Jump to content
Annons

Hur gör proffsen när de spelar in elgitarr?


Agno

Recommended Posts

Hallå!

Det här kanske är fel avdelning... Jag studerar musikinspelning i föenta staterna. Jag sa att jag ville micka och spela in distad gitarr för att jag ofta har problem att få ett bra ljud.

Då påstod läraren att man oftast spelar in gitarren torr för att kunna mixa och lägga in dist osv i datorn.

Så därför undrar jag om det stämmer? Om Rolling Stones skulle göra en skiva idag så väljer väl Keith Richards en förstärkare som han tycker låter bra, så mickar dom upp den och får ett bra ljud på det sättet?

Hur gör artister nu förtiden? Jag förstår att vissa spelar in allt digitalt, men jag undrar hur rockartister som t ex. Springsteen spelar in idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå!

Det här kanske är fel avdelning... Jag studerar musikinspelning i föenta staterna. Jag sa att jag ville micka och spela in distad gitarr för att jag ofta har problem att få ett bra ljud.

Då påstod läraren att man oftast spelar in gitarren torr för att kunna mixa och lägga in dist osv i datorn.

Så därför undrar jag om det stämmer? Om Rolling Stones skulle göra en skiva idag så väljer väl Keith Richards en förstärkare som han tycker låter bra, så mickar dom upp den och får ett bra ljud på det sättet?

Hur gör artister nu förtiden? Jag förstår att vissa spelar in allt digitalt, men jag undrar hur rockartister som t ex. Springsteen spelar in idag.

Tror att båda dina alternativ kan vara sanna.

Keith Richards kanske vill göra som på den gamla goda tiden och gör så.

Men du kan ju få det bästa av två världar genom att spela in line-signalen och sen "re-ampa" (tror det är vad det kallas).

Då kan du ju prova hur många stärkare och ljud du vill utan att gitarristen behöver stå där och harva om och om igen.

Någon annan får gärna förklara mer ingående hur re-ampning fungerar. Har för mig att det låter enkelt men att det är lite man ska tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis skrivit om re-amping på DrHans Studios hemsida

Grymt!

Förstår att du vill sälja en tjänst här och vill inte sabba buisness för dig.

Men någon kanske kan klargöra vad som egentligen behövs för att få detta att funka.

Jag har en apogee duet 2. En del säger att man ska kunna få det att funka utan extra grejer. En del säger att man måste ha en "reamp"-box och andra säger en DI-box.

Tankar runt detta, eller ännu bättre, fakta.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

In i datan använde di-box eller instrumentingång på ljudkort/preamp.

Ut ur datorn använd reampbox mellan ljudkort och förstärkare.

Har du inte tillgång till reampbox kan du testa med att koppla en di-box bakvändt.

Lycka till!

En del menar att en bakvänd DI-box inte funkar. Andra säger att det gör det. Vissa säger att det blir en skillnad men det går inte att höra den i stort sett.

Mycket hokus pokus i detta. Precis som i det mesta med musikproduktion 🤪 .

Varför måste man ha en reampbox? Vad kostar en?

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan den allmänna övertygelsen i den här tråden blir att alla reampar tänkte jag bara flika in att varken Springsteen eller Richards skulle bli speciellt nöjda om någon halvdålig tekniker med en reampbox bad dem line'a gitarren för att sedan kunna välja och vraka mellan teknikerns awesome mesa och 5150-park.

Som alltid handlar det om en bra gitarr och en bra förstärkare, som sedan tillsammans ska låta bra i det rum man spelar i, innan man ens funderar på vilken mikrofon man ska ställa dit.

Sedan gäller det att fundera ut om det behövs fler mikrofoner. Hur långt ifrån högtalaren de ska stå etc.

Reamping och gitarrplugins är mao bra när man inte kan/vill/orkar/har tid med ovanstående. Eller om man vet att gitarren ändå inte kommer ha en bärande roll i mixen.

