Jump to content
Annons

2004/2005 års vinklar på piratkopiering


Recommended Posts

Att påstå att man använder piratkopior av Windows för att man inte vill stödja Microsoft visar ju bara på att man inte tänkt särskilt långt. Att öht använda Windows är ett sätt att stöjda Microsoft. De har piratkopieringen att tacka för att de idag har ett monopol.

Om man verkligen inte vill stödja Microsoft, sluta använd deras produkter och främja alternativen istället.

Visa mig ett bra alternativ, så byter jag OS så fort demon vi håller på med nu är klar!

Det ju tyvärr så att det liksom inte finns nåt alternativ till windows om man nu inte ska göra den helomvändning det (åtminstone för mig) innebär att byta till Mac (jag kör med Sonar som inte ens finns till Mac!).

Men någon måste ju gå först i frontlinjen. Hur tror du att invasionen av Normandie hade gått om de allierade fotsoldaterna hade vägrat att springa ur båtarna på stranden eller om fallskärmshopparna helt sonika hade suttit kvar på planen och druckit Yoggi Yalla?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Att påstå att man använder piratkopior av Windows för att man inte vill stödja Microsoft visar ju bara på att man inte tänkt särskilt långt. Att öht använda Windows är ett sätt att stöjda Microsoft. De har piratkopieringen att tacka för att de idag har ett monopol.

Om man verkligen inte vill stödja Microsoft, sluta använd deras produkter och främja alternativen istället.

Visa mig ett bra alternativ, så byter jag OS så fort demon vi håller på med nu är klar!

Det ju tyvärr så att det liksom inte finns nåt alternativ till windows om man nu inte ska göra den helomvändning det (åtminstone för mig) innebär att byta till Mac (jag kör med Sonar som inte ens finns till Mac!).

Men någon måste ju gå först i frontlinjen. Hur tror du att invasionen av Normandie hade gått om de allierade fotsoldaterna hade vägrat att springa ur båtarna på stranden eller om fallskärmshopparna helt sonika hade suttit kvar på planen och druckit Yoggi Yalla?

😉😉

...tänkte'nte på det...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Öppen fråga till alla som piratkopierar så mycket att ni har utvecklat träben och obligatorisk pappegoja på axeln:

Skulle ni ha några problem med att, om ni någon gång lyckades få till ett riktigt kanonalbum och fick släppa en

skiva på ett stort bolag, ingen betalade för eran platta utan laddade hem den på nätet?

- Piratkopiera skivor hA*ldrig sagt eller tyckt vara okej - det är inte okej! Det är stöld! Musikprogram är fortfarande tveksamt (à A*)!

Vet inte om A* tycker att det är stöld ifall andra laddar ner skivor på nätet men själv köpA* samtliga skivor uti skivsamlingen!

Vad är skillnaden mellan att ladda hem ett datorprogram och en skiva?

Båda har ju en eller flera upphovsmän som har suttit och lagt ner tid och arbete.

- Skillnaden är att hade A* inte kunnat ladda ner den magiska skivan så hade honom gått och köpt den i skivaffären för 99-199 kr

(Nu gör ju A* det ändå men den teoretiska skillnaden) medan ex ngt plugin-paketet à +30,000 kr varken kunde eller skulle A* ha

köpt i.v.f.s.h. således hA* svårt att se exakt vem som berövats några pengar, överhuvudtaget, i fallet med musikprogramvaran!

Mvh A*

Link to comment
Dela på andra sajter

pseudo-pat (oregistrerad)
HEJA:

Jag skulle aldrig få för mig att köpa som nån skrivit så dyra mjukvarusynthar, när det FINNS möjlighet att få dom för endast 449:- / månad (bredbandskostnad).

450 spänn för bredband? Loser. Själv har jag snott mitt. Finns ju ingen anledning att betala för nåt som är gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

A*udiomaniker: Du för varken ett logisk argument eller svarar på min fråga. Titta igenom vad du har skrivit.

- Enligt A* är det stor skillnad på att piratkopie-tillförskaffa sig en musik-skiva man annars hade köpt respektive att sitta o leka med

ett proffsmusikprogram man ej haft råd att köpa ens ifall man verkligen behövt o kunnat använda det o är det annorlunda för Pluffo...

... så är det annorlunda för Pluffo! Som ngn skrev här tidigare är ju många av dessa program inte ens riktade till privata marknaden

(p.g.a. att ingen där har råd) Men, har Pluffo råd så, by A*ll means - köp på!

