Guitar Nilsson Postat 22 oktober 2011 Postat 22 oktober 2011 (redigerat) Har alltid problem att mitt sångljud låter som en spräckt gitarrlåda, bara low mid. Tänker ibland att det är fel på micken, preampen eller nåt. Men spelar jag in annat med samma grejer låter det bra. I dag hittade jag en eq-inställning som gjorde det bättre. Jag skär hela 9 db med Q-värde 2 vid 900 hz och boostar 9 db från 4 khz o uppåt. Är det abnormt? Prov här i form av cover så jag får väl bara länka. http://soundcloud.co...on-always-on-my Håkan "Nelson" Redigerat 23 oktober 2011 av Guitar Nilsson
Sonefors Postat 22 oktober 2011 Postat 22 oktober 2011 Hej Håkan, 9dB är ingen fara alls. Jag brukar skära väldigt brutalt ibland. Det är snarare så att din sång saknar lite botten, typ 300-500hz. Där kan du backa lite, eller boosta hur man nu vill se det. Lyssnade inte på hela, men det lät bra tycker jag. Mvh Fredrik
Guitar Nilsson Postat 22 oktober 2011 Trådstartare Postat 22 oktober 2011 Hej Håkan, 9dB är ingen fara alls. Jag brukar skära väldigt brutalt ibland. Det är snarare så att din sång saknar lite botten, typ 300-500hz. Där kan du backa lite, eller boosta hur man nu vill se det. Lyssnade inte på hela, men det lät bra tycker jag. Mvh Fredrik Jaha... Jag kanske borde skära midden med ett smalare Q-värde och gasa lite bas då? Helheten kanske tappar botten när jag boostar high mid o topp? Min portas eq är bara trebands, så det är lite begränsat...
Kokanin Postat 22 oktober 2011 Postat 22 oktober 2011 När jag en gång i tiden gjorde en massa replokalsinspelningar märkte jag att man fick skära rätt rejält runt 800-1000 Hz. Även när man gör hemmainspelningar. Min uppfattning är att det är rummet man hör. Ett "normalstort rum", som inte är behandlat, ger ofta en resonans/boost vid denna frekvens.
Sonefors Postat 22 oktober 2011 Postat 22 oktober 2011 När jag en gång i tiden gjorde en massa replokalsinspelningar märkte jag att man fick skära rätt rejält runt 800-1000 Hz. Även när man gör hemmainspelningar. Min uppfattning är att det är rummet man hör. Ett "normalstort rum", som inte är behandlat, ger ofta en resonans/boost vid denna frekvens. Hänger du också här Martin? Vet inte om du känner igen mig. Gammal bild 🙂 //Fredrik (Studion bredvid)
Guitar Nilsson Postat 22 oktober 2011 Trådstartare Postat 22 oktober 2011 När jag en gång i tiden gjorde en massa replokalsinspelningar märkte jag att man fick skära rätt rejält runt 800-1000 Hz. Även när man gör hemmainspelningar. Min uppfattning är att det är rummet man hör. Ett "normalstort rum", som inte är behandlat, ger ofta en resonans/boost vid denna frekvens. Kan stämma bra det. När jag sjunger live i en större lokal brukar det inte alls bli samma puckel runt 900 hz, då brukar jag bara boosta lite grann av high mid o topp. O ev lite boost även på 80 hz två, tre db på bägge ställena. Då har jag visserligen en Beta58, men i hemstudion ger Beta58 liknande typ av midboost som TLM102. Har testat Audio Technican AE 3000 oxå, samma med den. Om jag lägger ut ett sångspår utan eq kanske nån har ett förslag vad man kan göra åt. jag får spader på att ratta ljud på min egen röst. Kanske lättare för nån annan?
