Jump to content
Annons

2004/2005 års vinklar på piratkopiering

Recommended Posts

Jag startar inga trådar eller för evighetsdebatter om hur du väljer att spendera tusentals kronor på programvara du skulle kunna få gratis, istället för att skänka pengarna till Röda Korset.

Om alla resonerade som du skulle Cubase inte existera.

Hur skulle du då realisera musiken i ditt huvud?

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag startar inga trådar eller för evighetsdebatter om hur du väljer att spendera tusentals kronor på programvara du skulle kunna få gratis, istället för att skänka pengarna till Röda Korset.

Om alla resonerade som du skulle Cubase inte existera.

Hur skulle du då realisera musiken i ditt huvud?

Alla resonerar inte som jag, så frågeställningen är ointressant.

Eller motsatt scenario: Tänk om alla resonerade som du, då skulle inte hälften av den musik vi lyssnar på idag existera eftersom alla skulle sitta med värdelösa trackerprogram och vara frustrerade, alternativt inte spela alls.

Dela på andra sajter

Nattvaktaren: Törs man fråga om du anser att jag är en idiot som betalat för tex. Drumkit From Hell Superior?

För min egen del så ger jag gärna de glada norrlänningarna mina pengar så det kan fortsätta utveckla produkten. Eller är jag en dumskalle som istället borde tankat hem det via DC och skickat pengarna till radiohjälpen?

Ja jag tycker ni kan skicka alla pengarna till mig... :rolleyes:😛

Dela på andra sajter

Hej Nattvaktarn,

Intressant att se hur pass stark du reagerar... 😄

Ok, låt oss vara sakliga och lägga pajkasteriet åt sidan, vännen min...

1) Det är solklart att när man tar någonting utan en motprestation till upphovsmannen

såsom exempelvis betalning med pengar så är det stöld - punkt slut.

Detta är jag övertygad om att du håller med om - inte sant? [Ja/Nej]

2) Det vi tvistar om är däremot frågan om en imaginär/digital/icke fysisk produkt kan

någonsin över huvudtaget ägas - eller hur? [Ja/Nej]

3) Nå, hur definierar man "ägandet"? Det måste var det att upphovsmannen har skapat

någonting och genom lagliga medel registrerat produkten som sin. OK, detta måste

följas av att alla som accepterar detta som norm - annars fungerar inte detta.

Detta är jag också ganska säker på att du också håller med om - inte sant? [Ja/Nej]

4) Nu närmar vi oss det springande punkten:

- Kan man äga luft? Svar: Nej

- Kan man äga en tanke/idé: Svar: Nej

- Kan man äga en produkt som har föregått av en tanke och som vibrerar i luften

såsom ljud - exempelvis musik? Svar: Idag ja och förr i tiden nej.

Här tror jag konflikten ligger. Har jag rätt, Nattvaktarn?

Ser framemot konstruktiv debatt/diskussion för att öka förståelsen mellan varandra...

😎

Dela på andra sajter

Hej Nattvaktarn,

Hej.

Grattis till att ha lyckats posta ett inlägg på under tio tusen tecken.

1) Det är solklart att när man tar någonting utan en motprestation till upphovsmannen

Folk som gärna skriver "punkt slut" har ofta brister i sin argumentation att dölja - så även i detta fall.

Enligt svensk lag är det inte stöld att "ta från upphovsmannen utan motprestation" så som när man fildelar musik. Om vi nu ska bry oss om vad lagen säger.

Dessutom finns det ju gott om andra fall där du "tar" från en upphovsman mot hans medgivande - se på exemplet om hur Prince backkatalog behandlades av hans skivbolag. Men du kanske menar att solidariteten med skivbolagen bör vara större än den med artisterna?

Idag är massor av artister positiva till fildelning.

Fråga Håkan Hellström om han tycker det är stöld när du laddar hans musik.

Men din uppfattning om lag och rätt väger kanske tyngre?

2) Det vi tvistar om är däremot frågan om

....

blablablabla...

....

Här tror jag konflikten ligger. Har jag rätt, Nattvaktarn?

Nej.

Musiken är viktigare än warez:andets eventuella oriktighet, andra tycker det viktigaste som finns i livet är att följa Svea Rikes Lag.

För mig är det debattens kärna.

Men visst - pressar du mig så tycker jag att Copyright är förlegat och inte till gagn för mänskligheten. Jag tror att våra barnbarnsbarn kommer att le åt våra giriga försök att slå mynt av minsta uppfinning.

