Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

God middag!

Ska införskaffa min första "riktiga" mick och behöver därför er hjälp! Har tänkt mig en USB-mick, för att slippa all annan utrustning som ljudkort osv, hur låter det? Micken skall användas till rapp först och främst, kanske även lite sång. Vill ha en så bra mick som möjligt men inte allt för dyr då jag är amatör. Har kikat lite på Samson G-track, men såg att många hade problem med brusljud, främst i windows 7. Jag vill ha en mick som tar bort allt sånt brus, om det är möjligt? =)

http://www.thomann.de/se/audio_technica_at2020_usb.htm Funderar lite på den, men den har inte inbyggt ljudkort som Samsonen har va? Eller är jag ute och cyklar? För den micken jag har nu är nån USB-mick till ett XBOX360, och jag upplever ett ganska högt brusande hela tiden. Detta kanske beror på mitt ljudkort, och då undrar jag om det blir likadant ifall jag köper en USB-mick utan inbyggt ljudkort?

Summa kardemumma, jag är ute efter en bra billig USB-mick som är brusfri, finns det några sånna därute? =)

Tack på förhand!

Annons
Postat

Min erfarenhet av USB mick är inte superstor. Har haft en, och den var inte alls bra. Men sen har jag läst många trådar där det är ett stort problem, har faktiskt inte läst någon som har varit helt nöjd.

Problemet är bla latencyn, som blir för hög. Sen kan du inte heller ha direkt monitoring, vilket du ofta behöver, och speciellt om det är hög latencyn.

Så mitt tipps är.

Köp denna http://www.thomann.de/se/se_electronics_x1_pop_screen_set.htm

Micken har fått skyhöga recensioner. Och den är super.

Och sen något billigare ljudkort typ detta http://www.thomann.de/se/maudio_essential_recording_studio.htm

Med dessa saker kommer du inte att tröttna på länge. Du håller dig inom budgeten. Får superbra ljud. Och allt kommer troligtvis bara bli enklare än om du köper en usb mick.

Postat

Tack för ditt svar!

Okej, så det där är alltså det enda som behövs? Tillsvidare alltså 🙂

Och angående monitoring? Vad innebär det? Är ljudkortet svårt att lära sig hantera, eller är det nåt man lär sig snabbt med tiden? =)

Postat

Direct monitoring är när du kan lyssna på din sångröst som du spelar in, utan att den går igenom datorn. Du sjunger in i micken och ljudkortet kastar ut ljudet till dig direkt. Du får då ingen hörbar fördröjning på signalen.

Du kommer inte ångra dig med den lärotiden. Och egentligen är det inte så mycket svårare än en usb mick, det är ju samma princip ändå.

Och ja, det är allt du behöver för att kunna spela in sång. Ett mickställ är ju i och för sig att föredra. Sen förstås en upphängning till micken, schockmount,,, fel stavning tror jag. Men du klarar dig utan den nästan lika bra.

Postat

Sen förstås en upphängning till micken, s c hockmount,,, fel stavning tror jag. Men du klarar dig utan den nästan lika bra.

Så, nu är det rätt. 😉

Postat (redigerat)

Micken har fått bra kritik med tanke på "Bang for the buck". Det som har sagts är att den kanske är något vass, men ändå inte för vass.

Förmodligen vill det till en del eq innan man är nöjd med rösten i alla fall, så att den är lite vass kanske inte behöver vara så farligt.

Fantommatning behövs för att driva micken, som drloop så korrekt påpekar.

Edit: stavning

Redigerat av BluesBoy
Postat (redigerat)

Ljudkortet som länkas till ovan har inte fantommatning för att kunna driva micken.Välj detta ljudkort istället som har fantommatning.

http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track.htm

Attans bananer, glömde bort och kolla det.

Edit: var tvungen och kolla om jag var ute och cyklade även i denna tråd //forum.studio.se/index.php/topic/89119-paket-foer-inspelning-hemma/ Men som tur var så var huvudet lite mer med då. schpraenki , kolla gärna den tråden, en del liknande frågeställningar.

Redigerat av mrpimmy
  • 2 veckor senare...
Chris_Kadaver (oregistrerad)
Postat

Vänta nu... Du rekommenderar ett usb ljudkort samtidigt som du säger att det är höga latenser med en usb mick?! Du har inte tänkt på att latenserna bör va desamma när det gäller usb? Oavsett om du har ett ljudkort med inbyggd preamp, eller om preampen är inbyggd i micken?!

Postat

usb mick är inte samma sak gällande latency som usb ljudkort...vilken budget har du? den nämns inte vad jag kan se...det finns en uppsjö usb-mickar om du ändå envist vill ha en sådan, googla...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.