke hyllar Jörgen Elofssons popkänsla och Max Martins produktioner som nyskapande. -Dumb Dan 🙁 jaaa, kanske det, du......vem vet......kan vara rätt kul att sitta och leka med tanken om vad folk kanske gör om 30 år..... Gessle kanske röjer bland skivbolagen med yxa...... Dumb Dan kanske konverterar till nån ny religion och börja gå ut i media för att få folk att radera alla hans gamla syndiga hits från hårddiskarna....... jag kanske formger igloos i nordöstra sibirien..... Jag håller med om att det är bra låtar som är det viktigaste. Men hjärntvättsförsöken står jag och många andra inte ut med 🙂 och det är också viktigt. Men det är ju faktiskt lättåtgärdat, man kan stänga av sig själv. Det gör jag för det mesta, och det är väl därför som jag nu inte vet vilka de där nissarna är som du pratar om......vet inte vad de gör för låtar......eller hur de ser ut..... Bränt barn skyr elden. -Dacke
ostkaka Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Hur är man DJ med en dator? Har du digitala turntables (har för mej att jag sett det någonstans). Nopp...eftersom jag aldrig började på vinyl utan med denon 2000 så finns det en controller till PCDj som heter DAC2...som ser ut och funkar som en cd-controller.
Peder Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 (redigerat) Hej! Peder återigen så blandar du i hop och slänger ut rena felaktigheter. Bokförlag har ofta fler anställda än vad skivbolag har och att böcker ger större vinst än skivor är kanske inte så konstigt när en bok ofta kostar runt 400 kronor... - 400 kr? Varit i en bokhandel de senaste 5 åren? Hört talas om pocket? (19 kr - 109 kr) Att förlag skulle ha fler anställda än skivbolag orkar jag inte ens kommentera då jämförelsen medvetet var orättvis! Behöver bokförlag ljudtekniker, musikvideo-producenter, e.t.c, o.s.v? Alla dessa ska skivbolaget avlöna medan känd författares bok säljer sig själv vilket en CD också kunnat göra... om skivbolagen hade haft lite begåvningskapital uti ledande positioner istället för att sakta men säkert inavla bort all sin intelligens (Exkl alla genier som skapar musiken v.s!) MVH-Peder Redigerat 4 maj 2005 av Peder
Peder Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Hej! Som sagt, popmusik har varit stapelvara i urminnes tider, men inte har det väl resulterat i sämre musik? Jo, detta är sant... men samtidigt inte då processen har eskalerats på 00-talet samt det var betydligt högre klass på kommersen förr och detta påverkar människors uppfattning om huruvida artisten är halvGud(inna) med berättelser om allt det vemodiga, vidriga och vackra i livet eller enbart en fjant som säljer socker-sötade saker! Musik(artister) ansågs mycket coolare av ungdomar på 60/70/80/90-talet än idag! "Popstjärna" är på väg att bli ett skällsord i paritet med "dokusåpa-kändis" (snart samma sak? (... om man överdriver liiite 🙂)) MVH-Peder
Mr_Jagger (oregistrerad) Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Musik(artister) ansågs mycket coolare av ungdomar på 60/70/80/90-talet än idag! "Popstjärna" är på väg att bli ett skällsord i paritet med "dokusåpa-kändis" (snart samma sak? (... om man överdriver liiite ) Det är ju precis detta som är så sjukt!!! Skivbolagen spenderar a shit load of money för att skapa denna nästan "Dokusåpa kändis" som typ Darin och C:o blir. Vem vem tjänar egetnligen på detta? Jo, det gör Tv4, HäntExtra, Okej, VEckorevyn, korvgubben utanför idoluttagningarna och andra personer som själva inte lägger en spänn på marknadsföring. Skivbolagen tjänar ju pengar på skivförsäljning, och konserter, men vem bryr sig egentligen om själva musiken efter en sån här "upphypning"? Inte många! Jag förstår inte hur skivbolagen tänker!! Artisterna de plockar fram och den musikaliska kvalitet de besitter kan aldrig generera tillräckligt med pengar tillbaka till bolagen. Därför kör de Idol 2005, 2006 osv för att snabbt få in någon ny artist. Men det blir ju bara samma sak! Tyvärr Mr skivbolag, ni har kommit till en återvändsgränd! Ni har skapat en bransch och affärsverksamhet som tvingar er att snabbt lyfta fram en SUPERSTAR, men som inte har rötter hos vare sig fans eller musikälskare, vilket gör att ni inte får några riktiga pengar tillbaka! Er framtid ser mörk ut!