Dela på andra sajter

Eller motsatt scenario: Tänk om alla resonerade som du, då skulle inte hälften av den musik vi lyssnar på idag existera eftersom alla skulle sitta med värdelösa trackerprogram och vara frustrerade, alternativt inte spela alls.

Förstår jag dig rätt?

Om alla skulle betala 500 spänn för ett beggat Cubase VST, skulle resultatet bli att alla använder värdelösa trackerprogram? 😉

Dela på andra sajter

Han tjänar grova pengar på en enda konsert och bryr sig nog inte om sina skivor.

Dela på andra sajter

Hej Nattvaktaren!

Grattis till att ha lyckats posta ett inlägg på under tio tusen tecken.

😉

För att mjuka upp stämningen lite innan du läser vidare skulle det vara kul om

du gick in på denna sida först!

http://www.pastiche.info/topliens/zik/numanumaye.htm

(P.S. det är alltså inte jag som mimar...)

😎

Om jag skulle lyckas göra bra musik och min avsikt är att just dessa låtar skall

äljas så skulle jag bli mycket förgrymmad om den sedan kunde finnas på

ildelningsservrar.

Folk som gärna skriver "punkt slut" har ofta brister i sin argumentation att dölja - så även i detta fall.

Enligt svensk lag är det inte stöld att "ta från upphovsmannen utan motprestation" så som när man fildelar musik. Om vi nu ska bry oss om vad lagen säger.

Jag menar med Punkt slut att det borde väl vara självklart - men tydligen inte...

...där gjorde jag ett misstag - att ta för givet, men det gör jag nu inte om...

Intressant att det inte är stöld enligt svensk lag. Ge mig URL:en till den sida i

Sveriges Rikes Lag så studerar jag det gärna.

Dessutom finns det ju gott om andra fall där du "tar" från en upphovsman mot hans medgivande - se på exemplet om hur Prince backkatalog behandlades av hans skivbolag. Men du kanske menar att solidariteten med skivbolagen bör vara större än den med artisterna?

Jag trodde att du utgick ifrån att jag är en rättskaffens man, men du lägger på

mig egenskaper såsom om jag vore en korkad individ... det trodde jag inte om dig...

Självklart är det beklagligt att det finns företag som tar som inte är deras - lika

självklart är det fel att starta krig - när istället de personer som har svårt att lösa

en konflikt själva går in i ringen och gör upp - om de nu inte finner någonting

intelligentare sätt att lösa problemet.... IDIOTI ENLIGT MIN MENING!!!

Idag är massor av artister positiva till fildelning.

Men din uppfattning om lag och rätt väger kanske tyngre?

Detta är inget argument! Om han tycker det är positivt då anser han det inte heller

att det är stöld av hans musik. Annorlunda är det om man inte vill detta - det är ju

det vi hela tiden diskuterar - stöld - inte om att ge.

😄 Givetvis inte Nattvaktarn, min uppfattning om lag och rätt väger inte tyngre, men

väger din "rebelliskhet" tyngre? Att protestera, "hota" andra och klanka ned är väl

knappast konstruktiv sätt att få sin röst hörd - fast vi väljer själva hur vi vill att

andra skall uppfatta oss... 😛😉

Musiken är viktigare än warez:andets eventuella oriktighet, andra tycker det viktigaste som finns i livet är att följa Svea Rikes Lag.

För mig är det debattens kärna.

OK, jag tror ha kommit nära din puls nu, fast jag är inte säker...

Man kan alltså inte äga det som är digitalt/imaginärt/icke fysiskt enligt dig.

Om jag köper Desingprogram såsom Photoshop, InDesign, Illustrator och Acrobat

Professional och startar ett eget företag inom reklambranschen. Gör flera alster

åt GP, CapDesing, Washintong Post etc och kunden har köpt allt material d.v.s.

alla bilderna och texträttigheterna och jag har skrivit på ett papper att det är deras

och ingen annans. Är det då inte fel av mig och sälja delar eller hela "bitar" till

andra tidningar av deras redan betalda material? Jag gissar att det tycker du är

ok. [Ja/Nej]

Om jag tankar ned ovanstående från fildeningsservrar och göra samma sak, är det

lika fel eller ännu mer fel enligt dig? [Fel/Ännu mer fel/helt ok/annat]

OK, nattvaktaren, det finns nu risk att debatten blir utdragen, men ha överseende,

och läs vidare.... 😉

Jag kan förstå din tanke om copyright, men det är ju trots allt en annan människans

tankearbete som har legat bakom en viss artikel/avhandling/bok etc. Är inte

intellektuellt arbete någonting värt i pengar? (Sedan finns det skillnad på intelligent

och "meningslös" avhandling om exelmelvis att bli professor i toalettpapper.)