Guitar Nilsson Postat 22 oktober 2011 Trådstartare Postat 22 oktober 2011 Nu har jag gjort en knepig mix på min egen låt Viola. Instrumenten till vänster och sången o munspelet till höger. Ingen eq eller reverb på sången, förslag önskas. Munspelet kan ni strunta i, det brukar var lätt, det har föresten eq här oxå. Sången är komprimerad men inget annat. Det är hemst att höra den hemska sanningen hur man låter och pinigt att lägga ut.... Min portas eq är enkel, bas med valbar frekvens och parametrisk mid med valbar Q och sen topp med valbar frekvens. Jag kan om jag vill skära eller boosta likadant redan på inspelningen, på så sätt kan jag teoretiskt ändra på sex ställen, men jag brukar jämt spela in flat. Visste jag var jag borde skära i midden kunde jag ju göra det på inspelningen, sen använda midkontrollen i mixen för att boosta vid typ 3,5 khz... Skulle vara ohygglans tacksam för EQ-förslag. Jag tycker jag har kläm på allt som trummor, gitarrer mm, men inte min egen röst...😊 http://soundcloud.com/user7908154/eq-f-rslag-p-s-ngljud-nskas
BluesBoy Postat 23 oktober 2011 Postat 23 oktober 2011 Inga förslag från mina sida, men däremot håller jag med om att det är ett h-e att försöka eq:a sin egna röst. Sång överhuvudtaget, för den delen......
Kokanin Postat 23 oktober 2011 Postat 23 oktober 2011 Hänger du också här Martin? Vet inte om du känner igen mig. Gammal bild 🙂 //Fredrik (Studion bredvid) Men tjena Fredrik. Yes, ibland är man här. Tack för visningen och lyssningen senast, det var trevligt. 🙂 Inga förslag från mina sida, men däremot håller jag med om att det är ett h-e att försöka eq:a sin egna röst. Sång överhuvudtaget, för den delen...... Håller med, att mixa sin egen röst är hur svårt som helst.
Guitar Nilsson Postat 23 oktober 2011 Trådstartare Postat 23 oktober 2011 Nu har jag gjort en knepig mix på min egen låt Viola. Instrumenten till vänster och sången o munspelet till höger. Ingen eq eller reverb på sången, förslag önskas. Munspelet kan ni strunta i, det brukar var lätt, det har föresten eq här oxå. Sången är komprimerad men inget annat. Det är hemst att höra den hemska sanningen hur man låter och pinigt att lägga ut.... Min portas eq är enkel, bas med valbar frekvens och parametrisk mid med valbar Q och sen topp med valbar frekvens. Jag kan om jag vill skära eller boosta likadant redan på inspelningen, på så sätt kan jag teoretiskt ändra på sex ställen, men jag brukar jämt spela in flat. Visste jag var jag borde skära i midden kunde jag ju göra det på inspelningen, sen använda midkontrollen i mixen för att boosta vid typ 3,5 khz... Skulle vara ohygglans tacksam för EQ-förslag. Jag tycker jag har kläm på allt som trummor, gitarrer mm, men inte min egen röst...😊 http://soundcloud.co...-s-ngljud-nskas Bump! Ingen som är sysslolös? Jag testade själv att boosta från 400 hz o neråt samt från 3,4 khz o uppåt, sen gjorde jag en kapning vid 900 hz. Då fick jag en ganska rak frekvenskurva ändå, förutom yxhugget i mitten. Tror jag aldrig fått till det så bra förut.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 oktober 2011 Postat 23 oktober 2011 Har du möjlighet att bara lägga upp sångspåret utan EQ, effekter och dynamikprocessorer?
Guitar Nilsson Postat 23 oktober 2011 Trådstartare Postat 23 oktober 2011 Har du möjlighet att bara lägga upp sångspåret utan EQ, effekter och dynamikprocessorer? Det är komprimerat direkt på inspelningen, men ingen eq, reverb eller annat. Ranekompressorn ändrar väl eq mer eller mindre, men jag står inte ut att sjunga utan den. Portans kompressorer är inte lika bra tycker jag. Jag brukar ända använda portakompressorerna för att komprimera tex sångspåret lite till i mixen. Musiken tv, sångspåret till höger. (munspelet råkade också hamna th, men de två låter aldrig samtidigt). http://soundcloud.com/user7908154/eq-f-rslag-p-s-ngljud-nskas
Zakyath Postat 23 oktober 2011 Postat 23 oktober 2011 (redigerat) tjena, sången låter ju skitbra förstår inte vad du gnäller om vill du ha bättre sång tror jag att det som kommer att göra störst skillnad är att jobba på ditt uttal, istället för att sitta och pilla med petitesser Redigerat 23 oktober 2011 av Zakyath
mietek Postat 23 oktober 2011 Postat 23 oktober 2011 Håller med kokanin, 800-1khz är typiska dåligt-rum-frekvenser
Guitar Nilsson Postat 23 oktober 2011 Trådstartare Postat 23 oktober 2011 Det verkar som att jag hittat inställningen nu. Det är nåt jag jävlats med varje dag i åratal tammefan, haha, fy fan. Jag kör ett nio db hugg vid 900 hz Q-värde 1, sen boostar jag 3 db från 400 hz o neråt, samt 3 db från 4 khz och uppåt. Felet jag alltid gjort är att jag inte boostat i basen. Jag har tyckt att rösten varit så basig att det aldrig fallit mig in. Det har mest handlat om att få bort 900-hz-puckeln mer än att få upp diskanten, men vilken tid det ska ta innan man fattar helt uppenbara grejer! Och det verkar som att min enkla eq funkar hur bra som helst till det här. Jag har tom dragit mig för att börja spela in med bandet bara för att min röst alltid låtit helvete i mixen. Nu törs jag börja spela in snart.
