Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena grabbar tänkte skaffa en mikrofon till att spela in låtar på min akustiska gitarr, så jag har kollat lite på Oktava micken MK 012-01 MSP2 MATCHED PAIR. Men har sett att det säljs MSP6, vilken är bäst? Sen så ser jag att det säljs en mick eller 2 matchade, räcker 1? Vad ska man med 2 till? Vad rekommenderar ni på forumet? Tack på förhand!

Annons
Postat

Det är samma mick.

Det enda som skiljer mellan dem är att MSP2 bara har kardioidkapslar, MSP4 har kardioid och omni - och MSP6 har kardioid, omni och hyperkardioid.

Med matchat par så vet man att kapslarna har en frekvenskurva som är så nära varandra som möjligt, så att man kan göra stereoinspelningar utan att behöva fundera på om man får obalans mellan kanalerna på grund av olika respons från mickarna.

Postat (redigerat)

Det är samma mick.

Det enda som skiljer mellan dem är att MSP2 bara har kardioidkapslar, MSP4 har kardioid och omni - och MSP6 har kardioid, omni och hyperkardioid.

Med matchat par så vet man att kapslarna har en frekvenskurva som är så nära varandra som möjligt, så att man kan göra stereoinspelningar utan att behöva fundera på om man får obalans mellan kanalerna på grund av olika respons från mickarna.

Så... vilken bör man ta för bäst resultat Cleas. MSP2, MSP4 eller MSP6?

Edit: Allting du sa är för tekniskt för mig, så kan du förklara det för mig som om jag vore.... 4 år?

Redigerat av XXVII
Postat

Så... vilken bör man ta för bäst resultat Cleas. MSP2, MSP4 eller MSP6?

Det beror på vilka kapslar man behöver, så det är väldigt svårt att säga.

Med tanke på att det bara skiljer strax över en tusenlapp mellan MSP2 och MSP6, så skulle jag personligen välja att gardera mig - och välja MSP6, så att man har alla tre upptagningskarakteristikerna att välja bland, men om du vet att du aldrig kommer att behöva använda hyperkardioidkapslarna, så är det förstås smartare att välja MSP4...

Postat (redigerat)

För lite mer kött på benen och svenska förklaringar om olika mikrofontermer, så kan du kolla här: http://wiki.kontrollrummet.com/Mikrofon 🙂

EDIT: Sorry - länken blev fel...

Redigerat av Claes
Postat

Jag har två lika CM3 mickar, men jag spelar nästan ännu hellre in en akustisk gitarr med två olika mickar, bara bägge låter bra till. Att köpa matchade par anser somliga vara onödigt. Somliga ser även Röde NT5 som ett bättre val än Oktavia till akust, de kostar ungf lika. Ganska svårt att välja är det jämt....

Men det funkar säkert bra att spela in med tex en stormembranare och en småmembranare som tex Oktavian. Så har du redan en bra stormembranare till tex sångpålägg kan du nöja deg med att köpa bara en mick, men att lägga lite mer pengar på den. Audio Technica har många fina småmembranare,,.

http://www.thomann.de/se/search.html?gf=overheadmikrofoner&bf=audio_technica&oa=pra

Sen finns ju svenskbyggda CM3 för bara en tusing ungf.

Postat

Det funkar alldeles utmärkt att spela in akustisk gitarr med bara en mikrofon.

Konding, band- eller dynamisk mikrofon, beroende på produktion och preferens.

I de flesta fall föredrar jag njure och omni framför åtta eller super-/hypernjure eftersom man kan gå närmre utan att få överdrivet mycket botten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.