Peder Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Hej! Vem vet, om 20-30 kanske Peder och Dacke hyllar Jörgen Elofssons popkänsla och Max Martins produktioner som nyskapande. - Max Martin kan jag gärna hylla redan nu! Max Martin är ett geni! (...trots att han är en hårdrockare (Synth är bäst ingen protest!)) Jörgen Elofsson?, menar du KeyboardKillen eller hockeyspelaren? MVH-Peder
Dacke Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Ni har skapat en bransch och affärsverksamhet som tvingar er att snabbt lyfta fram en SUPERSTAR, men som inte har rötter hos vare sig fans eller musikälskare, vilket gör att ni inte får några riktiga pengar tillbaka! Er framtid ser mörk ut! Pengar är nog inget problem. Ska man sälja miljoner räcker det inte på långa vägar att bara rikta sig till "musikälskare" och såna som har lite annorlunda krav. En platta som The Clash's underbara LP Combat Rock (topp 5 i USA) hamnade på Bill Clinton's skivspelare. Enough said 🙂 Men, folk vill ha skiten...... låt dem hållas då.... man är ju inte en sämre människa för att man gillar "kändisar" osv..... Ni som vill ha annat kan sluta hoppas på den etablerade skivbolagsbranchen. De skiter i er. Det är som att mala på om nån brud som dumpade en för 5 år sedan och hur ska man kunna få tillbaka henne, och förstår hon inte hur fel hon hade, och tänk så bra det skulle kunna bli om bara.......om bara..... snyft..... För seriös musikproduktion är skivbolagen FULLKOMLIGT överflödiga. Man måste inte hålla på på heltid för att musiken ska bli bra.
Peder Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Hej! Men, folk vill ha skiten...... låt dem hållas då.... man är ju inte en sämre människa för att man gillar "kändisar" osv..... - Att kändisar är populära är bara mänskligt och vore det bara så att "dom" ville ha skit, så visst, inga problem! Men jag tror tror att folk egentligen inte alls vill ha "skiten" utan bristen på alternativ gör att man glor trafikolyckor på TV3 men ifall TV3 istället ex visat världens bästa film, Gökboet så hade folk tittat då med, medan visar man ngn som går på toaletten (nästa säsongs nya grej på Big Brother?) så tittar folk likförbannat! Gökboet är alternativet som förhöjer samt stimulerar sinnet men som sagt, vad man än visar så tittar folk! Väldigt många säger Teater är tråkigt men av dom som varit på teater (i vuxen ålder) säger typ 2 av 3 att det var superbra (lite beroende på vad man såg, självfallet!) Samma med musik! Jag har haft vänner vars musiksmak varit jättelätt att ändra helt och hållet och detta har inte ens varit mitt nål utan jag har bara gett dom skivor jag själv tycker om och som inte spelas på ZTV/radio nonstop! "Folk" har så jävla mycket bättre "smak" än vad man någonsin anar, bara dom får chansen att upptäcka den! Mig spelar det ingen roll om man gillar skit så länge man är lycklig men är övertygad om att många blir än lyckligare om man introduceras till lite "djupare" (bättre) filmer/böcker/musik än TV3/Marklund/NRJ har att erbjuda! MVH-Peder
Peder Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Hej! Man måste inte hålla på på heltid för att musiken ska bli bra. - Jag tror man måste det, tyvärr! MVH-Peder
Mr_Jagger (oregistrerad) Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 är övertygad om att många blir än lyckligare om man introduceras till lite "djupare" (bättre) filmer/böcker/musik än TV3/Marklund/NRJ har att erbjuda! Peder: Du är helt inne på min linje. Jag tror folk blir kommersiella mycket på grund av det föga utbud som finns tillgängligt, och framför allt finns tillgänligt på ett lätt sätt. Det måste bli enklare att hitta till den nya musiken! Och musik som passar just din eller min smak. Jag tror många som går in i en skivbutik, lätt tror att Britney, Best of summer 1989, och 50 Cent mfl, är de enda nya skivor som finns. Det som finns i skivbutikerna och det somlyfts fram är bara toppen på ett isberg av riktigt, riktigt bra musik!