Om vi hade ett samhälle där endast kroppsarbete gav lön för mödan så skulle

det inte finnas plats för intellektuella som vill skriva böcker och livnära sig på

det eller musiker, psykologer etc etc. Så om vi lever i ett demokrati måste även

intellektuellt/emotionellt arbete ge återspeglingar i ett samhälle och det måste

rimligen också belönas såsom idag är i form av pengar. Pengar är ett måttstock

på hur pass mycket vårt arbete är värt. Sedan att detta måttstock inte alltid är

i överensstämmelse med vad det borde vara såsom dessa otroliga löner som

bankdirektorer lyfter varje år är tyvärr en sjukdom i vårt samhällsapparat. För

att inte nämna räntan i penningsystemet - en cansersjukdom som borde opereras

bort. Men detta är ett annat ämne...

Men, detta svarar inte fullt ut på det icke fysiska/imaginära/digitala materialet

mukvara.

Om jag tar ett annat exempel, t ex om vatten: den kan var i tre olika former:

fast, flytande och gas.

Likaså en idé till färdig produkt: Tanke/känsla, fysisk gitarr och fiol eller mjukvara

i dator, färdig låt i en CD-skiva.

Varför alla dessa exempel?

För att förstå bättre så skapar man liknelser, associationsbanor och en linje som

förhoppningsvis uppfattas logiskt så att det bilder ett eller flera begrepp och kanske

ett system av tankar som hänger ihop.

Måste medge att det är svårt att ge bättre exempel.

Nattvaktaren: Skulle du kunna göra mig en tjänst?

Ge så många exempel på varför det är ok med wares och varför det är ok att

inte köpa några som helst mjukvaror över huvudtaget. För- och nackdelar.

Japp, det bidde inget musikskapandet denna gågn heller.

Alla är fria att göra vad de vill så länge de inte inskränker på allas lika fria vilja

att göra vad de vill.

/Ha nu en trevlig kväll och som avslutning titta igen på ovanstående länk...

🙂

Dela på andra sajter

Ditt inlägg är så fullt av poänglöst svammel och krystade metaforer (herregud människa, vattenliknelsen är en blivande forumklassiker - en stilstudie i patetik!) att jag inte ids bemöta det utan hänvisar till mina tidigare inlägg i tråden.

Men, detta är kanon:

Alla är fria att göra vad de vill så länge de inte inskränker på allas lika fria vilja

att göra vad de vill.

Exakt så.

Ingen annan människa påverkas av att jag använder warez (nej, jag hade inte köpt programmet) - så låt mig vara ifred.

Dela på andra sajter

Bra nattvaktaren!

Då vet jag var du står...

Du orkar inte mer, vilket jag misstänkte...

att göra vad de vill.

Exakt, du har fattat detta helt fel. Det betyder att om jag vill sälja någonting så betyder

det inte att du har rätt att tjäla från mig. Men om alla tycker det är ok att tjäla, ja

då är det inge som kommer till skada. Så lätt var det att förstå detta.

😉

Dela på andra sajter

Nattvaktaren,

... Enligt svensk lag är det inte stöld att "ta från upphovsmannen utan motprestation" så som när man fildelar musik. Om vi nu ska bry oss om vad lagen säger.

Var finns URL:en på Sveriges Rikes Lag om att det är ok enligt ovan?

😉

Dela på andra sajter

Exakt, du har fattat detta helt fel. Det betyder att om jag vill sälja någonting så betyder

det inte att du har rätt att tjäla från mig.

Men om jag använder en piratkopierad produkt som jag inte har eller har haft för avsikt att köpa så påverkas ju ingen av mitt beslut?

Jag skulle aldrig "tjäla" från dig Esa - bara låna. 😳

Angående fildelning av musik:

Det tillhör väl närmast allmänbildningen att känna till den nya lag som i sommar kommer göra det olagligt att ladda hem musik?

Idag är lagstiftningen oklar - men ett klart förbud finns alltså inte.

Googla får du göra själv.

Redigerat av nattvaktaren
Dela på andra sajter

Detta var nog bästa läsningen på riktigt länge här.

Toppen.

