Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hur snabbt bör man ha attacken på limitern vid mastring? Jag använder en TC finalizer-burk och brukar ha väldigt lite masterkompression, och sen sätter jag min trebandslimiter på -1 db. Den snabbaste attacktiden som finns är 30uS. Med den inställningen slipper jag distpeakar från tex p i sången på ballader. Är det nån vits alls med längre attacktid? Med längre tid vill det gärna slå över pä nåt enstaka ställe. Jag skickar inte in mer ljud i limitern än att den blinkar till då och då, det kan gå 5, 10 sekunder emellan blinken...

Och releasetiden vad säger ni om den till en så snabb attacktid?

Håkan Wannabe Elvis.

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat (redigerat)

Hur snabbt bör man ha attacken på limitern vid mastring? Jag använder en TC finalizer-burk och brukar ha väldigt lite masterkompression, och sen sätter jag min trebandslimiter på -1 db. Den snabbaste attacktiden som finns är 30uS. Med den inställningen slipper jag distpeakar från tex p i sången på ballader. Är det nån vits alls med längre attacktid? Med längre tid vill det gärna slå över pä nåt enstaka ställe. Jag skickar inte in mer ljud i limitern än att den blinkar till då och då, det kan gå 5, 10 sekunder emellan blinken...

Och releasetiden vad säger ni om den till en så snabb attacktid?

Håkan Wannabe Elvis.

Jag gillar att göra det enkelt för mig. Snabb attack, för att klippa topparna och gärna autorelease om det finns tillgängligt. Fungerar i 9 fall av 10 för mig oavsett genre. Har man en bra mix till att börja med, behöver man inte limitera så mycket. Klippar aldrig mina toppar mer än -3db, oftast mindre.

/Jon

Redigerat av Yllet
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Den snabbaste attacktiden som finns är 30uS. Med den inställningen slipper jag distpeakar från tex p i sången på ballader.

Om signalen klipper redan vid tracking så är det där du måste göra nånting åt det. Att limitera bort skadade transienter vid mastering är inte nån bra lösning.

Postat

Om signalen klipper redan vid tracking så är det där du måste göra nånting åt det. Att limitera bort skadade transienter vid mastering är inte nån bra lösning.

Nä, såna peakar på sången har jag aldrig, inte med värsta gammelkompressorn påkopplad vid inspelning. Peakarna i mastern blir när tex ett p i sången, kaggen o en liten hårdare snärt på akusten samarbetar.

Att som Yllet skrev, limitera 3 db lät lite mycket? Men det kanske funkar i modernare musik än den jag fipplar med.

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.