Peder Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 (redigerat) Hej! Jag tror folk blir kommersiella mycket på grund av det föga utbud som finns tillgängligt, och framför allt finns tillgänligt på ett lätt sätt. Det måste bli enklare att hitta till den nya musiken! - Precis 🙂! För oss är allt detta självklarheter då många av er som läser detta säkert hade gedigna skiv (kasett(MP3))-samlingar redan som tonåringar och ovanpå detta gör egen musik vilket ytterligare fördjupar förmågan att ta in andras men "normal" Svensson som, inte har musiken som passion och, lever ett schysst liv med massor av glädjeämnen som barn, partner, jobbkompisar (kanske t.o.m. själva jobbet är stimulerande) har inte tiden att leta musik! Vi har ju redan lagt ned den tiden om/när vi får ett tidskrävande jobb och/eller familj & Co men dom flesta har inte det Snälla skivbolag, hjälp alla dessa att hjälpa sig själva utur kval-träsket! Det är dessutom bråttom!! (Om ni nu själva ska ha något jobb att gå till (även i övermorgon!)) MVH-Peder Redigerat 4 maj 2005 av Peder
Glaskatten (oregistrerad) Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Hej!Peder återigen så blandar du i hop och slänger ut rena felaktigheter. Bokförlag har ofta fler anställda än vad skivbolag har och att böcker ger större vinst än skivor är kanske inte så konstigt när en bok ofta kostar runt 400 kronor... - 400 kr? Varit i en bokhandel de senaste 5 åren? Hört talas om pocket? (19 kr - 109 kr) Att förlag skulle ha fler anställda än skivbolag orkar jag inte ens kommentera då jämförelsen medvetet var orättvis! Behöver bokförlag ljudtekniker, musikvideo-producenter, e.t.c, o.s.v? Alla dessa ska skivbolaget avlöna medan känd författares bok säljer sig själv vilket en CD också kunnat göra... om skivbolagen hade haft lite begåvningskapital uti ledande positioner istället för att sakta men säkert inavla bort all sin intelligens (Exkl alla genier som skapar musiken v.s!) MVH-Peder Peder ljudteknikerna och musikvideoproducenterna är oftast inte fast anställda av skivbolagen. Bokförlag har ofta många fast och freelanceanställda som redaktörer,läsare,marknadsförare,grafiker,konsulter,reklamfilmsproducenter, copywriters,säljare, lagerarbetare m.fl. Pocketböcker säljer bra men står för en väldigt liten del av bokbranschens omsättning. Du skriver att en känd författare säljer sig själv vilket inte alltid stämmer precis som i skivbranschen. Men bokbranschen har fördelen att det finns väl fungerande jättebokklubbar som kan beställa 100.000-tals ex av samma bok.