Nu avrundar vi med ett kul klipp:

Dela på andra sajter

Toppen.

Nu avrundar vi med ett kul klipp:

Ah den va ju rätt kul men han flippade ju absolut inte ur. Han svarade ju så lugnt och sansat som han kunde och det blev inte pinsamt alls. Men rätt kul tabbe där annars...

Dela på andra sajter

Med risk för att bli kallad för skrämselgubbe saxar jag följande ur Metros Gbgutgåva idag, onsdag 23 feb -05. Jag tycker det har med det vi pratar om att göra även om det säkert inte handlar om just musikprogramsanvändare denna gång.

"Panik utbröt bland svenska fildelare"

"Ett hundratal ångerfulla fildelare har kontaktat Antipiratbyrån för att bikta sig efter gårdagens avslöjande i Metro att den förste svenske fildelaren har åkt fast och hotas av fängelse och skadeståndskrav i miljonklassen. Nu visar det sig också att fler riskerar åtal. Bara i ett enda polisdistrikt i Stockholm har förundersökning inletts mot åtta fildelare........."

Antipiratbyråns jurist, Henrik Ponthén, säger till Metro: " -Vi har inte haft några problem att hitta dem (fildelare). Ju kraftigare uppkoppling de har, desto snabbare går det för oss att säkra bevisning. Det är som att skjuta på sittande fågel. Det är som att de säger "Jag begår ett brott, här är bevismaterialet". " Vi har aldrig haft så många oroliga personer som har ringt till oss tidigare."

Jag vill inte skrämmas. Jag inser också att det inte fullt ut hadlar om det vi pratat om in i minsta detalj. Jag vill dock att alla inblandade/intresserade skall veta vad som händer i detta avseende. Jag vill också tipsa om Olsbergs ledare i nya Studio. Den tar också upp ämnet och visar en riktning som tenderar att gå mot att mjukvaran måste kombineras med hårdvara (typ Protools). Av mina leverantörer får jag ta del av lite skvaller som gör gällande att Yamaha inte är intresserade av att Q-base är så lättkopierat längre. Det finns krafter inom Yamaha som skall mena att det rimmar illa att ha ett så "oseriöst skydd" på en vara inom en så seriös och professionell koncern som Yamaha. OBS! Detta är endast skvaller jag hör. Dock låter det, i mina öron, rimligt att man skulle kunna resonera så inom Yamaha-koncernen.

Jag håller med Nattvaktaren om många av de fina principer han säger sig slåss för. Jag vill också slåss för dem. Jag tror dock absolut inte på hans Warez-användning som ett bra medel i den kampen. För mig blir hela resonemanget ihåligt eftersom det känns som om man egentligen bara letar ursäkter för att rättfärdiga sitt agerande

Jag vill avsluta detta inlägg med en kommentar jag lagt in tidigare. Den är idag mer sann än någonsin tidigare: De som använder Warez påskyndar i själva verket en utveckling som de säger sig vilja förhindra. Sen må Ni anföra vilka vackra skäl som helst.

Dela på andra sajter

"Ett hundratal ångerfulla fildelare har kontaktat Antipiratbyrån för att bikta sig efter gårdagens avslöjande i Metro att den förste svenske fildelaren har åkt fast och hotas av fängelse och skadeståndskrav i miljonklassen. Nu visar det sig också att fler riskerar åtal. Bara i ett enda polisdistrikt i Stockholm har förundersökning inletts mot åtta fildelare........."

Detta är bara ju trams - källkritik, någon?

Antipiratbyrån är part i målet och har dessutom tidigare spridit rena lögner om sina "stora framgångar" i jakten på fildelarna.

Metro får en liten nyhet, Antipiratbyrån får chans att sprida sin propaganda.

Två företag hjälper varandra.

Så här är det:

Ingen behöver vara rädd för Ponthén och hans nazistkompisar - dom är ingen myndighet, har inga som helst befogenheter att göra något alls mer än att springa till polisen och skvallra. Polisen, som själva sagt att man inte kommer prioritera brott av den här typen, lär inte göra ett smack.

Om du blir upptäckt kommer du att få ett antal varningar från Antipiratbyrån och din bredbandsleverantör (som ju är första skvallerinstansen) - först då är det dags att backa, eftersom din ISP oftast har en policy att stänga din uppkoppling efter ett visst antal varningar. Men fängelse är det inte tal om för oss vanliga fildelare.

Slutsats: Detta är skrämselpropagande utan verklighetsförankring.

