Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Kan någon rekommendera ett digital trumset som är tillräckligt tyst för att inte störa grannar med smattrande? Det är inte överdrivet lyhört och jag spelar akustisk gitarr så högt jag kan här utan att någon stör sig + barn som springer och skriker, men trummor är ju lite mer monotont att lyssna på så jag antar att det är värre. Men en tagning lär ju vara över på 5-15 minuter så lär ju inte vara så överdrivet jobbigt? Vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig för ljud dock. Har aldrig lirat på digitala trummor hemma hos någon.

Trummorna kommer endast användas med Superior Drummer (midi) så jag antar att det inte behövs några inbyggda ljud egentligen. Pris mellan 4-6.000:-

Vill påpeka dock att de ska ju vara funktionella framför allt och inte bara tysta 🙂

Är det något särskilt jag ska tänka på med t ex hihat osv? Hurvida setet kan lira alla ljudvariationer i en stängd, halvöppen, öppen hihat?

Såg detta på JAM, kan det va nåt att ha? http://jam.se/slagverk/trummorstativ/A49743/

Redigerat av NutCase
Annons
  • 5 månader senare...
Postat

Själv använder jag ett Yamaha DTXplorer. Min version går inte att använda direkt till datorn med midi, men den nya versionen borde ha uppgraderad modul.

http://www.thomann.de/se/yamaha_dtx500k_kompakt_e_drumbundle.htm

Tystheten vet jag inte vad jag skall säga om...lika tyst som ett standard e-kit? Det enda mina föräldrar stör sig på med dessa är om du har "baskaggen" så att den rör i väggen så kan ljudet av dunkande höras ända till nedervåningen, men detta kan förhindras genom att skriva fast den så att den hålls i golvet eller i en matta.

Priset på dessa är 629 euro, vet inte exakt vad det är i kronor (:

Postat (redigerat)

Alesis DM Pro serien har riktiga skinn på någonting som verkar vara skumgummibas och det låter av bara f@n sen kör de väl med Surge-cymbaler, nån sorts gummibeläggning på nån konstig metallbas har jag för mig och de är allt annat än tysta även om de inte låter lika mycket som riktiga.

Yamaha's och de flesta av Roiands cymbaler är absolut tystast ( vet inte hur de billigare kit'ens cymbaler är dock) då de har ett "skönt" gummiöverdrag men som ändå är bra stumhet i. Men som JR säger så låter kicken i denna mellanklassen mest det är bara en Mesh-kick som gäller där.. ( TCS låter nog aningen mer även om det är marginellt ) eller om du fixar en tennisbolls-klubba för kickpedalen som du kan komma ned i volym, vet inte om triggningen blir lika bra däremot.

Redigerat av Lundin
Postat

Alesis DM10 är allt annat än tysta. Riktigt högljudda faktiskt men det är ganska enkelt åtgärdat med en ombyggnad till mesh. Surgecymbalerna låter oxå en hel del, som att hamra på en träplatta typ. Det finns ju DM10 studio annars som har gummicymbaler & hihat, betydligt tystare. Går nog att hitta begagnat från 5.000 o uppåt. Bygger du om padsen till mesh så har du förmodligen det mest prisvärda och bästa setet i den prisklassen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.