Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Jag har Reason 6 och på master fadern kan man välja mellan två olika lägen: Peak och VU

2qxu9fb.jpg

295wu2f.pngkbezkp.png

Vad är det för skillnad?

David

[edit] nu när jag skrollade igenom de olika modes så fanns även PPM med..

Redigerat av davve93
Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

meteringfaq.l.gif

Här kan du jämföra nivåerna enligt de olika standards som finns. 🙂

VU skalan baseras på 0 VU (+4 dBu) som är 1,228 V (Nominell nivå) motsvarar -14 dBFS.

dBu skalan baseras på 0 dBu som är 0,775 V och motsvarar -18 dBFS enligt EBU skalan.

Redigerat av Analogfreak
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

En annan väsentlig skillnad mellan en analog VU-mätare och peak-mätare är responstiden.

Nålen på VU-mätaren reser sig med ca 300 ms fördröjning vilket betyder att den inte visar transienter på samma sätt som en peak-mätare. 😉

Postat

Peak visar exakt hur ljudet "ser ut" men inte hur örat uppfattar det, VU visar mkt mer generell volym och är mer likt hur vi anser att de låter. I extremt grova drag.

Postat (redigerat)

Hur kommer begreppet RNMS in i sammanhanget?

Har för mig att det är nån slags kortsiktigt medelvärde. Är det ungefär samma som VU?

Redigerat av Assar
Postat

Du menar rms? Det är som sagt ett medelvärde som är ganska advancerad uträkning på om jag kommer ihåg rätt. Vet inte om de korrelerar direkt till VU men ungefär ja. Man brukar se rms på högtalare och liknande, alltså hur mkt watt de tål under lång tid.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.