Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har haft detta problem med två olika datorer, två olika PCI-ljudkort och två olika Cubaseversioner. Ofta, nästa varje gång datorn crashar pga någon buggig plugg eller annat fel, så slutar ljudkortets drivers att fungera i Cubase och jag måste starta om hela datorn för att det ska fungera normalt igen. Det är skitirriterande då det händer relativt ofta.

Någon som stött på liknande problem och går det att göra något åt det?

Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Uppdaterat alla drivisar? Testat med ett annat ljudkort? Dåliga drivisar till ljudkortet?

Postat

Jag känner igen problemet. Det jag har gjort är väl kort och gott slutat använda de pluggar som gjorde att det krachade, eller på något sätt gjort så att de arbetar lite bättre.

Postat

Uppdaterat alla drivisar? Testat med ett annat ljudkort? Dåliga drivisar till ljudkortet?

Som jag skrev, det har hänt med två olika ljudkort, två olika datorer, senaste och anpassade drivisar.

Postat

Kraschar Cubase, så blir det kanske så, att ASIO-drivrutinen inte får något kommando som talar om att man avslutar, så att det är därför det verkar hänga sig?

När jag har testat pluggar som har hängt sig, så att jag måste avsluta Cubase via Aktivitetshanteraren, så fortsätter exempelvis min Frontier Alphatrack vara aktiv tills jag har startat Cubase och sedan avslutat på normalt sätt. Om jag bara startar och kör vidare, så fungerar den som vanligt, så den hänger sig alltså inte på något besvärligt sätt, utan det är bara att den inte stänger av som den ska.

Mitt ljudkort (RME HDSP9652) hänger sig inte, utan det har hittills bara varit att köra igång Cubase igen så funkar det direkt - så det kan nog bero på drivrutinerna också, hur bra/dåligt det fungerar vid hängningar.

Kraschande pluggar är det som sagt bara att sluta använda, så att man slipper problemen - om det inte är så att det har släppts någon uppdatering som fungerar som den ska. Det finns annars säkert andra pluggar att välja bland, som fungerar bättre.

Postat
Som jag skrev, det har hänt med två olika ljudkort, två olika datorer
Visst är det ASIO-drivrutinen som inte avslutas vid kraschen, och därför är ljudkortet upptaget nästa gång du startar Cubase. Att drivrutinen hakar sig vid Cubase-krasch är svårt att komma ifrån. Försök lösa anledningen till att Cubase kraschar istället.
  • 2 månader senare...
Postat

Japp. Det problemet har jag också. Vad jag förstått så brukar det ha med vissa VSt pluggar som kraschar ibland då och då. Så det e väl något med någon bug angående vst pluggar då gissar jag på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.