Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Köpte för ett tag sen en Sennheiser MD421. En riktigt gammal en (troligtvis 60-tal) för den har den gamla skrivstilsloggan på och grått plasthölje. Tyckte den lät bra när jag testade den i säljarens studio men när jag testat och jämfört med mina andra mickar (sm57, line audio cm3, SE electronics rörmick) tycker jag den låter tråkigt och lite dassigt. Jag har testat på sång, gitarrstärk, virveltrumma, akustisk gitarr och basförstärkare men den är fan i mig sämst på allt, möjligtvis att det har lite mer bas är sm57:an. Jag har även testat med olika kablar för att försäkra mig.

Kan det vara så att det helt enkelt har med mickens ålder att göra? Kan man renovera den på nåt sätt? Nytt membran? För det är ju en "bra" mick i studiorävars öron.

/Peace

Annons
Postat

Kan det vara så att det helt enkelt har med mickens ålder att göra? Kan man renovera den på nåt sätt?

Visst, mickar kan gå sönder. T ex fuktskadat membran eller dåliga lödningar. Om du lägger upp en ljudexempel på hur micken låter. Gärna tillsammans med ett motsvarande klipp på en annan mikrofon, t ex SM57, så vi kan jämföra.

För det är ju en "bra" mick i studiorävars öron.

Ja, 421 anses vara en "bra" dynamisk mick. Men det innebär inte att alla gillar den. Jag har några liggandes i studion men använder dom sällan nu för tiden. Har hittat andra favoriter.

Postat

Använder de också ganska sällan, fick för mig i början att de va en as bra mick som kunde allt men nu tycker jag den e ganska middig och har ett fras jag inte gillar... Svårt att föklara, allt låter lite skräpigt och gammaldags i dom. Kan funka till typ jazz baskagge, då brukar jag hugga dom eller pukor.

Postat

Älskar dom till pukor har behov av en 421:a till, så sitt inte där och spy galla över dom, utan ge till farbror Magnus tack!😊

drloop (oregistrerad)
Postat

Tycker den gör sig bra på gitarrförstärkare, beroende på vad man vill ha naturligtvis.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.