Om ngn ska bygga ut sin villa eller funderar på huruvida man ska utbilda sig till arkitekt och då sitter o testar med ett arkitekt-dataprogram

som kostar ex 30,000 kr så tyckA* inte att dessa två personer tillsammans har stulit 60,000 kr! Dock ifall en arkitektfirma, som drar in massa

pengar, sitter med samma arkitekt-programvara obetald (piratkopierad) då är det banne mig någon form utav stöld! Allt är inte sammalunda!

Mvh A*

Redigerat av A*udiomaniker
Link to comment
Dela på andra sajter

A*udiomaniker: Du för varken ett logisk argument eller svarar på min fråga. Titta igenom vad du har skrivit.

- Enligt A* är det stor skillnad på att piratkopie-tillförskaffa sig en musik-skiva man annars hade köpt respektive att sitta o leka med

ett proffsmusikprogram man ej haft råd att köpa ens ifall man verkligen behövt o kunnat använda det o är det annorlunda för Pluffo...

... så är det annorlunda för Pluffo! Som ngn skrev här tidigare är ju många av dessa program inte ens riktade till privata marknaden

(p.g.a. att ingen där har råd) Men, har Pluffo råd så, by A*ll means - köp på!

Om ngn ska bygga ut sin villa eller funderar på huruvida man ska utbilda sig till arkitekt och då sitter o testar med ett arkitekt-dataprogram

som kostar ex 30,000 kr så tyckA* inte att dessa två personer tillsammans har stulit 60,000 kr! Dock ifall en arkitektfirma, som drar in massa

pengar, sitter med samma arkitekt-programvara obetald (piratkopierad) då är det banne mig någon form utav stöld! Allt är inte sammalunda!

Mvh A*

Men nu pratar vi ju just om en person som släpper skivor och har tänkt sig att tjäna pengar på sitt musikskapande och inte någon som bara "sitter och leker" med de dyrare programmen. Tycker du då att det okej att folk laddar hem denna persons album utan att betala för det? Ett ja eller nej räcker gott och väl.

För övrigt finns det program som inte kostar multum som ändå piratkopieras. Ett exempel: FLStudio är väldigt billigt och jag vågar nog lova att det främst riktar sig till piratmarknaden ( förlåt, jag menar privat- 😆 ), dock så finns det mer piratversioner av det på DC++ än vad det förekommer "Michael Jackson"-skämt på Jay Leno. Om man vill köpa det programmet behöver man inte ens vara lika rik som jag.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

piratbyrån jämför kopiering av programvara med kopiering av recept. Om någon äter en god glass så snor man inte hans glass, utan man tar receptet och gör egen lika god glass. Då förlorar inte han som äter glassen först (eftersom du inte hade råd att köpa hans glass ändå).

Hej MusicGene,

Din jämförelse med att kopiera receptet för att göra egen glass stämmer inte fullt

ut med att det skulle vara som att kopiera programvara.

Snarare är din liknelse mer jämförbar med följande:

En programmerare kommer över Cubase' källkod och kopierar den. Sedan byter

han bara ut loggan och säljer den som om det vore hans/hennes egna program.

Eller t.o.m. sprider detta program gratis till alla som vill ha den eller ännu mer

tydligare exempel, Cubase sprids som crackat version utan USB-dongelnyckel

och alla som inte vill betala för programmet använder den.

Så glassliknelsen med receptet funkar inte rent logiskt... sorry...

Inget illa menat om det logiska tänkandet... bara att jag ser det inte så utan

såhär... kanske följer du mitt resonemang? Jag kan tyvärr inte följa ditt...

🙂

Redigerat av Esa
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du då att det okej att folk laddar hem denna persons album utan att betala för det? Ett ja eller nej räcker gott och väl.

- Den frågan besvarA* juh redan uti förr-förr-förra inlägget! Titta igenom vad A* har skrivit 😆!

(Repetition: Album var inte okej, extremt dyra program, tveksamt! (A*ppendix, billiga program, inte okej (Barn samt kvinnor, inte okej!)))

Mvh A*

Link to comment
Dela på andra sajter

Men någon måste ju gå först i frontlinjen. Hur tror du att invasionen av Normandie hade gått om de allierade fotsoldaterna hade vägrat att springa ur båtarna på stranden eller om fallskärmshopparna helt sonika hade suttit kvar på planen och druckit Yoggi Yalla?

🙁🙂😄😄 Just det. Skyll inte på alla andra ta eget ansvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon skrev att man inte skulle göra långa inlägg som ingen orkade läsa. Det är samma sak med resonemanget kring piratandet. Du som vill kan läsa facit i mina tidigare inlägg. Jag är INTE moralist. Jag är emot snyltande. Jag är dock inte emot människor, inte ens Nattvaktaren. Läs min och Nattvaktarens ordväxling och konstatera hur jag vann även den. Hur? Med argument istället för häftiga floskler.

