Jump to content
Annons

Laga en rörstärkare?


Ragge

Recommended Posts

Hejsan!

Vet inte om denna tråd passar just här.. men hursomhelst..

Jag har en gammal 60-tals bas-rörförstärkare, nu är det så att den har gått sönder.. jag är inte säker men jag tror att ett rör har pajjat..

Hur kollar jag vilket det är så att jag kan byta ut det? Är det lätt att byta eller krävs att man lämnar in den på lagning?

Tacksam för alla tips! // Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det kan du kolla genom att slå på förstärkaren o plugga in basen o spela. om röret glöder med blått sken och inte med orange sken så är det troligtvis trasigt.

(rätta mej om jag har fel)

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt alla!!! Rör jobbar med höga spänningar (vi snackar 1000-tals volt) och slits därefter med tiden. Att byta ETT rör kommer med all säkerhet att knäcka något av de andra relativt kvickt. Du spar tid och pengar (även irritation) genom att byta alla samtidigt. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Vet inte om denna tråd passar just här.. men hursomhelst..

Jag har en gammal 60-tals bas-rörförstärkare, nu är det så att den har gått sönder.. jag är inte säker men jag tror att ett rör har pajjat..

Hur kollar jag vilket det är så att jag kan byta ut det? Är det lätt att byta eller krävs att man lämnar in den på lagning?

Tacksam för alla tips!  // Micke

Hej !

Intressant/Vilket märke av Bas-rörförstärkare har du ?

Hur uppför sig förstärkare varm och som kall ?

Försök att få fatt i en ritning på förstärkaren, där står det mesta inkl vilka rör den är byggd för.

Om bara rören i slutsteget gått sönder så behöver du bara byta dessa rör, men om du aldrig bytt rör i den så håller jag med om att du byter alla, men det är klart det beror väl på vad de kostar. kvalitéts Rör är ganska dyra idag.

Att byta rör är lika lätt som att byta en glödlämpa beroende på hur chassiet är konstruerat, men man bör nog veta exakt viken typ av rör man skall ha, pluggar man dit fel då kan det bli tråkigt, tråkigt...

A.D

Redigerat av Albert.D
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...