Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan,

Jag har ett MOTU 8Pre, en macbook Pro 2011 & använder Logic Pro.

Vill "livemixa" med rattarna på ett mixerbord. Vilka finns det? vilka cirkapriser? Skall det kopplas via FW?

Låt säga att jag har en inspelad rytm (reggae). Vi har 5 mickar på trummorna, 2 till annat slagverk, 1 elbaskanal (LINE), 2 gitarrer (SM57, fender stärkare), ett piano (MIDIpiano), 1 orgel (MIDI), 2st blås & 2 sång kanaler.

Nu vill jag livemixa ner en "livemixtagning" på hårddisken. Hur gör man & vad behöver jag?

Inte hålla på med automation. Manuell mixning kan det kallas också.

Tack för bra tips hörrni!

post-27871-0-15091400-1319621301_thumb.jpg

Redigerat av skogsmulle101
Annons
Postat

Vill du ha ett mixerbord dvs. mixa ljudet utanför datorn?

Eller vill du ha en kontrolleryta dvs. använda fysiska rattar och reglar för styra Logics mixerbord?

Postat (redigerat)

Vill du ha ett mixerbord dvs. mixa ljudet utanför datorn?

Eller vill du ha en kontrolleryta dvs. använda fysiska rattar och reglar för styra Logics mixerbord?

Alt. 2 där, styra Logic med ett riktigt bord. Och jag vill kunna "spela in" livemixningnen om du förstår?

Redigerat av skogsmulle101
Stampe76 (oregistrerad)
Postat

Det enda jag kan komma på i nuläget är samma setup som jag precis skaffat mig. Ett Presonus studiolive 16.4.2. körs via FW, tror det blir det lättaste om man vill mixa "live" med mixerbord. Har själv inte packat upp mina grejer än men jag tror att det kommer bli bra. Hoppas jag har gett dig ett litet tips iaf. Lycka till...

Postat

Det enda jag kan komma på i nuläget är samma setup som jag precis skaffat mig. Ett Presonus studiolive 16.4.2. körs via FW, tror det blir det lättaste om man vill mixa "live" med mixerbord. Har själv inte packat upp mina grejer än men jag tror att det kommer bli bra. Hoppas jag har gett dig ett litet tips iaf. Lycka till...

AH! kul för dig. Spännande tycker jag.

Ja, det ska jag kolla upp. Kan vara svårt att googla sånt här för alla möjliga bord kommer ju upp. TACK! Hoppas det blir bra.

Postat

Har lekt med ett Presonus StudioLive 24 som livebord hela veckan faktiskt. fantastiskt mixerbord,

Smart layout saknar dock motoriserade faders.

Men smakar det så kostar det. 🙁

• 7 månader senare...
Postat

Alt. 2 där, styra Logic med ett riktigt bord. Och jag vill kunna "spela in" livemixningnen om du förstår?

Då funferar det inte med ett studiolive. Inget stöd för att kontrollera logics mixerbord i ett sådant bord.

• 2 veckor senare...
Postat

Ett tips skulle ju vara t ex ett Tascam DM3200 eller 4800, eller Yamaha 01V96. Dom är lite liknande Presonusbordet fast med motoriserade reglar. Även ett äldre Yamahabord går ju bra, typ 02R och dom därna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.