I de perioder jag läser får jag FÖRSAKA en del. I de perioder jag jobbar kan jag unna mig en hel del mer. Så är det, så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.

Jag blir också rörd av den omtanke alla känner för musikhandlarna. Det känns verkligen supertrevligt att Ni inte kan tänka Er att snatta från dem!

Jag har inte mycket pengar. Jag har inte många plug-ins. Får jag råd så köper jag dem annars har jag dem inte. Så är det med allting i livet. Ni som föröker försvara Ert tjyveri, det är ingen som tror Er! Inte ens Ni själva! Ta Dig en stund och läs igenom tråden från början så ser Du vad jag menar. Jag är inte en bättre människa än Dig, tvärtom, jag är sämre. Det Du gör är dock fel och Du kan bli en sämre människa än mig om Du fortsätter!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Läs min och Nattvaktarens ordväxling och konstatera hur jag vann även den. Hur? Med argument istället för häftiga floskler.

Definiera 'vann'.

Tror du att de 87% av forumets medlemmar som använder warez genast sprang ut och köpte licenser sen dom läst dina högröstade pekpinneinlägg?

Knappast.

Du och jag ser helt olika på saken - skillnaden är att jag inte skulle komma på tanken att ondgöra mig över ditt liv, så som du moraliserar och gnäller över folks piratkopierande.

Jag upprepar: Regler är till för medelmåttor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Att "vinna" en sådan här debatt är nog omöjligt, om man påverkat en enda person har man lyckats bra tyckA*! Vet faktiskt inte riktigt

hur ställA* sig gör uti detta spörsmål? Man tar in alla andras åsikter o funderingar - berarbetar dessa o får fram en alldeles egen åsikt!

Mvh A*

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Att "vinna" en sådan här debatt är nog omöjligt,

Självklart, och det är nog uppenbart för de flesta.

Visserligen vittnar det stora D:et i "Du" om en skapligt anal personlighet, men jag hade nog inte trott att ens den rättrådige magistern var självgod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs min och Nattvaktarens ordväxling och konstatera hur jag vann även den. Hur? Med argument istället för häftiga floskler.

Definiera 'vann'.

Tror du att de 87% av forumets medlemmar som använder warez genast sprang ut och köpte licenser sen dom läst dina högröstade pekpinneinlägg?

Knappast.

Du och jag ser helt olika på saken - skillnaden är att jag inte skulle komma på tanken att ondgöra mig över ditt liv, så som du moraliserar och gnäller över folks piratkopierande.

Jag upprepar: Regler är till för medelmåttor.

sist jag kollade var det inte 87%. I och med att jag gick in så sjönk det till 76% men det har ju ändrats sen dess.

Ja, jag "ondgör" mig om piratkopierandet på samma sätt som folk brukar ondgöra sig över tjyveri överhuvudtaget. Jag skulle ondgöra mig om folk stal det ur en affär också.

Nattvaktaren, jag moraliserar inte mer än Du gör. Om Du inte inser att Du moraliserar så "vinner" jag även där.

Regler är till för medelmåttor och en sån är jag. Men reglerna är också till för övermänniskor som Du.

Nej, jag tror inte folk springer ut och köper lagligt hur som helst men det är inte heller det som är värdemätaren på om jag "vunnit" eller ej. Att man inte skulle kunna "vinna" en sån här diskussion är ju löjligt.

Jag var inne på "Senaste klick och kollade kl 15.55 exakt. Av de som var inloggade då var det 16 st som läste denna tråd varav 10 var reggade som gäster. Den tråd som väcker mest intresse här inne just nu. Klart att jag "vann". Att sedan Nattvaktaren struntar i mig och mina "hangarounds" hjälper ju inte upp hans sak. Jag inser att det är många som följer debatten och att det vi säger här gör skillnad för några stycken så jag fortsätter gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Klart att jag "vann".

😏 Nej, det är verkligen inte klart.

Detta är inte en tävling, herr magister - utan bara ett utmärkt tillfälle att ventilera sina åsikter. Någon måtta på von oben-attityden får det väl ändå vara?

Jag vill förmedla till alla kids som sitter därute med piratade SX 2.2:or att det är okej - man behöver inte skämmas. Det viktigaste är att ni gör musik!

Om Steinberg / Yamaha förlorar några spänn må det vara hänt; ni och vi och resten av världen har vunnit så mycket mer om ni som blippar nya poplåtar på illegal programvara faktiskt skapar musik, även om bara mamma får höra den.