Guitar Nilsson Postat 23 oktober 2011 Trådstartare Postat 23 oktober 2011 (redigerat) Så här joxade jag till det på Fredrik Åkare. Nu låter det som en ganska rak kurva på rösten. Det är en ja skillnad, förut blev det en dist i diskanten, när inte basen följde med... Lyckade lura dottern att sjunga "Nu vill jag bli kysst, sa Cecilia Lind" en enda gång, och utan lurar. Sen tvärvägrade hon. http://soundcloud.co...son-balladen-om Redigerat 23 oktober 2011 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 23 oktober 2011 Trådstartare Postat 23 oktober 2011 Jag spelade in min nylon-Yamaha idag oxå, använde mina CM3 till båden den och den stålsträngade. Blev hyfsat ljud i nylonen med lite våldsamma yxhugg i eqn. http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-balladen-om
Analogfreak (oregistrerad) Postat 23 oktober 2011 Postat 23 oktober 2011 Jag spelade in min nylon-Yamaha idag oxå, använde mina CM3 till båden den och den stålsträngade. Blev hyfsat ljud i nylonen med lite våldsamma yxhugg i eqn. http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-balladen-om Du har PM. 😳
sunderling Postat 2 december 2011 Postat 2 december 2011 Provade din eq-inställning på min egna sång, men jag tyckte att ljudet blev väldigt "burkigt". Lät ihåligt och kallt. Det varierar ju förstås från mick till mick och röst till röst.
Guitar Nilsson Postat 2 december 2011 Trådstartare Postat 2 december 2011 När jag skapade denna tråd hade jag inte kommit på att det var min Thomann micscreen som ställde till ett elände med sångljudet. Skärmen gör tvärtemot vad den ska, den tillför oönskade reflexer, boostning av lowmid och fasfel. Med micscreenen bortplockad kör jag nästan utan eq. Det här sjöng jag igår... http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-segla-bort-3-18
Zakyath Postat 2 december 2011 Postat 2 december 2011 (redigerat) När jag skapade denna tråd hade jag inte kommit på att det var min Thomann micscreen som ställde till ett elände med sångljudet. Skärmen gör tvärtemot vad den ska, den tillför oönskade reflexer, boostning av lowmid och fasfel. Med micscreenen bortplockad kör jag nästan utan eq. Det här sjöng jag igår... http://soundcloud.co...segla-bort-3-18 Hur har du akustiken där du sjunger? Hur ser rummet ut? har testat att använda ett duntäcke på sistone, istället för micscreen (har ingen)... vet inte om det är rätt väg att gå edit: måste för övrigt än igen säga att den där låten är ju sjudundrans bra 🥰 Redigerat 2 december 2011 av Zakyath
Claes Holmerup Postat 2 december 2011 Postat 2 december 2011 Hur har du akustiken där du sjunger? Hur ser rummet ut? har testat att använda ett duntäcke på sistone, istället för micscreen (har ingen)... vet inte om det är rätt väg att gå Peta ihop ett sånghörn i rummet, så får du bästa möjiga resultat på enklast möjliga sätt. 🙂 http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#Liverummet Hittade förresten också tråden där problemen med mick-skärmen diskuteras: https://www.studio.se/index.php/topic/89447-kamfiltereffekt-av-micscreen