Peder Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 (redigerat) Hej "Bokförlag har ofta många fast och freelanceanställda som redaktörer,läsare,marknadsförare,grafiker,konsulter,reklamfilmsproducenter, copywriters,säljare, lagerarbetare m.fl." - Du kan räkna upp hur många yrkesgrupper du vill! Skivbolagen är lika vanskötta ändå och författarna får fortfarande bättre betalt! Du talar nu även om alla böcker, jag talar om skönlitteratur (o barnböcker) då det är där som likheterna gör jämförelser meningsfulla! "Pocketböcker säljer bra men står för en väldigt liten del av bokbranschens omsättning." Inte när det gäller skönlitteratur, som ju är den delen där jämförelser med skivbranshen låter sig göras! Menar Skivbolag drar ju inte in några enorma summor på studiemedelsmusik-CD´s eller fackmusik-CD´s! "Peder ljudteknikerna och musikvideoproducenterna är oftast inte fast anställda av skivbolagen." - Nej, vem har sagt det? Att skivbolagen inte erbjuder jobbtrygghet är ju ingen nyhet! Dessutom är det irrelevant då dom kostar pengar oavsett hur dom anställs! MVH-Peder Redigerat 4 maj 2005 av Peder
Peder Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 (redigerat) Hej! Men visst jag är ingen expert på bokbranschen, som du! Kan dock citera och gårdagens DN kanske vet mer: "Även om Henning Mankell, Håkan Nesser och Herman Lindqvist inte lämnade sina förlag för den nya uppstickaren fick de nytta av piratbolaget ändå. Den tidigare så heliga royaltyn - 27.5 procent av förlagets pris - blev högre för förlagets guldkalvar." - Vänta där stoppar vi bandet, menar hårdisken: 27.5 procent av förlagets ut-pris på boken (CD) 🙂? Alltså inte av skivbolagets vinst allt efter break-even utan 27.5 % av förlagets ut-pris på boken (/CD) - vilken fantastisk deal och det var den sämsta man kunde få samt att allt detta då är gamla värdelösa förhållanden som författarna tidigare fått stå ut med! Leif GW-P "Utifrån enkla socialistiska grundsatser så vill jag nog påstå att författare fantamej är den mest utplundrade grupp som finns - Är författaren utsugen arbetare är skivbolags-kontrakterad snarast slav vars innestående skuld för mat och logi ökar exponentiellt! DN - "Hur ser framtiden ut för Pirat-förlaget?" L GW-P - "De har redan konkurrens av förläggare som erbjuder bättre än 50-50-dealar. 60-40 eller till och med 70-30 som jag har blivit erbjuden"... MVH-Peder Redigerat 5 maj 2005 av Peder
Peder Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 (redigerat) Hej! För mig förlorade skivbolagen sitt existensberättigande när dom började lägga ner inpelningstudios! Inte okej men kanske förståeligt ifall "dom" avskedar folk då det kanske är knappa* tider men att lägga ned i bland legendariska inspelningstudios 😳 - det är verkligen att rycka undan mattan för sig själv! Att "dom" inte har råd är b.s! Nej, krymper intäkterna en smula så har man inte längre råd att både ha inspelningstudios och styrelserum proppfulla med direktörer (inklusive fallskärms/pensions-avtal) som under 10 års tid sitter och gnäller om fildelning på nätet utan att göra någonting åt det, överhuvudtaget! Så vad prioriterar man bort? Alltså, det är bara för sorgligt! * Även om jag personligen inte köper det argumentet. Det kommer att bli vääldigt knappa tider (och då har S-Bossarna lämnat det sjunkande skeppet för länge sen) men än så länge var/är det bara en ursäkt för att maximera vinsten!) MVH-Peder Redigerat 4 maj 2005 av Peder
Peder Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Hej! Har skrivit detta förr uti denna tråd men att det är just skivbranshen som drabbas av nedladdning har nog en stor del i att varken gemene man eller staten verkar bry sig det minsta! Det är stöld, Ja, men... hörde nyligen på SVT att annan bransch som drabbats väldigt hårt av internet-nedladdning är PorrBranschen - tycker vi synd om PorrBolagsDirektörerna? Vill vi satsa Polisens alla resurser för att hjälpa PorrBranshen öka sina vinstmatginaler? MVH-Peder
Recommended Posts