Jump to content
Annons

Mackies preampar kontra separat, dyr Preamp?

Recommended Posts

Soderlund (oregistrerad)
Postat

Hej igen,

Eftersom det är litet knepigt att få låna hem studioprylar och pröva själv så börjar jag här..

Jag använder mig av MACKIES 1604 VLZ mixer.

Min fråga är: Kommer jag att märka uppenbar skillnad om jag skaffar en API/NEVE/AVALON osv. i Tjugotusenkronorsklassen?

I absolut första hand vill jag använda preampen på.. SÅNG, ELGITARR. AKUSISK GITARR. BLÅSINSTRUMENT.

Min uppfattning om mina inspelningar är att de är korrekta,tydligt och fint gjorda med bra nivåer men saknar karaktär.. typiskt svenskt på något sätt...Jag har en uppsjö av UA:s plugins som ju simulerar "det gammeldagsa" men vill kunna sätta litet mer , i brist på bra förklaring, karaktär redan i INSPELNINGSskeendet. Kanske ännu mer närvaro, spets, värme osv.

Ni som har provat/vet skillnader, alltså JOBBAT och har erfarenhet av olika fabrikat kanske vill lämna någon synpunkt?

Eftersom budgeten trots allt är limiterad så lutar jag åt SOLID STATE alt, hybrid, Men saken är ju just den att jag läst en massa men inte hört skillnaden på en rörpreamp och en solid state amp.

Och minst en TVÅkanalig är det jag behöver.

Alltså, NI SOM VET ge mig era bedömningar, inga gissningar tack.

Hälsar Micke S.

Annons
Postat

Visst färgar preamps, men inte i lika stor utsträckning som mikrofon eller rum.

Jag föredrar att färga genom mikrofonval, placering av ljudkälla och mikrofon och eventuellt kompressor vid inspelning.

Postat

Grejen me preampar enligt mig är att ja det är skillnad, såklart men en 1000 kroners preamp och de du har i ditt mackie bord är det liten skillnad på... Och ja rum mick och det du mickar spelar betydligt större roll än preampen. Om du känner att du saknar något i de preamps du har idag kanske de är värt att skaffa en bra extern men om du är ute efter den där magiska lilla touchen som jag tror många har fått för sig att en preamp ger kanske du borde fortsätta me de du har idag. Bara för att de är svindyra betyder inte att det är den magiska lösningen många letar efter.

En kompressor eller liknande kan ge minst lika mycket effekt om inte mer när det kommer till sånt. Men de är bara min åsikt.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Köp en Neve på öppet köp och testa. Du kommer inte bli besviken.

Postat

Jag använder mig av MACKIES 1604 VLZ mixer.

Min fråga är: Kommer jag att märka uppenbar skillnad om jag skaffar en API/NEVE/AVALON osv. i Tjugotusenkronorsklassen?

ingen uppenbar och det du märker kanske inte faller dig i smaken

rådet blir: köp prylen du hört och som du föll för när du hörde den

även om det inte är fancymärket eller bautaprislappen

• Gilla 2
Postat

rådet blir: köp prylen du hört och som du föll för när du hörde den

även om det inte är fancymärket eller bautaprislappen

Oändigt många + på den! Jag hade sparat så jäkla mycket pengar i mina dagar om jag gått direkt på öra och känsla istället för myt och märke...

Soderlund (oregistrerad)
Postat

Otroligt!!

Jag bad just min fru och bästis får jag väl säga.. läsa min fråga och avgöra om jag låter som en skitnödig petimetertyp.

hur som helst så svarar ni, enligt mig, så underbart RÄTT, Pengar är inte alltid det som avgör bra eller dåligt!

Intressant att fler lutar åt rätt mikrofonval och omgivande akustik,

Kompressorer kanske är grejen hela da`n!?!

En (1) tycker jag borde prova NEVE, Ja absolut väldigt gärna! Grejen är att när jag som ni tycks förstått hoppas att magin ligger bl.a i PREAMPEN så dyker ju först av allt 4-5 "garanterade höjdare" upp, sen när man för säkerhets skull börjar sondera terrängen litet mer perifiert inser jag att... det vimlar av "HIGH END" prylar som man aldrig hört talas om men som tydligen är lika bra eller bättre..(såklart) än gängse bread and butter prylar..