Guitar Nilsson Postat 2 december 2011 Trådstartare Postat 2 december 2011 (redigerat) Jag bor i en 30-tals kåk, byggd i plank, spån i väggar o tak, trossbotten. Ingen betong. Spännpapp i taket, boardskivor o tapet på väggarna. Rummet är nog riktigt bra för sångpålägg. Bokhyllor och mycket annat rammel i rummet... Om jag inte haft min känsliga TLM102 så nära själva skärmen i micscreenen (ca 5 cm eller mindre) så hade det nog inte blivit samma sabb av ljudet. Eller med en annan mick. Att sätta tex två CM3 i X/Y på den tror jag funkar utmärkt. Om man nu skulle ha ett rum där väggarna ger jobbiga reflexer, det har ju inte jag, så här hemma har jag ingen nytta alls av den. Köp den den som vill. Redigerat 2 december 2011 av Guitar Nilsson
Zakyath Postat 2 december 2011 Postat 2 december 2011 Peta ihop ett sånghörn i rummet, så får du bästa möjiga resultat på enklast möjliga sätt. 🙂 http://wiki.kontroll...ling#Liverummet Hittade förresten också tråden där problemen med mick-skärmen diskuteras: http://forum.studio....kt-av-micscreen Hmm, ja det ser ju relativt enkelt. Men ger inte det ungefär samma resultat som att sätta upp mikrofonen mellan mig och ett upphängt duntäcke? ljudet blir ju väldigt torrt då, rumsljudet jag har är väldigt fult. Mitt rum är väldigt stort, lite konstigt format och en stor vägg är slipad betong... Jag bor i en 30-tals kåk, byggd i plank, spån i väggar o tak, trossbotten. Ingen betong. Spännpapp i taket, boardskivor o tapet på väggarna. Rummet är nog riktigt bra för sångpålägg. Bokhyllor och mycket annat rammel i rummet... Om jag inte haft min känsliga TLM102 så nära själva skärmen i micscreenen (ca 5 cm eller mindre) så hade det nog inte blivit samma sabb av ljudet. Eller med en annan mick. Att sätta tex två CM3 i X/Y på den tror jag funkar utmärkt. Om man nu skulle ha ett rum där väggarna ger jobbiga reflexer, det har ju inte jag, så här hemma har jag ingen nytta alls av den. Köp den den som vill. Hmm, varför började du använda den från första början, om det redan låter bra i ditt rum? 😮
Claes Holmerup Postat 2 december 2011 Postat 2 december 2011 Hmm, ja det ser ju relativt enkelt. Men ger inte det ungefär samma resultat som att sätta upp mikrofonen mellan mig och ett upphängt duntäcke? ljudet blir ju väldigt torrt då, rumsljudet jag har är väldigt fult. Mitt rum är väldigt stort, lite konstigt format och en stor vägg är slipad betong... Det viktigaste är att fixa dämpning bakom din rygg - inte bakom micken. Det är ju den sidan av micken som du sjunger mot som tar upp ljudet bäst - och som därför reflektioner får mest effekt mot...
Zakyath Postat 2 december 2011 Postat 2 december 2011 ok, jag tänkte såhär att om jag sjunger direkt mot micken så tar den upp det ljudet, och sen stannar det mesta i duntäcket... jag kan testa den metoden också och se vad för skillnad det blir 🙂
Guitar Nilsson Postat 2 december 2011 Trådstartare Postat 2 december 2011 (redigerat) Hmm, ja det ser ju relativt enkelt. Men ger inte det ungefär samma resultat som att sätta upp mikrofonen mellan mig och ett upphängt duntäcke? ljudet blir ju väldigt torrt då, rumsljudet jag har är väldigt fult. Mitt rum är väldigt stort, lite konstigt format och en stor vägg är slipad betong... Hmm, varför började du använda den från första början, om det redan låter bra i ditt rum? 😮 Jag är fruktansvärt korkad och går på en massa påhittade konstlade behöv som inte finns. Det låter skit av allt ändå, men lite mindre utan skärmen. Edit: Den var bra att skärma bort surret från portan... Redigerat 2 december 2011 av Guitar Nilsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.