Jump to content
Annons

Hur förvandla MIDI-spår till vanligt audio-spår i Pro Tools 9?

Recommended Posts

MajaK (oregistrerad)
Postat

Tjenamoss!

Jag har en fråga som kanske är två frågor... :rolleyes: Eftersom jag spelar in med ganska tunga pluggar orkar inte min dator ha igång alla MIDI-spår med pluggar (typ Vienna, MOJO och Ivory) samtidigt som jag spelar in med en annan tung plugg. Det sprakar och knastrar och jävlas. Jag tänker mig två potentiella lösningar:

1) Kan man spela in t.ex. en stråk- eller blåsplugg direkt som audio-spår (alltså istället för som ett MIDI-spår ("instrument"))? I så fall: hur?

2) Kan jag bounca över (eller på nåt sätt göra om) ett befintligt MIDI-spår till ett audio-spår (och därmed befria systemet från bördan att behöva hålla igång pluggar kopplade till MIDI-spåret samtidigt som det ska köra PT)?

Eftersom jag ändå aldrig brukar ändra på mina MIDI-spår i efterhand, tänker jag att jag lika gärna kan förvandla dem till audio-spår redan tidigt i processen och därmed spara systemkraft?

Hoppas jag lyckats formulera mitt spörsmål någorlunda begripligt... 🤪

Tack på förhand för eventuella tips!

/Marcus

Annons
Postat

Skicka aux kanalen med pluginen till en audiokanal och tryck in recordknappen och play, woila! kanske finns lättare sätt men detta funkar fint annars:)

Postat

Bounce, Import to Session

MajaK (oregistrerad)
Postat

Tack för era svar! Tror jag lyckades med din variant, Seven89, att i realtid bounca över MIDI-spåret till ett audio-spår. Aktivitetskontrollen log befriat när jag sedan tog bort MIDI-pluggspåret... :rolleyes:

Postat

Ta inte bort MIDI spåret bara för att du har bouncat, sätt det som "inactive" och göm det. På så vis kan du alltid gå tillbaka om du vill ändra något, men spåret tar ingen kraft som inaktivt.

MajaK (oregistrerad)
Postat

Låter klokt! Och hur gör jag spåret inaktivt...?

MajaK (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Eller jaha... Du menar att jag helt enkelt klickar på "mute"...? 😊 Räcker det för att spåret inte ska dra någon kraft? Sätts pluggen på paus när jag mutar spåret?

Hittade "inactive" nu i menyn. Shit vad mycket man har kvar att lära... :rolleyes:

Redigerat av MajaK
Postat

Eller jaha... Du menar att jag helt enkelt klickar på "mute"...? 😊 Räcker det för att spåret inte ska dra någon kraft? Sätts pluggen på paus när jag mutar spåret?

Hittade "inactive" nu i menyn. Shit vad mycket man har kvar att lära... :rolleyes:

Du kan även högerklicka på spåret i edit-fönstret och välja "hide and make inactive" så kommer spåret blir inaktivt och döljas, och du kan lätt få fram det igen genom att klicka igång det från tracks-listan till vänster (som du får fram genom att klicka på den lilla pilen nere i vänster-hörnet)

Har du flera instrumentspår med tunga pluggar kan du förstås spela över flera på samma gång: Gör lika många audio-kanaler som instrument-kanaler och använd bussarna för att spela över alla på en gång.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.