Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Are you lonesome tonight med Elvis tycker jag är världens bästa inspelning. Har den låten med mig invärtes jämt, kan inte heller låta bli att sjunga den fast Elvis version är så otroligt magisk. Och dessutom får jag ofta ångestattacker när jag hör mig själv sjunga...

Lite ris o ros på ljud kanske jag kan få?

Det är en ak gitarr i stereo Audient Mico preamp, Neumann TLM102 och Audio Technica AE3000

El kompgitarr plus solot American Standard Telecaster + Fender Hot Rod combo, mic AE 3000

Sången i TLM102.

Bas Falcon P-bas med Fender orginalmickar.

Trummor ???

Allt har körts genom en Rane DC24 kompressor, inspelat till en Tascam 2488mkll portastudio, mastrad med en TC Finalizer.

http://soundcloud.co...re-you-lonesome

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat (redigerat)

vilket skönt gitarrljud i solot !!!!!!!! perfekt !!!!!

jo,du är ju ingen Elvis fast sången håller och bär hela vägen..Det tog litet tid för mina öron att vänja sig med att inte Elvis sjunger, men när de gjort det låter det bra, mycket känsla.

och som alltid - suveränt inspelningsmässigt.....Riktigt bra....

mvh

:rolleyes:

Edit:

hur får du så klara inspelningar, rena och tysta från brus ????

Redigerat av pxm
Postat (redigerat)

vilket skönt gitarrljud i solot !!!!!!!! perfekt !!!!!

jo,du är ju ingen Elvis fast sången håller och bär hela vägen..Det tog litet tid för mina öron att vänja sig med att inte Elvis sjunger, men när de gjort det låter det bra, mycket känsla.

och som alltid - suveränt inspelningsmässigt.....Riktigt bra....

mvh

Edit:

hur får du så klara inspelningar, rena och tysta från brus ????

Brusfritt... Det är väl mickarna o Mico preampen kanske

http://www.soundonso...audientmico.htm

Telen o förstärkaren är ju jäkligt bra också. För att få det där halvrena ljudet så har jag ganska mycket gain på stärkaren och drar ner volymen på gitarren i stället. Med fullt på gitarren och mindre gain blir det sämre, det blir mer taggiga transiemter då och mkt svårare att komprimera. Ae 3000 är en suverän mick till elgitarr o virvel. TLM102 är inte så bra alls till elgitarren...

Sen sitter jag ju och millimeterpetar på alla rattar. Och i lurarna hör jag det färdiga ljudet (så gott som) iom att jag har utombordarkompressor osv. Jag vet inte egentligen, jag har aldrig spelat in med DAW o dator, men jag tror att den Tascamporta jag har är bättre än många andra digitalportas.

Numer har jag slutat använda spdif och kör bara analoga kablar, tycker det blir fan så mkt bättre, vad det nu beror på.

Det jag retar mig på den här inspelningen är att jag tror det skulle låtit bättre o inte så överdrivet basigt om jag sjungit lite längre ifrån micken. Jag gjorde alltihop nu på en dag. Ska testa att sjunga annorlunda i morrn, tyckte det lät lite knepigt om sången, jag var nog för nära.

Tack för så fin kritik.

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 2
oakleaf (oregistrerad)
Postat

Snyggt, rent och akustiskt njutbart.

Solot borde upp nagra dB, men annars var det ju kalas detta.

Soul-igt och vackert.

Postat

Snyggt, rent och akustiskt njutbart.

Solot borde upp nagra dB, men annars var det ju kalas detta.

Soul-igt och vackert.

Tack för det... Har sjungit om den ca 100 ggr nu. Så sångspåret är nytt, bättre sjunget och bättre ljud. Sjöng lite längre från micken denna gång. Bättre mix oxå.

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-are-you

Postat

Jag tyckte mycket om den förra versionen! så pass mycket att jag ville höra det flera gånger! Sjukt skönt naturligt, retro, varmt sound. Den 2:a versionen försökte för mycket tyckte jag.

Postat

nu jävlar satt den - den här versionen gillar jag bättre !!!!!

(lyssnar på den just nu.)

Postat

Jag tyckte mycket om den förra versionen! så pass mycket att jag ville höra det flera gånger! Sjukt skönt naturligt, retro, varmt sound. Den 2:a versionen försökte för mycket tyckte jag.

Jag tyckte det var för mycket falsksång i förra versionen, jag står inte ut att höra det. Nöter jag i timtal så får jag till det bättre. Och när jag en gång fått till det är det ganska lätt att sjunga det ungf lika. Första versionen har en otrevlig bashöjning också då jag var alldeles för nära micken, det funkar inte bra med en TLM102. Jag har fått till alla ljuden bättre hör jag, tex ak gitarren. Svårt så ini h-e var det att mixa den här. Här är bägge versionerna.

http://soundcloud.com/user7908154

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.