Jump to content
Annons

rengöra vinylskivor?

Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Någon som vet kemisk beteckning på ett lämpligt medel att rengöra vinylskivor med? funkar iso-propanol?

Annons
Postat (redigerat)

Iso-Prop funkar jättebra på tonhuvuden på rullbandare.

Skivor är jag osäker på , en gång gjorde jag ren vinylskivor med nåt dyrt skivtvättmedel för länge sedan, för att sälja på second hand, och snubben ville inte ha med dom att göra ! Han kunde lukta till sig medlet. Han sa i alla fall till mig att man aldrig ska tvätta vinyl , bara använda antistatisk borste.

Tror också att Iso-prop är svinstarkt för plast. Man ska vara noga med att inte få minsta droppa på drivrullar av gummi på bandare, eftersom det torkar ut......

edit : Så lät det ju skit också av vinylskivorna sedan jag tog hem dom igen.....

Redigerat av Kill All Autotuner
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
Någon som vet kemisk beteckning på ett lämpligt medel att rengöra vinylskivor med? funkar iso-propanol?

Barnrumpa.

Detta eller inget:

recordcleaner.jpg

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

...

Redigerat av maxmaxmax
Postat

Barnrumpa.

Detta eller inget:

recordcleaner.jpg

Vadå, Clerasil lr?

Postat

Destilerat vatten.

Se upp för YES eftersom det innehåller parafin för att ge disken glans.

Postat

Barnrumpa.

Barnrumpa? I sånt fall brukar jag köra med den här: produkt_olja.jpg

produkt_salva.jpg Den funkar också...

Postat

Jag använder 50/50 isopropanol och destilerat vatten. Använd en mikrotrasa (fantastiskt bra och jag rekommenderar verkligen det) när du torkar skivorna rena från blandningen annars kan skiva ha det kvar i spåren och låta ännu värre än innan.

Postat
Svinto

😉 Högoddsare! 😆

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Spela dom ofta, ingen mossa på en rullande sten och så vidare. Sen får man ta väck skiten från pickupen med en fjäder.

Postat
Spela dom ofta, ingen mossa på en rullande sten och så vidare. Sen får man ta väck skiten från pickupen med en fjäder.

Det kan skada nålen då den blir så varm och smuts/damm i spåren bränns fast i längden och minskar livslängden på nålen.

Postat
Värst vad ni ska rengöra skivorna...

Lite brus är bara trevligt!

håller me.. 🙂 Håller också me om att svinto är bra, då blir det riktig hårdrock

//AEM

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.