Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har svår koll att hålla reda på skillnaden på alla olika boxar och vad dom egentligen gör.

Reamp box, Line box, DI box. Om jag inte har förstås det hela fel så var Di box och Line box samma sak?

Hur som helst, detta är min situation:

Jag har spelat in gitarrer rent genom line ingången på en Profire 2626 till Cubase.

Nu vill jag dra ut dessa rena gitarrspår till en Pod xt och sen till en Englstärkare och så micka upp det.

Om jag förstås det hela rätt så skulle jag egentligen ha haft en line box redan när jag spelade in den rena signalen i Cubase från början. Stämmer det?

Och Reampboxen ska man ha när man drar ut signalen från Cubase och vidare till Pod och stärkare. Stämmer detta?

Är det ett problem att jag inte spelade in med linebox från början? Eller är det bara att nu kan eventuella brum finnas med i signalen som inte går att få bort men ljudet ska inte bli konstigt utöver det?

Kort och gott så är i alla fall själva huvudfrågan - är det en Reamp Box jag behöver nu när jag drar ut gitarrspåren (som bara har spelats in rakt in i ljudkortet, "lajnat" och inget annat) för att sen mickas upp genom stärkare?

Tacksam för tydliga svar! Ha en strålande dag! 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Hej,

här finns en yttepytteliten guide om hur re-amping fungerar.

Saxat:

Method 1 (DI Box)

How To Set Up a DI Box

Plug your guitar into the input of a DI box and the XLR output to the microphone preamp. Use the link/through connection for splitting the signal to an amp or whatever you want to use for monitoring.

[...]

Method 3 (Re-amping)

Re-Amp Box

This is a special box that lets you connect your soundcard or AD converter to a guitar amp. It will match the impedance so that the amp thinks it comes from a guitar. You have many alternatives to choose from, for example Little Labs Redeye, Radial X-Amp & ProRMP and John Cuniberti Reamp.

Här har du även drHans' (här på forumet) förklaring av re-amping. Trevliga ljudexempel där 🙂

Kanske vart för lite och för basal info men better safe than sorry, liksom.

Lycka till!

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Om jag förstås det hela rätt så skulle jag egentligen ha haft en line box redan när jag spelade in den rena signalen i Cubase från början. Stämmer det?

Inte om du använt kanal 1 eller 2 på profire 2626 då dessa har dedikerad instrument-ingång med rätt impedans. Du har en knapp som du kan switcha mellan Mic/Instrument på dessa kanaler.

Och Reampboxen ska man ha när man drar ut signalen från Cubase och vidare till Pod och stärkare. Stämmer detta?

Stämmer bra det ja.

Har du spelat in gitarren rent med rätt kanal på din profire 2626, så ska det inte vara några problem, och du bör ha en vettig signal som du sedan kan re-ampa om du vill.

• Gilla 1
Postat

Oj men vad skönt. Då är allt jag behöver en reamp box då och sen är det bara att micka up!

Har ni nå rekommendationer på reamp box? Har tittat lite och hört att Radial gör schyssta grejer.

Vet inte vad budgeten ligger på men smärtgränsen går nog vid två lax. Har tittat på Radial X-amp och Radial ProRMP men vet inte vad jag ska välja. Vad skulle ni köpa för reamp box?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.