Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejhopp!

Ny här så ursäktar om denna post hamnat fel eller så.

Har funderat nu i ett halvår på vilket ljudkort/mixer man ska köpa till hemmastudion. Budgeten ligger på max max 8k.

Jag är inne på Mackie's 1620i bord då det skulle vara bekvämt att kunna sköta monitorlyssningen via bordet. Är det så att preamp'sen i mixerborden är bättre än de i de vanliga externaljudkorten? Eftersom bordet är analogt i sig tänkte jag, men jag kanske har fått allt om bakfoten. Är det nånting överhuvud tagen som skiljer mixerborden (men interface inbyggt) och vanliga ljudkort åt när det kommer till själva interfacet?

Tack på förhand!

Redigerat av hejhopp
Annons
Postat (redigerat)

preamps på ljudkort är också analoga och skiljer oftast inte så mycket i kvalitet med ett mixerbord

omvandlingen sker senare så skillnaden är ju vad du ser på mixerbordet

men de flesta ljudkort har ju en inbyggd mixer så du kan sköta monitorlyssningen enkelt

välj ett vanligt ljudkort!

men det beror så klart hur du vill jobba...

Redigerat av spass
Postat

preamps på ljudkort är också analoga och skiljer oftast inte så mycket i kvalitet med ett mixerbord

omvandlingen sker senare så skillnaden är ju vad du ser på mixerbordet

men de flesta ljudkort har ju en inbyggd mixer så du kan sköta monitorlyssningen enkelt

välj ett vanligt ljudkort!

men det beror så klart hur du vill jobba...

Så man får i princip samma kvalitet för pengarna vad gäller ljudet oavsett vad man köper?

Postat

Ska du mixa analogt eller i datorn (in the box)?

Jag mixar i datorn.

Jag är en person som gillar att se och ha det jag håller på med framför mig. Därför tyckte jag att det skulle vara smidigt att kontrollera monitorlyssningen via bordet. Det kanske inte är så användbart som jag tror...

Postat

I de flesta hemstudios är mixerbordet överflödigt och tar plats i onödan, eftersom de flesta ljudkort har alla de funktioner som man behöver, som preamps med fantommatning, hörlursutgång och det mesta annat.

Man har som sagt möjlighet att styra medhörningen i ljudkortets kontrollpanel eller i DAW-programmet, så det är enligt min mening väldigt sällan man har någon riktig nytta av en mixer i hemstudion.

Postat

så det är enligt min mening väldigt sällan man har någon riktig nytta av en mixer i hemstudion.

Om man snabbt får gå ot. Vilket ljudkort där ute har bäst preamps (för jag antar att det som egentligen är skillnaden mellan de olika?) ?

Max 7-8k

8 eller fler kanaler

Gillar bara inte focusrite saffire mixern, bland den dummaste jag stött på! 😛

Postat

Om man snabbt får gå ot. Vilket ljudkort där ute har bäst preamps (för jag antar att det som egentligen är skillnaden mellan de olika?) ?

Max 7-8k

8 eller fler kanaler

Gillar bara inte focusrite saffire mixern, bland den dummaste jag stött på! 😛

Ljudkorten brukar oftast ha ganska transparenta preamps, så "bäst" kan vara svårt att prata om där... Dessutom är det svårt att säga vad som är "bäst" preamps, eftersom det beror på vilka preferenser man själv har. Jag vill kanske helst ha en transparent preamp, medan någon annan vill ha kraftig färgning i preampen. Med en kraftigt färgande mick, kan det vara lämpligare med en transparent preamp och med en väldigt neutral mick så kan det vara trevligt med en krafigare färgande preamp, men allt sådant är en fråga om tycke och smak, så det finns inget enkelt och bra svar...

Det handlar oftare om stabilitet och vilka funktioner och expansionsmöjligheter som finns. Det är inte så många ljudkort som har så mycket som 8 preamps, utan de flesta har nog bara 2 och sedan kan de ha flera lineingångar, som man kan koppla externa preamps till om man vill.

Några exempel på sådana som har 8 preamps, är Steinberg MR816, MOTU 8Pre, Metric Halo ULN-8 (enbart Mac), Mackie Blackbird och Echo Audiofire 8Pre. Det finns säkert fler, men dessa kom jag på just nu...

• Gilla 3
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Allt beror på vad du ska spela in och vilka behov du har.

Postat

Jag spelar huvudsakligen in gitarr och bas. Men det kommer komma tillfällen där jag behöver spela in trummor, därför vill jag ha 8 mikingångar minst.

Allt jag vill är att det ska låta bra ☺️ Jag tänkte mest all-round kort, vilket som fått mycket bra respons osv

Postat (redigerat)

Hej,

vad är det som är så dumt med Saffire-mixern nu då? 😲

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

vad är det som är så dumt med Saffire-mixern nu då?

Tycker bara att routing-mässigt är det den krångligaste mixern jag provat. Av olika själ, framförallt så skulle de kunna göra allt mycket enklare, tydligare med textmarkering osv.

tycker jag! ☺️

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.