Fildela lugnt.

Redigerat av nattvaktaren
Dela på andra sajter

Ingen behöver vara rädd för Ponthén och hans nazistkompisar - dom är ingen myndighet, har inga som helst befogenheter att göra något alls mer än att springa till polisen och skvallra. Polisen, som själva sagt att man inte kommer prioritera brott av den här typen, lär inte göra ett smack.

Precis. Snarare är det väl så att krypterat P2P kommer att ta fart ordentligt efter att den kommande sommarens lag träder i kraft. Ta FROST som exempel.

Att överhuvudtaget försöka med skrämselmetoder av det här slaget från medias och APBs sida leder bara till att piratkopieringen blir ännu mer ihärdig. Det spelar liksom ingen roll hur mycket man än försöker stoppa det - nature will find a way . Att tro nåt annat är naivt.

Dela på andra sajter

Intressant hur man vänder och vrider så är glaset både halvfult och halvtomt, beroende

på hur man väljer att se det.

Men om jag använder en piratkopierad produkt som jag inte har eller har haft för avsikt att köpa så påverkas ju ingen av mitt beslut?

Varför heter det piratkopia om inte just ordet pirat syftar till olaglighet vilket wares är.

Jag har full förståelse för människor som testar wares och senare väljer att köpa

programmet, men jag kan inte förstå dessa som anser att man kan hela tiden "låna"

andras crackade program. T.o.m. crackare uppmanar användaren att om han/hon

gillar produkten, stöd mjukvarutillverkaren genom att köpa det. Det är vad jag tror

crackare har för avsigt. Sedan kan det finnas crackare som vill att mjukvaran skall

vara fri.

Det här med att allt skall vara fritt - wow - fin tanke - det skulle jag gilla. Bo gratis eller

"låna" lägenheten, "låna" maten - fast jag äter upp den och låter restprodukterna

gå tillbaka till naturen... men vem skall odla maten gratis åt mig, låta mig bo gratis

i en lägenhet med värme... vad är egentligen skillnaden mellan en icke fysisk produkt

(åter igen - flera timmars arbete bakom, med lön) och en fysisk, förutom det

uppenbara att det fysiska är fysisk och det icke fysiska är ej fysisk?

Tänker på ett uttryck av Skakespeare som lyder ungefär: "Att vara eller icke vara -

det är frågan?" Och jag skulle vilja lägga till en annan som skulle kunna lyda såhär:

"Att vilja förstå eller icke - det är frågan hur det gagnar mig?"

Jag vill aldrig lägga någon i en fack så min dörr står öppen för nya friska argument,

ja - försök att tänka som jag så kanske någon waresförespråkare kan få mig att

förstå varför man aldrig skall köpa en mjukvara utan bara tanka ned den.

Det jag däremot kan förstå - [har ju själv provat en crackad SX 2 och wow - blev

imponerad och köpte mig en SL 2 - duger lika bra (även SE skulle nog ha räckt

till en början)] - är att man provar och köper sedan en själv eller man vill inte ha

det. Visst, detta är också olagligt, men jag ville ju veta om det skulle vara värt

ca 4.000 SEK. Så, varför inte en låneprogram, fullt fungerande? Efter en tid

fungerar den inte... ok, det finns demos, men de demos jag har provat är för det

mesta otillräckliga. Ta t. ex. Kontakt 1.52 demon. Det gav mig inte mycket. Vet

fortfarande inte vilken Samplerprogramvara jag skall köpa i framtiden eftersom

det är så mycket pengar det gäller. Skall det bli Kontakt 2, Halion 3 eller

GigaSampler eller räcker det med Kompakt? Vet inte...

OK, fram med nya friska argument, tack... alla är välkomna!

Kul, med en debatt med dig Nattvaktarn, det takcar jag för... synd att du inte

orkade mer... kanske senare...

🙂

Redigerat av Esa
Dela på andra sajter

Tänker på ett uttryck av Skakespeare som lyder ungefär: "Att vara eller icke vara -

det är frågan?" Och jag skulle vilja lägga till en annan som skulle kunna lyda såhär:

Wow, om möjligt ännu bättre.

Tack Esa.

Dela på andra sajter

Ännu en intressant argument, men jag förstår inte logiken i det...

...att alla skulle sitta med värdelösa trackerprogram...

OK, och hur skulle de belönas som har programmerat ex Cubase SX, genom

parasiterande waresförespråkare som aldrig har en avsikt att betala för mjukvaran.