Nu när jag ändå har er uppmärksamhet så har jag precis köpt SONTRONICS "SATURN" en KONDENSATOR med de vanliga olika karaktäristikerna + en litet ovanligare "subcardioid".

På MM mässan/ Munchenbryggeriet ser jag ett antal mikar uppställda som jag bara sett reklam för tidigare och passar nu nyfiken i en strut på att testa de olika mikar som står uppställda. Det visar sig att den Engelsktalande mannen som dyker på mig inte alls är en representant för ett megastort företag som vill lura pengarna av en korkskalle (Jag) utan faktiskt upphovsmannen,skaparen, gitarristen och en rätt trevlig kille som GJORT miken. Jag bestämde mig där och då att den miken låter ju helbra och efter mycket litet testande gick och köpte miken, Mamma fick låna mig stålar..

Dock har jag ej hunnit pröva hemma än.

Jag nämner detta iom att feelingen man kan få så där direkt mycket väl är att lita på så som nämnts i tidigare inlägg Jag äger ett flertal andra mikar men denna fick mig liksom att känna "this is it" vilket jag hoppas... annars är jag nog djävligt lurad..

Tack för edra KLOKA svar! Fler synpunkter och tips tack!!

Vänligen M. Söderlund.

Postat

Man kan sammanfatta det så här. Om man har en mindre bra produkt någonstans i signalvägen så är det där flaskhalsen uppstår. Så om du har ett billigt ljudkort med inbyggd mickförstärkare så kommer du inte kunna utnyttja en riktigt bra mick fullt ut eftersom flaskhalsen sitter i den svagaste länken.

Postat

Man kan sammanfatta det så här. Om man har en mindre bra produkt någonstans i signalvägen så är det där flaskhalsen uppstår. Så om du har ett billigt ljudkort med inbyggd mickförstärkare så kommer du inte kunna utnyttja en riktigt bra mick fullt ut eftersom flaskhalsen sitter i den svagaste länken.

Tjatigt och onyanserat att gå på om high end preamparnas förträfflighet. Jag har spelat in album både på mackie- och nevebord. Har man en palett av preamps är det klart att rätt preamp på rätt plats höjer det hela - tekniskt sett - ytterligare ett snäpp. Men det är inte detsamma som att spela in allt genom en nevepreamp, varenda dag.

De vanligaste flaskhalsarna, när det gäller ljudinspelning, är troligtvis mindre lämplig mikrofonplacering och dålig akustik.

• Gilla 3
Postat

Tjatigt och onyanserat att gå på om high end preamparnas förträfflighet. Jag har spelat in album både på mackie- och nevebord. Har man en palett av preamps är det klart att rätt preamp på rätt plats höjer det hela - tekniskt sett - ytterligare ett snäpp. Men det är inte detsamma som att spela in allt genom en nevepreamp, varenda dag.

De vanligaste flaskhalsarna, när det gäller ljudinspelning, är troligtvis mindre lämplig mikrofonplacering och dålig akustik.

Du har helt rätt att rum och mickplacering är viktigast och där delar jag din uppfattning.

Men det utesluter inte att mickförstärkaren är lika viktig som micken.

Soderlund (oregistrerad)
Postat
Tjatigt och onyanserat att gå på om high end preamparnas förträfflighet. Jag har spelat in album både på mackie- och nevebord. Har man en palett av preamps är det klart att rätt preamp på rätt plats höjer det hela - tekniskt sett - ytterligare ett snäpp. Men det är inte detsamma som att spela in allt genom en nevepreamp, varenda dag.]

En palett av preamps är givetvis vad jag önskar men inte har råd med.

Jochime! vad menar du med "Men det är inte detsamma som att spela in allt genom en nevepreamp, varenda dag."

Jag förstår vad du skriver men i jämförelse med vad?

Micke.

Postat

I din situation rekommenderar jag inte heller en palett av preamps. Det var ett svar på det inlägg jag citerade.

Jag rekommenderar att du laborerar med mikrofonplacering och akustik. Hårda reflekterande ytor i närheten av instrument och mikrofon påverkar resultatet mer än man kan tro.

Soderlund (oregistrerad)
Postat

OK,

Tack.

Micke

Postat

...och där känns tråden sammanfattad och färdig 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.