Vilket sällan är fallet med Springsteen eller Stones.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med reamping får man aldrig rätta "sjunget" i gitarren. Många säger säkert emot, men de vet inte vad de pratar om helt enkelt. Med en bra stärkare o gitarr får du en underbar sustain även med ganska rent ljud om du står bredvid förstärkaren. Har du lång sladd och går till rummet bredvid dör hela skiten mer eller mindre. Samma sak blir det med reamping. Funkar bra till elbas, men inte till bluesgitarr. För att få rätt häng o ljud måste ljudet gå runt, runt genom både stärkare, strängar och gitarr. Skit i reamping, det kan bli hyfsat, men aldrig riktigt bra.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Med reamping får man aldrig rätta "sjunget" i gitarren. Många säger säkert emot, men de vet inte vad de pratar om helt enkelt. Med en bra stärkare o gitarr får du en underbar sustain även med ganska rent ljud om du står bredvid förstärkaren. Har du lång sladd och går till rummet bredvid dör hela skiten mer eller mindre. Samma sak blir det med reamping. Funkar bra till elbas, men inte till bluesgitarr. För att få rätt häng o ljud måste ljudet gå runt, runt genom både stärkare, strängar och gitarr. Skit i reamping, det kan bli hyfsat, men aldrig riktigt bra.

Tror du verkligen på det där Nilsson... seriöst? 😄

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. Näe reampa vad är det? tryck dit en Sm57 vid bästa högtalarelementet.. Nära så att den nuddar tyget framför.. Är det bra akustik i rummet sätt upp en Neuman stomembaranare där det låter bra också.. en bit i från ( 3 meter minst) för ambiens och fyllnad. Så gör jag och har alltid gjort. 🙂 Betänk att om det är en duktig gitarist så spelar han/hon med soundet ur stärkaren.. Feedback etc.. Min erfarenhet är att då jag får in en gitarist i studion som spelat några år så har liksom soundet från gitarren och förstärkaren gift ihop sig och kan hanteras av gitaristen. Om det ska reampas blir det inte gitaristens känsla man får med då utan snarare ludteknikerns idé (som inte ens är gitarist). Och det sajag som mest är synthsnubbe själv (förutom ljudtekniker då) 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Har du nånsin spelat gitarr genom förstärkare.. Seriöst?

Jajamän! Jag har inte sagt att det är fel att göra det heller.🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, Du är på retstigen och tycker att Nilsson lite fadersfiguraktigt är tacksam att hacka på. Fine.

Det vore mer imponerande om du kom med omvälvande sanningar istället för irriterande, obildade provoceringar.

Låt den här tråden vara nu och attackera mig eller för all del vem du vill via PM.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

_Man behöver faktiskt inte göra det ena eller det andra. Micka förstärkaren efter konstens alla regler men kör in en ren signal samtidigt via DI. Då kan man reampa om behovet skulle finnas och dessutom, eftersom gitarren är inspelad med hjälp av riktig förstärkare, och gitarristen förhoppningsvis har utnyttjat fördelarna med det så låter det bra även när man reampar sedan. Så brukar i alla fall jag göra...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Ok, Du är på retstigen och tycker att Nilsson lite fadersfiguraktigt är tacksam att hacka på. Fine.

Det vore mer imponerande om du kom med omvälvande sanningar istället för irriterande, obildade provoceringar.

Låt den här tråden vara nu och attackera mig eller för all del vem du vill via PM.

Fel!

Du måste skilja på felaktiga påståenden och att retas. Om Nilssons teori vore sanning så skulle inte isoboxar användas av professionella studios. Nu har jag sagt mitt och överlåter den här tråden till dig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

_Man behöver faktiskt inte göra det ena eller det andra. Micka förstärkaren efter konstens alla regler men kör in en ren signal samtidigt via DI. Då kan man reampa om behovet skulle finnas och dessutom, eftersom gitarren är inspelad med hjälp av riktig förstärkare, och gitarristen förhoppningsvis har utnyttjat fördelarna med det så låter det bra även när man reampar sedan. Så brukar i alla fall jag göra...

Det blir ändå aldrig samma sak. Fråga Bruce eller Keith. Eller nån annan som kan spela gitarr. Är man nybörjare på gitarr då spelar man hela låten igenom exakt likadant, man slår så hårt man kan på strängarna, gitarrvolymen rör man aldrig, den står på fullt. När man lärt sig lite grann förstår man att det är snyggt att ändra soundet i låtens olika partier. Gitarr, förstärkare o högtalare blir en enhet. Inte kan man koppla isär det. Men en del lär sig aldrig mer än det första lilla lilla.