(Ja, en parasit livnär sig på en annan.)

(Obs, jag skiljer på de som provar och köper senare eller använder inte det senare

alls och på de som aldrig tänker köpa programmet och som endast förespråkar

total ägandefrihet utan en tanke på att belöna någon än sitt stora ego! En mycket

viktig skillnad!)

🙂

Dela på andra sajter

Tänker på ett uttryck av Skakespeare som lyder ungefär:  "Att vara eller icke vara -

Wow, om möjligt ännu bättre.

Tack Esa.

Jepp, detta var riktigt till dig...

🙂

Vill du förstå eller vill du det inte, det beror på om det gagnar dig?

Jag vill gärna förstå dig, Nattvaktaren....

Kanske är det bara så att jag är korkad och kan inte förstå dig, upplys mig då.

Få mig att förstå för jag vill gärna förstå din mentalitet om just wares...

Varför kan man inte enligt dig aldrig äga ett program?

🙂

Dela på andra sajter

Det här med att allt skall vara fritt - wow - fin tanke - det skulle jag gilla. Bo gratis eller

"låna" lägenheten, "låna" maten - fast jag äter upp den och låter restprodukterna

gå tillbaka till naturen... men vem skall odla maten gratis åt mig, låta mig bo gratis

i en lägenhet med värme... vad är egentligen skillnaden mellan en icke fysisk produkt

Om man kunde kopiera upp mat och husrum i oändlighet, hade det inte varit rätt sjysst om det var gratis tillgängligt för alla då? Eller ska den som kom på Pommes med Fläskkotletter få stålars varje gång nån käkar det?

Dela på andra sajter

Om man kunde kopiera upp mat och husrum i oändlighet, hade det inte varit rätt sjysst om det var gratis tillgängligt för alla då? Eller ska den som kom på Pommes med Fläskkotletter få stålars varje gång nån käkar det?

JAPP. För om jag hade kommit på fläskkotletten så hade jag varit mycket rik vid det här laget!

SÅ: käka mer fläsk!! 😎

Dela på andra sajter

Olsberg har skrivit en ledare i senaste Studio som berör denna problematik. Den finns också publicerad på Studios hemsida. Jag föreslår att alla som är intresserade av den debatt som har förts här läser igenom den. Samma tankar hör jag när jag träffar mina leverantörer. Vad hör Ni?

Någon menade i ett tidigare inlägg att "naturen måste ha sin gång" avseende med detta att warez-användande skulle vara det mest naturliga. Jag funderar på att, likt Nattvaktaren, lägga in det som ett sånt där "odödligt citat".

Dela på andra sajter

Olsberg har skrivit en ledare i senaste Studio....

Du menar den där han drar stora växlar på att Neuron levereras med en liten plastlåda?

En försvinnande liten del av alla programvaror som släpps kräver hårdvara för att funka - och de flesta av dessa crackas ändå (som Korg Legacy, SX osv).

Att tala om trender och stora förändringar baserat på dessa få produkter är att ta i tycker jag.

Jag tror säkert att tillverkarna själva är sugna på att förmedla myten om en "bransch i kris" till beslutsfattare och tyckare därute, men som i fallet med Ifpi och Antipiratbyrån så visar det ju sig gång på gång att krisen faktiskt inte existerar.

Dela på andra sajter

Tjena....

Det var menad som ironi, med just citattecken - för jag kan fortfande inte förstå

varför det är ok att använda wares och inte senare ens köpa programmet.

Därför lite "korkad logik" för det är just det jag upplever denna korkade logik om

att det är ok att aldrig betala för mjukvara för wares rules... att vända om tankar

kan ibland få femöringen att trilla ned. (Därför vrider jag med begrepp så mycket.)

🙂

Det skulle innebära att om alla tänkte likadant så skulle till slut inga

mjukvaruutvecklare tjäna några pengar alls.

Så här är den springande punkten - wares - att inte betala för använd mjukvara

som går att kopiera i all oändlighet. Det går ju att kopiera digitala pengar också.

Då skulle det vara helt ok att hacka fram pengar och sprida det också till höger

och vänster - anarki kanske?

Vad är då skillnaden mellan mjukvara (som är digital) och pengar på kontot (som

också är digitalt) - det är väl bara att cracka och hacka och kopiera ett visst antal

ettor och nollor... är det så enligt wares förespråkare som aldrig vill betala för

"lånad" mjukvara? Kopiera pengar digitalt?

😆

Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.