Jump to content
Annons

Linebox till bas


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Om man ska spela in enbart signalen från basen via en linebox för att reampa efteråt, vad bör man tänka på då? Jag har väldigt lite erfarenhet av det, när vi använt det live har det alltid blivit mer eller mindre fult surr i basstärkaren. Har varit med att andra råkat ut för samma grej. Får man liknande på inspelningen vill man ju begå harakiri nästan.

Är en batteridriven directbox att föredra? Den jag har är en skitgammal 260 DOD direct box utan batteri.

Basen är en jazzmodell med aktiva Wilkinson mickar, basen i sig låter riktigt bra, det är bascombon som inte riktigt låter helt rätt, jag tänkte blanda line o reampa genom min egen lilla rörcombo o micka med en AKG D112, har gjort så förr och fått ett kanonljud.

Men blir det surr i signalen är ju loppet kört.

Oj, det blev en hel liten roman detta. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Linebox ska du använda om du vill omvandla obalanserad till balanserad signal

(mindre känslig för störningar, dvs tele till xlr). Det funkar bra att bara lina basen rakt in i ljudkortet och sen reampa, behövs ingen linebox till det. Däremot är det bra om du använder ljudkortets instrumentingång (Hi-Z), om du har en sådan, för att få en starkare signal som förhoppningsvis brusar mindre.

Har du problem med störningar i signalen när du linar rakt in eller? Se till att inte använda så lång kabel 🙂

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör med passiv DI från ProCo, funkar finfint. ibland surrar det (när man splittar signalen till en stärkare), men då är det bara att knäppa lite på "ground lift"-knappen, och det blir knäpptyst. det finns säkert nåt väldigt tekniskt sätt att förklara vad som händer, men det bryr jag mig inte om så mycket, det fungerar alldeles utmärkt ändå, både vid inspelning av gitarr och bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en mickförstärkare med hi-z ingång kan du använda den, eller via DOD'en vidare till preamp/mixer.

Om bassisten lägger på basen i efterhand kan du hoppa över stärkare och satsa på en ren fin lajnsignal. Stärkare och lajnbox samtidigt ökar risken för jordloop, vilket ger upphov till surr.

Redigerat av joachime
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med Joachime. Har du ett ljudkort eller en preamp med högohmig instrumentingång, så behöver du ingen extern DI-box - utan kör direkt in och om du vill reampa sedan, så har du en så ren signal som möjligt att jobba med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med Joachime. Har du ett ljudkort eller en preamp med högohmig instrumentingång, så behöver du ingen extern DI-box - utan kör direkt in och om du vill reampa sedan, så har du en så ren signal som möjligt att jobba med. 🙂

Då instämmer du alltså med mitt inlägg 😉

/Jon

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med Joachime. Har du ett ljudkort eller en preamp med högohmig instrumentingång, så behöver du ingen extern DI-box - utan kör direkt in och om du vill reampa sedan, så har du en så ren signal som möjligt att jobba med. 🙂

Portan har en teleingång för elgitarr/bas, som jag kan använda, men jag vill ha ljud även till basistens combo som vi ska ha på lite svagt som lyssning. Ev kör vi med enbart lurar men vi vill ha möjligheten att köra även utan det på tex vissa blueslåtar där jag tänkte att även sjunga direkt och inte lägga på nåt alls efteråt.

När jag jag spelar in bas själv använder jag Mico preampens teleingång, men den kommer att användas till OH när vi väl kommer igång.

Om vi kopplar basen till ena telehålet på boxen, vidare från det andra telehålet till stärkaren och från XLR till portan bordet funka. Funkar det med XLR från DI-boxen till både tele o XLR in på portan? Kanske borde vi låna nån modernare linebox med lite knappar på som tex jordlyft...?

Ängslig 55:a i Ljusne. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi kopplar basen till ena telehålet på boxen, vidare från det andra telehålet till stärkaren och från XLR till portan ...

... finns en risk att surr (jordloop) uppstår. Se till att ansluta basstärkaren i samma uttag som inspelningsutrustningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...