Jump to content
Annons

Hur gör proffsen när de spelar in elgitarr?


Agno

Recommended Posts

Hallå!

Det här kanske är fel avdelning... Jag studerar musikinspelning i föenta staterna. Jag sa att jag ville micka och spela in distad gitarr för att jag ofta har problem att få ett bra ljud.

Då påstod läraren att man oftast spelar in gitarren torr för att kunna mixa och lägga in dist osv i datorn.

Så därför undrar jag om det stämmer? Om Rolling Stones skulle göra en skiva idag så väljer väl Keith Richards en förstärkare som han tycker låter bra, så mickar dom upp den och får ett bra ljud på det sättet?

Hur gör artister nu förtiden? Jag förstår att vissa spelar in allt digitalt, men jag undrar hur rockartister som t ex. Springsteen spelar in idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå!

Det här kanske är fel avdelning... Jag studerar musikinspelning i föenta staterna. Jag sa att jag ville micka och spela in distad gitarr för att jag ofta har problem att få ett bra ljud.

Då påstod läraren att man oftast spelar in gitarren torr för att kunna mixa och lägga in dist osv i datorn.

Så därför undrar jag om det stämmer? Om Rolling Stones skulle göra en skiva idag så väljer väl Keith Richards en förstärkare som han tycker låter bra, så mickar dom upp den och får ett bra ljud på det sättet?

Hur gör artister nu förtiden? Jag förstår att vissa spelar in allt digitalt, men jag undrar hur rockartister som t ex. Springsteen spelar in idag.

Tror att båda dina alternativ kan vara sanna.

Keith Richards kanske vill göra som på den gamla goda tiden och gör så.

Men du kan ju få det bästa av två världar genom att spela in line-signalen och sen "re-ampa" (tror det är vad det kallas).

Då kan du ju prova hur många stärkare och ljud du vill utan att gitarristen behöver stå där och harva om och om igen.

Någon annan får gärna förklara mer ingående hur re-ampning fungerar. Har för mig att det låter enkelt men att det är lite man ska tänka på?

Link to comment