BB King snackade i en intervju hur viktigt avståndet mellan gitarr o förstärkare är för ljudet, tom viktigare än vilken gitarr man har. Men Analogfreak tycker säkert att han vet såna här grejer bättre än både herr Nilsson och herr King.

Skulle reamping vara bra skulle Eric Clapton, Tony Iommy mfl aldrig ha nåt annat än POD och liknande på scen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har jag faktiskt bevisat saken:

https://www.studio.se/index.php/topic/73278-saa-daaligt-ljud-blir-det-om-man-inte-staar-med-gitarren-i-samma-rum-som-foerstaerkaren/

Jag förväntar mig inte att alla ska fatta det här heller, inte spelar det nån roll. Och inte har jag nåt emot om nån i Kiruna försöker retas heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så instämmer jag med Nilsson i detta.

Allt för mycket känns som det går förlorat i och med re-amping.

Får känslan av att det dynamiska omfånget går förlorat av den inspelade, rena signalen.

Rent praktiskt är ju detta bullshit i enlighet med all digital inspelnings kunskap som besitts och har diskuterats på detta forum sen innan.

Jag tycker i alla fall att det re-ampade ljudet blir kyligt och hårt.

Har inga problem med att använda det dock.

Framför allt i situationer med fyra dubbade metalmattor! Då känns det som att det är lätare att få till mattan med re-amping.

My happy fews...

Piiiz bangeeerz!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hur proffsen gör". Alla tillgängliga sätt används ju i professionella studios idag. På tal om re-amping så är tex Van Halens första skiva re-ampad, och det är ju en av de mest klassiska gitarrljuden någonsin. Skulle väl gissa att en uppmickad stärkare med en SM57, 421 eller 121a fortfarande är standard (inte re-amp), med väldigt noggrann placering av mikrofoner osv. Men även mjukvara in the box används ju för professionella syften idag. Kanske främst för metal osv, men är du duktig på att tweaka, och har lite sköna cabimpulser med mera så kan du komma långt.

Proffs är ju också duktiga på att veta vad det är för ljud som kommer passa i mixen. Klassiker är ju tex att inte ha så fruktansvärt mkt dist även om du spelar metal, då det kan bli pannkaka när du börjar overdubba. Har du bara känsla för ljud, erfarenhet och lite bra utrustning så kan du få det att låta sjukt bra på "vanligt" sätt, reamp eller med mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel!

Du måste skilja på felaktiga påståenden och att retas. Om Nilssons teori vore sanning så skulle inte isoboxar användas av professionella studios. Nu har jag sagt mitt och överlåter den här tråden till dig. 🙂

JAHA?!?!...och varför använder "professionella studios" en isobox för? chockadskeptisk.gif

Ja just ja, du har sagt ditt. Tack för det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Upp med handen alla som kan höra skillnaden om det är re-ampat eller inte i en mix utan att veta om att det är det eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då påstod läraren att man oftast spelar in gitarren torr för att kunna mixa och lägga in dist osv i datorn.

Så gör i alla fall jag i 9 av 10 fall; till någon kollegas förtret... 😄😉

Upp med handen alla som kan höra skillnaden om det är re-ampat eller inte i en mix utan att veta om att det är det eller inte.

Du är väl en av dem? 😉

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Så gör i alla fall jag i 9 av 10 fall; till någon kollegas förtret... 😄😉

Du är väl en av dem? 😉

Sjalvklart. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är en ide att ratta fram ett svinbra ljud i stärken, men splitta till en linesignal, så lyssnar man på båda signalerna vid inspelning, men framhäver den rena linesignalen, vilket tvingar gitarristen att spela sjukt tight då det inte finns massa dist att gömma sig bakom...

Det är en bättre idé att lära sig spela sina låtar utan en massa dist eller ingen alls innan man ens kommer på tanken att trycka på rec.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en ide att ratta fram ett svinbra ljud i stärken, men splitta till en linesignal, så lyssnar man på båda signalerna vid inspelning, men framhäver den rena linesignalen, vilket tvingar gitarristen att spela sjukt tight då det inte finns massa dist att gömma sig bakom...

Det lät klokt! Får testa snart

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...