Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej igen! Såg lite billiga di-boxar här o där på nätet och undrar om det är nåt att lägga ut pengar på?

Nu är det så att jag inte kan nånting om såna boxar

(Hörde det första gången igår att dom ens existerade)

Men iaf så har jag förståt att dom brukar gå på fantom matning

(som jag har på mixerbordet)

Och att den skulle förbättra signalen från obalanserad tele tex från gitarr i mitt fall.

Vad skiljer sig på en som kostar 250:- och en som kostar 1000:-

Kan det vara värt att köpa en billig rackare eller är det att kasta pengar i lilla sjön?

Kan man använda den till mic också och har den andra funktioner?

Min tanke är att koppla den till v-amp samt mixer och data, oj nu vart det mycke frågor på en gång?

Vore som vanligt tacksam för svar 🙂

Annons
Postat

snälla finns väl nån på forumet som vet?

Och som jag förstått så är den ultimata di-box kopplingen

gitarr-vamp-dibox-mixerbord

[ gitarr->dibox->mixerbord (kanal 1)] (till fantom inmatning på mixerbord)

[V-amp(in)->mixerbord(send)] (send är det samma som fx send?)

[Mixerbord(return)->Vamp(out)] (Vilken ingång är return)

Postat

Har köpt en DI-Box nu iaf och hur gör man när man ska re-ampa ?

Hur använder man boxen bäst, och på vilket sätt är det bäst att testa boxen om man vill jämföra resultatet med/utan box

Sen är det väl så att man kopplar gitarr till mixerbord sen fx-send på mixerbordet till v-amp sen di box sen vilken kanal som helst på mixerbordet

Logiskt sett borde det väl vara så att man kopplar di boxen så sent som möjligt i kopplings schemat eller vad säger ni?

😎

Postat

Så vitt jag förståt det ska man koppla in gitarren direkt i DI-boxen. (Rätt logiskt?) Kanske iofs ska nämnas att jag varken äger en DI-box eller en elgitarr 😎

Postat

Det står i manualen till Di-boxen att om man kopplar den till effekt ska man trycka in på -20 db knapparna

Men det kanske är bättre att koppla så här då:

gitarr-dibox-vamp-mixerbord

istället för:

gitarr-vamp-dibox-mixerbord

så här har jag också fått föreslagit:

Gitarr-dibox-mixerbord-vamp-(mixerbord igen)

även detta förslag har jag fått:

gitarr-mixerbord-vamp-dibox-(mixerbord igen)

el:

gitarr-mixerbord-dibox-vamp-(mixerbord igen)

😎

Alltså det jag är ute efter är att få så bra ljudkvalite i slutet på den här kedjan som möjligt samt att ha inställnings möjligheter

Sen vilken volym ska jag ha på grejorna typ v-ampen di-boxen gitarr mm

Borde ju vara så att jag har så hög volym som möjligt på allt och sen sänka den i main volymen på mixern.

Men så funkar det inte tydligen har provat det och det lätt crap

Postat

Jag förstår inte meningen att använda en DI-box tillsammans med sin V-amp. V-ampen är konstruerad för att ta signalen från utgången på en gitarr. V-amp ger ifrån sig en line-signal som går hur bra som helst att koppla in på lineingången i mixerbordet eller i ljudkortet.

Postat (redigerat)

Utgångarna på v-amp är balanserade. Det lär man förresten ändå inte märka någon skillnad på så länge man använder hyffsat korta kablar.

Redigerat av aspucko
Postat
Utgångarna på v-amp är balanserade. Det lär man förresten ändå inte märka någon skillnad på så länge man använder hyffsat korta kablar.

åh f*n! jag läste nämligen att effekt processorer ger ifrån sig obalnserat, jag får kolla upp bättre nästa gång 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.