Och nej, det räcker inte med freewaretjafs - finns det SX så ska ni ha SX!

(Den som nu tänker dra krystade liknelser av typen Fiat - Porsche skall jag personligen mobba hårt på forumet för all framtid, var så säker.)

Magistern:

Vad vill du förmedla? Hur vill du påverka?

Ska ungarna som tankar Cubase från DC skämmas och bliva vid sina eländiga freeware-läster, är det så du tänker?

Ditt resonemang och din moraliserande ton är inte till nytta för någon annan än Yamahas aktieägare.

Skapandet och musiken är oändligt mycket viktigare än den eventuella förlust programvarutillverkarna gör på grund av piratkopiering.

Inser du inte det? Nej, antagligen inte - jag tror inte att du brinner för musiken.

Ja, jag "ondgör" mig om piratkopierandet på samma sätt som folk brukar ondgöra sig över tjyveri överhuvudtaget.

Piratkopiering är inte stöld.

Det spelar ingen roll hur många gånger du och andra moralpoliser försöker upprepa den lögnen, piratkopiering kommer helt enkelt aldrig att bli stöld.

Att företagen bakom antipiratbyrån har ett intresse av att sprida den uppfattningen förstår jag - men vad är ditt motiv?

Är du så besatt av att trumma in din egen uppfattning om lag och rätt att du helt enkelt inte kan hålla tyst?

Jag gissar att du polisanmäler din granne om du misstänker att han fuskar med sjukpenningen. Är det så?

Kanske ringer du bylingen om någon bjuder på hemkört?

Tro mig - jag har inte mycket till övers för din sort.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Nattvaktaren, jag moraliserar inte mer än Du gör. Om Du inte inser att Du moraliserar så "vinner" jag även där.

Du har huvudet så långt uppe i ditt eget arsle att du glömt vad denna debatt handlar om:

Du är förbannad på mig för att jag tankar warez.

Det är inte jag som försöker påtvinga dig min moral och mina värderingar - du moraliserar!

Link to comment
Dela på andra sajter

pseudo-pat (oregistrerad)
Jag upprepar: Regler är till för medelmåttor.

Jag vill också likt en död fisk följa med den anonyma 87%iga strömmen och vara häftigt illegal! Det är MYCKET MÄKTIGARE ÄN MEDELMÅTTIGT!

Hänger du med på mopperejs sen? Utan hjälm?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Big Sigh 😛

Ser fram emot när denna tråd läggs ned 😆

Stort tack för ännu ett meningsfullt inlägg från Twilight Sound.

Jag vill inte att tråden stängs - det är viktigt att bemöta skrämselgubbarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Big Sigh  😛

Ser fram emot när denna tråd läggs ned  😛

Stort tack för ännu ett meningsfullt inlägg från Twilight Sound.

Jag vill inte att tråden stängs - det är viktigt att bemöta skrämselgubbarna.

Hehehe 😆

Finns massor med menings(lösa) inlägg, speciellt när

"hälften" av inläggen är OT.. 😎

EDIT: Inkl detta inl

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Jag upprepar: Regler är till för medelmåttor.

Jag vill också likt en död fisk följa med den anonyma 87%iga strömmen och vara häftigt illegal! Det är MYCKET MÄKTIGARE ÄN MEDELMÅTTIGT!

Hänger du med på mopperejs sen? Utan hjälm?

Finns det en tanke bakom din trubbiga sarkasm, eller ville du bara testa tangentbordet?

Använder du warez?

Varför / varför inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som skett ute i den analoga verkligheten är att antalet titlar som går att köpa som vanlig CD kraftigt minskat. Här i Götet har anrika skivaffärer som också haft massor med independent i katalogen blivit nåt slags snabbköp i topplistemusik , best of och samlingsskivor. Så nu är man själv tvungen att ge sig ut på nätet och leta var ens gamls favoriter som inte går att köpa längre, tagit vägen. Och var har vi dom om inte på fildelningsnätverken.

Personligen skiter jag i hur musiken distribueras men jag är då fan inte för enfald i varje fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Personligen skiter jag i hur musiken distribueras men jag är då fan inte för enfald i varje fall.

Det släpps mer än tio gånger så mycket plattor idag jämfört med hur det såg ut för 10-15 år sedan - mångfalden har aldrig varit större.

Att vissa skivbutiker fått ändra sitt sortiment säger inte ett smack om utvecklingen i stort - musikbranschen idag är inte likriktad, det är en myt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...