Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Halloj!

Ursäkta en gammal studioräv med dåliga datorkunskaper.

Är PCI-e något som tillhör stenåldern eller finns det i

moderna moderkort (för i7 processorer) som passar i musikdatorer?

Annars - finns det några rekommenderade PCI-e kort

att köpa separat som funkar bra i studiosammanhang?

Ska sätta ihop en PC och köra med äldre ljudkort som inte har FW.

Tacksam för hjälp.

Hälsningar

Tomas Henriksson

Annons
Postat

PCI-E är definitivt inget som tillhör stenåldern. Jag tar ett PCI-e-kort över firewire/usb any day!

Ska du köra många in/ut och ställer höga krav på stabilitet är usb inget alternativ iaf, även om det finns vettiga ljudkort där i budget-segmentet. Firewire är snäppet bättre, men fortfarande en buss som inte har lika låg belastning på CPU som PCI, som jag förstått det, är mera "direct line"... Tänk t.ex om du inte har firewire, och köper ett firewire-kort för att få uttag,, vart sätter du den? jo i pci-slotten!

Postat (redigerat)

PCI-X är det kanske egentligen du tänker på...?

PCI-e är det format som finns nu, medan PCI-X var väldigt kortlivat. Problemet är att båda har kallats "PCI-express", så förvirringen är total ibland... 🙁

Redigerat av Claes
Postat

Tack för svar!

Ursäkta om jag var otydlig. Jag syftade på PCI-e, jag vet att PCI och PCI-x är gammalt.

Så det är standard med PCI-e på moderkort forfarande?

Ska användas med MOTU 2408 + 424 PCI-e + 24 I/O.

Hälsningar Tompa

Postat (redigerat)

PCI-X är det kanske egentligen du tänker på...?

PCI-e är det format som finns nu, medan PCI-X var väldigt kortlivat. Problemet är att båda har kallats "PCI-express", så förvirringen är total ibland... 🙁

Nej!

Det är PCI & PCI-E som jag syftar på! Dom funkar inte hop, det mao passar inte.

PCI & PCI-X brukar fungera ihop om man har tur, dom passar men "chipsetet" brukade röra till det!

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Tack för svar!

Ursäkta om jag var otydlig. Jag syftade på PCI-e, jag vet att PCI och PCI-x är gammalt.

Så det är standard med PCI-e på moderkort forfarande?

Ska användas med MOTU 2408 + 424 PCI-e + 24 I/O.

Hälsningar Tompa

Inga problem. PCI-e finns på alla dagens moderkort. PCI finns det ofta en eller två slots till också, men inte på alla moderkort, utan vissa saknas PCI helt på. Ditt PCI-e kort behöver du alltså inte vara orolig för (så länge det finns drivrutiner för det operativsystem du kör...). 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.