Jump to content
Annons

Monitorer liggandes?


HearMeLukas

Recommended Posts

Jag har ett par HS80 och har sett på i stort sett alla stora studior som har ns10 att de har monitorerna liggandes. Vad är anledningen till att de har dem liggandes och gäller det för Yamaha's HS80 som ska vara uppföljaren.

Vad är för/nackdelen med att ha monitorer liggandes? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ett par HS80 och har sett på i stort sett alla stora studior som har ns10 att de har monitorerna liggandes. Vad är anledningen till att de har dem liggandes och gäller det för Yamaha's HS80 som ska vara uppföljaren.

Vad är för/nackdelen med att ha monitorer liggandes? 🙂

Att man kan se över dem genom fönstret i studion...

Om man har dem som enda monitor och sitter relativt nära (som situationen ser ut i e flesta hemstudios), så kan det vara sämre att ha liggande monitorer, eftersom stereobilden kan bli lite förvrängd när man inte har samma bredd mellan basar som mellan diskanter, så där kan stående monitorer vara att föredra.

HS80 är som väl är inte en "uppföljare", utan en helt annan monitor än NS10, även om den också har försetts med en vit baskon... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som trodde du hade ett par liggandes hemma och skräpa, haha.

Trodde det här var min chans att få ett på monitorer billigt 😄

😄

Så läste jag det också faktiskt! "Kap på gång" liksom. TS får inte se hur filmen slutar 😛

Nu skriver Claes ett utav sina uttömmande svar. Låt oss vänta och se vad det blir den här gången 🙂

Edith: Fan Claes hann före...såklart 😏😄

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

HS80 är som väl är inte en "uppföljare", utan en helt annan monitor än NS10, även om den också har försetts med en vit baskon... 😉

Det kanske inte är det då, men var det inte den ursprungliga tanken? Bucklan på 5db vid 2K och allt dedär 😉 Har kanske fel haha

Redigerat av hejhopp
Link to comment
Dela på andra sajter

Decoman (oregistrerad)

Jeg hadde tidligere HS80M monitorene på stativ, men de stod for høyt opp i forhold til ørene, så jeg la dem forsiktig sidelengs på stativet, da kom tweeterne i høyde med ørene. Nå har jeg 3 pakker med kopipapir under hver monitor og har dette stående helt ytterst på det store bordet jeg sitter ved. Jeg la antifriksjonsmateriale mellom kopipapirpakkene, men tror ikke dette egentlig var nødvendig.

Mulig at jeg setter dem tilbake på stativ en gang. Hvis de står for nære ørene, så kan jeg desverre høre den passive suselyden altfor tydelig. 1m avstand er nødvendig tror jeg, for å komme helt unna suselyden. Nå står de ca 80cm unna ørene.

Redigerat av Decoman
Link to comment
Dela på andra sajter

Decoman (oregistrerad)

Jeg er nysgjerrig på å kanskje få vite om en monitor vil vise seg å ha en helt annen frekvenskurve enn, en hvilken som helst annen monitor av samme modell, altså at det er litt forskjellig fra monitor til monitor. Men selvfølgelig, jeg har ikke peil på sånt, så det er mye mulig at problemet jeg antyder ikke engang er relevant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jeg er nysgjerrig på å kanskje få vite om en monitor vil vise seg å ha en helt annen frekvenskurve enn, en hvilken som helst annen monitor av samme modell, altså at det er litt forskjellig fra monitor til monitor. Men selvfølgelig, jeg har ikke peil på sånt, så det er mye mulig at problemet jeg antyder ikke engang er relevant.

Det finns säkert vissa små variationer mellan individer, men troligen försumbart små. Troligen är det också i vanlig ordning större skillnader mellan individer i budgetklass, än i högre prislägen.

När man sedan jämför med de stora skillnader som det blir om man placerar samma monitor i olika rum eller till och med på olika platser i samma rum, så blir det verkligen försumbart med de små skillnaderna som eventuellt finns mellan individerna... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Någon som kan hjälpa mig att mäta på sina HS80M, höjden från botten upp till mitten av diskanten? (Hoppas ni förstår?)

Tänkte förbereda lite inför ett nytt ev. bords köp, och mina nya monitorer har ej anlänt än.

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...