Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag satt med ett antal texter, bl.a. en del svenska sångtexter, och skulle korrigera en del ord. T.ex. ville jag ändra alla "la" till "lade" i mitt Word-program. Visst, alla "la" ändrades till "lade", men tyvärr så ändrades alla andra ord där bokstavskombinationen "la" ingick också!! T.ex. blev nu "alla" istället "allade". Ja, ni fattar. Och "fråga" till "frågade" gick bra, men då ändrades även "frågan" till "frågaden"

HUR ändrar man så det inte blir så??

Någon Word-kunnig...

Annons
Postat

Vill ju helst slippa sitta manuellt med hundratals sidor... 😏

Om du väljer 'sök nästa' och 'ersätt' istället för att 'ersätt alla' blir det rätt men det tar ju mer tid.

Postat

Om du väljer 'sök nästa' och 'ersätt' istället för att 'ersätt alla' blir det rätt men det tar ju mer tid.

Ok tack, men jag provade nedanstående variant först. Det handlar om flera tusen "la" ska jag väl tillägga...

under "Mer" välj: "Matcha hela ord"

🥰🥰

Postat

Ibland funkar det att skriva ut mellanslagen runt orden.

Prova (utan "-tecken) " la " och "fråga "

// gunnar

Postat (redigerat)

Tack för olika förslag för att tackla problemet, men "Mer", "Matcha hela ord" verkade hjälpa mig. Kan testa övriga varianter för skoj skull också snart.

Sedan kan jag iofs vilja skriva "la" i dialogerna bara (och i övrigt ha "lade" överallt annars i texten), så om jag då använder "Mer" och "Matcha hela ord", så kommer ju även dialogernas "la" att omvandlas till "lade" och det kanske jag inte vill, jag har inte bestämt mig ännu... Folk säger ju inte "lade" när de tuggar liksom.

Men det kanske finns något sätt att exkludera dialoger från det man ska ändra i så fall?

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Det måste så klart vara nåt som skiljer ut dialogen. Använder du ett särskilt format eller formatmallar funkar det. Edit: tex indrag, tabb, kursivt mm

Redigerat av cborg
Postat (redigerat)

Det måste så klart vara nåt som skiljer ut dialogen. Använder du ett särskilt format eller formatmallar funkar det. Edit: tex indrag, tabb, kursivt mm

Blir lite osäker här, men jag har ju skapat ett eget mått på dokumentet, med extra breda marginaler och sedan valt det dokumentet. Jag har inte valt någon av de presets som fanns iaf. Sedan har jag indrag och använder talstreck i samband med dialogerna. Dock visas inte indraget här nedan.

Såhär vill jag ha det /exempel/:

Han lade pistolen på sidobordet och stoppade två öronproppar i näsan, en i vardera näsborren.

- La du fram fram tipslappen på köksbänken som jag bad dig om? grymtade han och lade märke till hur tyst det var.

Hur gör jag för att skilja ut dialogmeningarna i texten? Måste man markera dessa? Finns någon funktion "markera eller undanta dialoger"?

Redigerat av debatt
Postat

Du kan göra sökningen så att den tar alla stycken med indrag (tror inte de kan söka på stycken med talstreck).

Eventuellt får du göra en ersättning från alla "la" till "lade" och sen göra en ersättning från alla "lade" i stycken med indrag till "la". Tjoff, klart. 🙂

Under förutsättning att formateringen gäller för dialoger endast.

Tips: Om du skriver en bok eller har en del sidor så se för allt i världen till att du lär dig och använder formatmallar (styles) korrekt. Kommer spara en massa tid i slutändan.

Postat

Du kan göra sökningen så att den tar alla stycken med indrag (tror inte de kan söka på stycken med talstreck).

Eventuellt får du göra en ersättning från alla "la" till "lade" och sen göra en ersättning från alla "lade" i stycken med indrag till "la". Tjoff, klart. 🙂

Under förutsättning att formateringen gäller för dialoger endast.

Tips: Om du skriver en bok eller har en del sidor så se för allt i världen till att du lär dig och använder formatmallar (styles) korrekt. Kommer spara en massa tid i slutändan.

Tack CyberBorgaren! Jag har kollat igenom alla formatmallar, men det var ingen av de förpresenterade som passade mina behov. De vill ha antal rader och marginaler på andra sätt än vad som ingick i programmet. Så jag skapade en egen variant av formatmall, antar jag, där jag ställde in marginalerna och radavstånd, teckensnitt m.m. Ska jobba på med det.

Postat

Tack CyberBorgaren! Jag har kollat igenom alla formatmallar, men det var ingen av de förpresenterade som passade mina behov. De vill ha antal rader och marginaler på andra sätt än vad som ingick i programmet. Så jag skapade en egen variant av formatmall, antar jag, där jag ställde in marginalerna och radavstånd, teckensnitt m.m. Ska jobba på med det.

Har tyvärr inte möjlighet att ge någon full lektion här men kan i alla fall säga följande:

Ta den av de befintliga som ligger närmast ditt behov, spara som egen formatmall och ändra de olika formaten i den först. Lägg till egna format i den ifall du behöver. Har ingen bra länk så här rakt av men det hittar du nog. Lycka till!

Postat

Har tyvärr inte möjlighet att ge någon full lektion här men kan i alla fall säga följande:

Ta den av de befintliga som ligger närmast ditt behov, spara som egen formatmall och ändra de olika formaten i den först. Lägg till egna format i den ifall du behöver. Har ingen bra länk så här rakt av men det hittar du nog. Lycka till!

Tack! Det var nog så jag gjorde faktiskt.

Förlaget sedan är förvisso inte intresserade av att jag har använt en viss formatmall, säger de. De skriver in hela skiten ändå själva från scratch. Å andra sidan är det ju bra om jag vet vad jag pysslar med... En rätt stor andel klara manuskript de fått in är handskrivna eller på mekanisk skrivmaskin. Även Guillous. ☺️

Postat

Haha, nä det kan jag tänka.

Jag tänkte mest för ens egna skull. Har man någon lyxen med någon som kontrollerar allt så. Kan du inte säga till dom att fixa "lade" ? 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.