Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en liten bit i X1 som jag pulat med. Fyra spår, några bussends. Kanske ett tjugotal pluggar igång totalt

(stärkare/reverbs/eq/comp/limiters).

Av någon anledning vägrar plötsligt projektet att laddas utan det blir alltid att SONAR slutar svara vid öppnande, jag får stänga ner och så får jag "auxhost har slutat fungera".

Först tänkte jag att det är ett bitbridgeproblem. Melodyne och T-racks ligger inne t ex, men om jag kör dessa

med eller utan jbridge (eller SONAR's egen brygga) får jag ändå detta. Enda gången det öppnas korrekt är om jag laddar projektet i failsafe mode (shift+öppna) och laddar pluggarna en och en. Vadan detta?

Jag har ändå en rätt stabil burk som jag tweakat (DELL XPS i7 8100/8GB RAM utan onödigt tjafs i bakgrunden).

Har endast hänt med detta projekt nånsin faktiskt.

Annons
Postat

Om jag läser dig rätt: Du menar att du kan ladda hela projektet om du laddar pluggarna en och en i safe mode?

Skumt.

Inte mycket hjälp härifrån tyvärr. Förutom att även jag lite då och då blivit utsatt för "flummiga" beteenden från Sonar. Det har hänt att något projekt plötsligt ballat ur utan märkbar anledning. Även om det var ett tag sen sist.

Tjing

Postat

Om jag läser dig rätt: Du menar att du kan ladda hela projektet om du laddar pluggarna en och en i safe mode?

Skumt.

Inte mycket hjälp härifrån tyvärr. Förutom att även jag lite då och då blivit utsatt för "flummiga" beteenden från Sonar. Det har hänt att något projekt plötsligt ballat ur utan märkbar anledning. Även om det var ett tag sen sist.

Tjing

Yepp, du läser rätt. Om jag försöker ladda det i "open project" eller bara klicka på filen så händer absolut inget och jag får stänga ner efter några minuter. Om jag däremot shift-öppnar i safe mode och går igenom varje plugg så funkar det.

Postat

Det verkar ju som någon form av konflikt mellan pluggar i alla fall. Jag gissar att Sonar försöker göra två saker samtidigt (knepigt vet vi ju, att sitta ner och snusa är ju en sak för mycket), skicka två pluggars info till samma minnessegment där de blir osams. Typ.

Men igen; flummigt. Det låter som något för CW-supporten.

**

Själv höll jag på att spränga trumhinnorna för två timmar sen. Otäckt. Jag laddade Z3TA+ och klickade mig fram bland presetsen. Och så bara small det; Peakmätarna hamnade på 99.9 (sic!) och ett bröl utan like ur lurarna. En jävla tur att jag lyssnade med rimlig volym.

OT, jag vet, men ibland blir det skumt.

Tjing

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Själv höll jag på att spränga trumhinnorna för två timmar sen. Otäckt. Jag laddade Z3TA+ och klickade mig fram bland presetsen. Och så bara small det; Peakmätarna hamnade på 99.9 (sic!) och ett bröl utan like ur lurarna. En jävla tur att jag lyssnade med rimlig volym.

OT, jag vet, men ibland blir det skumt.

Tjing

Det här är ännu mer OT, men har inte Sonar samma funktion som REAPER, att man kan ställa in så att ljudet stängs av om det ökar över ett visst tröskelvärde? Jag har ställt in det på 6 dB, för att inte riskera några tråkigheter. (Att lyssna på ljud som man av misstag höjt med 24 dB genom att pilla på make-up gain gör man bara en gång i livet...)

Edit: 6 dB över nollan, dvs.

Redigerat av Jetblack
Postat

Det här är ännu mer OT, men har inte Sonar samma funktion som REAPER, att man kan ställa in så att ljudet stängs av om det ökar över ett visst tröskelvärde? Jag har ställt in det på 6 dB, för att inte riskera några tråkigheter. (Att lyssna på ljud som man av misstag höjt med 24 dB genom att pilla på make-up gain gör man bara en gång i livet...)

Edit: 6 dB över nollan, dvs.

Bra tips. Jag har ingen aning om funktionen finns, men absolut värt att kolla upp!

Tack:)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.